הרובוטים בדרך להחליף אותנו בעבודה?

עולם התעסוקה משתנה ומתפתח בקצב מואץ, מהר מכפי שאנו מסוגלים לעכל. כך אומרים כולם וכך גם טוען ד"ר אייל דורון, חוקר ומפתח חשיבה יצירתית. ראיון על השינויים בדרך להתפרנס בכבוד (תעסוקה, שיווקי)

הרובוטים בדרך להחליף אותנו בעבודה? אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

האם ההנחה כי העולם הולך ומשתנה אכן נכונה? מהו השינוי שכה רבות מדברים עליו וממה הוא נובע?

"ההנחה אינה רק נכונה, יותר מכך- היא מציאות קיימת", מאשר ד"ר דורון ואף מוכיח: "ההתפתחות הטכנולוגית המואצת מריצה את העולם קדימה, והשינוי העיקרי הנגזר מכך הוא אופיו של עולם התעסוקה. השינויים רבים מאוד ודרמטיים משחשבו לפני עשור ויותר".

"תעשיית ופיתוח הרובוטים והמכונות החכמות עולה על כל דמיון וממילא מייצרת שינוי. היא גורמת לכך שרבות מן העבודות המוכרות לנו יעברו לידיהם האמונות של רובוטים למיניהם, ונושאי התפקידים האנושיים ימצאו עצמם מובטלים וחסרי תעסוקה. הדוגמא המוחשית לכך היא המכונית האוטונומית- מכונית ללא נהג. אם לפני עשור מכונית כזו היתה חומר מבדח לדמיון, הרי שכיום היא קיימת ופועלת. היא טרם הגיעה לשימוש פרטי או מסחרי אך מכוניות כאלה כבר נוסעות על כבישים שפעם חשבנו שהם בשליטתנו הבלעדית. ממחקריהם של מפתחי המכונית האוטונומית עולה כי היא בטיחותית להפתיע ועושה את העבודה, כמה מביש, טוב יותר מאתנו".

איך כל זה קשור לעולם התעסוקה?

"עם כל יתרונותיה של המכונית האוטונומית, אי אפשר להתעלם מהחיסרון הגדול שלה- היא עולה במחירם של מקצועות רבים שפשוט ייעלמו מן השטח, אותם יאיישו לבדם רובוטים חכמים שמתיימרים לנהל אותנו. המכונית האוטונומית- שהיא רק דוגמא, תגרום באופן ישיר להיעלמותם של עשרות מקצועות, כמו מורי נהיגה, שוטרי תנועה, טסטרים, פקחי חניה ועוד. ומכאן, הדרך קצרה מאוד ליום בו קופאים יהיו נחלת העבר ובבנק נפגוש ברובוט שיחליף את הפקידים האנושיים. בתרגום למספרים- עם השינוי הטכנולוגי במשק משרותיהם של 450 אלף ישראלים נמצאות בסכנה".

אם כך, הדברים נוגעים לכולנו. כיצד נכין את עצמנו לעולם רווי שינויים?

"הדרך שלנו להסתגל לשינויים ורק להרוויח מהם, היא לשנות את נקודת המבט שלנו. ליצור שינוי חשיבתי שיסייע לנו להתאים את עצמנו ולהתכונן לכל תרחיש", פורס ד"ר דורון את משנתו.

"במילים אחרות, להיות יצירתיים. אם העולם שהכרנו כבר לא יהיה כפי שחשבנו, נתבונן עליו מזוויות אחרות ונתמודד אתו ועם אתגריו, הכלליים והתעסוקתיים כאחד. מחקרים חדשניים בעשרים השנים האחרונות מצביעים על כך כי יצירתיות וגמישות מחשבתית הם תחומים ברי שיפור. לרבים נראית היצירתיות סוג של אומנות בלתי נרכשת ודמיונית משהו, אולם זהו הכלי האולטימטיבי להתמודדות עם שינויים והוא עשוי לעבוד אצל כל אחד אם רק נדע איך לעשות זאת. ובניגוד לרושם- אין זה מיועד לאנשים שחושבים רחוק וחולמים לחולל שינויים יוצאי דופן, זהו כלי גם לאנשים הסטנדרטיים שמבקשים לפרנס בכבוד. אנו מוכרחים לפתח גמישות מחשבתית ויכולת חשיבה יצירתית המותאמת לעולם חדש שלא היה כמותו".

ד"ר אייל דורון. צילום: יחצ

חשיבה יצירתית... זה מרתק ככל שחושבים על כך. איך למעשה אתה מקנה אותה, ומה יקרה בכנס התעסוקה של מרכז 'כיוון'?

ד"ר דורון מאמין בכוחם של תרגילים חשיבתיים המסוגלים לעורר יצירתיות. "הדרכים הן צבעוניות ומרתקות. בסדנה הקרובה של מרכז 'כיוון' אליה אני מזמין את הקוראים (ב 14.6 ), נדגים לראשונה כלים מחשבתיים המשמשים אנשי מדעים, חברות הייטק, ממציאים למיניהם ועוד כגון אלו הנדרשים לפתור בעיות מורכבות. בעזרתם של כלים אלו יכול כל אחד ללמוד כיצד להסתכל על הדברים בהתבוננות בלתי צפויה ולטפח את המקוריות".

האם בהתמודדות מול שינויים קיים יתרון למגזר החרדי הניצב לראשונה על מפתן התעסוקה על פני מגזרים אחרים שכבר נמצאים שם?

"למגזר החרדי יתרונות רבים הנוגעים לעולם התעסוקה", מציין ד"ר דורון ומדגים: "יכולת למידה ונחישות, הרבה משמעת עצמית, התמדה, אלו דברים שהעבודה לעולם לא תפסיק לדרוש והם התחלה טובה מאוד. כשאנו מדברים על השינויים התעסוקתיים הצפויים, ישנו יתרון בולט לאלו הניגשים לתעסוקה עם מבט רענן ולא מקובע. גם העבודה לצרכי פרנסה בלבד מצריכה מחשבה ויצירתיות. המקצועות היום מורכבים יותר וכתוצאה מכך גם מספקים יותר ובעלי משמעות. באופן פרדוקסלי המכונות החכמות מכריחות את האדם לדייק את עצמו ולהיות קרוב יותר ליכולותיו האנושיות, כלומר- לממש את הפוטנציאל. אם לא נעבוד עליו- המכונה תמיד תהיה טובה מאתנו".

ולסיום, כמה מילים לקראת כנס התעסוקה של מרכז 'כיוון'.

"ראשית, אומר בכנות כי אני מצפה מאוד למפגש המכונן הזה. אני מרצה ברחבי העולם למגוון קהלים וזו לי הרצאתי הראשונה למגזר החרדי, ויש לי הרגשה שהתוצאות תהיינה טובות. למשתתפים אומר כי המפגש מיועד לתרגול חשיבה יצירתית מסקרנת על ידי תרגול משותף באופן מותאם ומדורג, עם דגש לעולם התעסוקה כמו פתרון בעיות בעבודה, קבלת השראה ועוד רבות. אין צורך לבוא עם ידע מוקדם. זו תהיה חוויה מצוינת".

לפרטים והרשמה לכנס התעסוקה לחץ כאן: http://bit.ly/2rwJB9x

האם ההנחה כי העולם הולך ומשתנה אכן נכונה? מהו השינוי שכה רבות מדברים עליו וממה הוא נובע?,"ההנחה אינה רק נכונה, יותר מכך- היא מציאות קיימת", מאשר ד"ר דורון ואף מוכיח: "ההתפתחות הטכנולוגית המואצת מריצה את העולם קדימה, והשינוי העיקרי הנגזר מכך הוא אופיו של עולם התעסוקה. השינויים רבים מאוד ודרמטיים משחשבו לפני עשור ויותר".,"תעשיית ופיתוח הרובוטים והמכונות החכמות עולה על כל דמיון וממילא מייצרת שינוי. היא גורמת לכך שרבות מן העבודות המוכרות לנו יעברו לידיהם האמונות של רובוטים למיניהם, ונושאי התפקידים האנושיים ימצאו עצמם מובטלים וחסרי תעסוקה. הדוגמא המוחשית לכך היא המכונית האוטונומית- מכונית ללא נהג. אם לפני עשור מכונית כזו היתה חומר מבדח לדמיון, הרי שכיום היא קיימת ופועלת. היא טרם הגיעה לשימוש פרטי או מסחרי אך מכוניות כאלה כבר נוסעות על כבישים שפעם חשבנו שהם בשליטתנו הבלעדית. ממחקריהם של מפתחי המכונית האוטונומית עולה כי היא בטיחותית להפתיע ועושה את העבודה, כמה מביש, טוב יותר מאתנו".,איך כל זה קשור לעולם התעסוקה?,"עם כל יתרונותיה של המכונית האוטונומית, אי אפשר להתעלם מהחיסרון הגדול שלה- היא עולה במחירם של מקצועות רבים שפשוט ייעלמו מן השטח, אותם יאיישו לבדם רובוטים חכמים שמתיימרים לנהל אותנו. המכונית האוטונומית- שהיא רק דוגמא, תגרום באופן ישיר להיעלמותם של עשרות מקצועות, כמו מורי נהיגה, שוטרי תנועה, טסטרים, פקחי חניה ועוד. ומכאן, הדרך קצרה מאוד ליום בו קופאים יהיו נחלת העבר ובבנק נפגוש ברובוט שיחליף את הפקידים האנושיים. בתרגום למספרים- עם השינוי הטכנולוגי במשק משרותיהם של 450 אלף ישראלים נמצאות בסכנה".,אם כך, הדברים נוגעים לכולנו. כיצד נכין את עצמנו לעולם רווי שינויים? ,"הדרך שלנו להסתגל לשינויים ורק להרוויח מהם, היא לשנות את נקודת המבט שלנו. ליצור שינוי חשיבתי שיסייע לנו להתאים את עצמנו ולהתכונן לכל תרחיש", פורס ד"ר דורון את משנתו.,"במילים אחרות, להיות יצירתיים. אם העולם שהכרנו כבר לא יהיה כפי שחשבנו, נתבונן עליו מזוויות אחרות ונתמודד אתו ועם אתגריו, הכלליים והתעסוקתיים כאחד. מחקרים חדשניים בעשרים השנים האחרונות מצביעים על כך כי יצירתיות וגמישות מחשבתית הם תחומים ברי שיפור. לרבים נראית היצירתיות סוג של אומנות בלתי נרכשת ודמיונית משהו, אולם זהו הכלי האולטימטיבי להתמודדות עם שינויים והוא עשוי לעבוד אצל כל אחד אם רק נדע איך לעשות זאת. ובניגוד לרושם- אין זה מיועד לאנשים שחושבים רחוק וחולמים לחולל שינויים יוצאי דופן, זהו כלי גם לאנשים הסטנדרטיים שמבקשים לפרנס בכבוד. אנו מוכרחים לפתח גמישות מחשבתית ויכולת חשיבה יצירתית המותאמת לעולם חדש שלא היה כמותו".,חשיבה יצירתית... זה מרתק ככל שחושבים על כך. איך למעשה אתה מקנה אותה, ומה יקרה בכנס התעסוקה של מרכז 'כיוון'?,ד"ר דורון מאמין בכוחם של תרגילים חשיבתיים המסוגלים לעורר יצירתיות. "הדרכים הן צבעוניות ומרתקות. בסדנה הקרובה של מרכז 'כיוון' אליה אני מזמין את הקוראים (ב 14.6 )
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר