הנתונים נחשפים

אחוז הקוראים בציבור החרדי - הגבוה ביותר בישראל

דו"ח חדש של הלמ"ס לקראת שבוע הספר חושף כי אחוזי הקריאה בציבור החרדי הם הגבוהים ביותר מבין הציבורים בישראל. באופן כללי, ישראל נמצאת רק במקום ה-15 בעולם (תרבות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

עם הספר? כנראה שכבר לא כל כך: כ-29% מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל לא קוראים ספרים בכלל. במדינות רבות כמו ארצות הברית, אוסטרליה, גרמניה ואירלנד קוראים יותר מאשר אצלנו, ו-35% מבעלי ההכנסה הנמוכה בארץ לא פותחים ספר (לעומת 15% בלבד מבעלי ההכנסה הגבוהה).

הנתונים העגומים עולים מסקר שביצעה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), כחלק מסקר מיומנויות בינלאומי שיזם ה-OECD (הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי) ב-32 מדינות. הסקר בוצע בשנים 2015-2014 בקרב האוכלוסייה הבוגרת בישראל - יותר מ-5,000 נשאלים בני 65-16 - ובדק נתוני קריאה של ספרי פרוזה ועיון.

נשים בישראל, כך מתברר, קוראות יותר מגברים. בעוד שכמחצית מהנשים (47%) קוראות ספרים לפחות פעם בשבוע, רק כשליש מהגברים (34%) עושים זאת. 22% מהנשים לא קוראות בכלל, לעומת 36% מהגברים שלא פותחים ספר.

בקרב ערביי ישראל ניתן לראות כי כמחצית מהאוכלוסייה הערבית (49%) אינה קוראת ספרים כלל, לעומת 24% בקרב האוכלוסייה היהודית. 23% מבני המגזר הערבי פותחים ספר לפחות פעם בשבוע, לעומת 44% מהיהודים.

עוד עולה מהסקר כי כחמישית מהאוכלוסייה קוראת ספרים בכל יום, וכחמישית קוראת ספרים לפחות פעם בשבוע - אך לא בכל יום. כלומר: כ-40% מבני 65-16 קוראים ספרים לפחות פעם בשבוע. נתון זה גבוה מהממוצע במדינות ה-OECD (שעומד על 37.2%), אך מתוך 32 המדינות שהשתתפו בסקר, ישראל דורגה רק במקום 15.

את ישראל שהתהדרה בעבר בתואר עם הספר עקפו בין היתר, רוסיה (44.9%), גרמניה (42.8%) וצ'כיה (42.3%). האחוזים הגבוהים ביותר נמצאו בבריטניה ובניו זילנד - יותר מ-50% מהאוכלוסייה בגיל 65-16 קוראים ספרים לפחות פעם בשבוע.

מבחינת היחס בין גובה המשכורת להרגלי הקריאה: בקטגוריות השכר הגבוהות בישראל נמצא אחוז נמוך של אוכלוסייה שאינה קוראת כלל. ובמספרים: 15% בלבד בקרב המשתכרים 17 אלף שקל ומעלה אינם קוראים ספרים. לעומת זאת, בקרב אלה שטווח השכר שלהם נע בין 4,000 ל-5,999 שקל, אחוז האוכלוסייה שאינה קוראת ספרים כלל עומד על 35% - יותר משליש.

עם זאת, אין הבדל בשיעור האוכלוסייה שקוראת ספרים לפחות פעם בשבוע בין קטגוריות השכר השונות. כמו כן, כ-12% מהמועסקים בהיקף מלא או חלקי בגיל 65-16 נוהגים לקרוא סיפורת או ספרי עיון במסגרת העבודה לפחות פעם בשבוע. מתוך ממצאי הסקר עולה כי אין הבדל בתדירות קריאת ספרים בין קבוצות הגיל השונות.

ואם מתייחסים לפילוח של דתיים לעומת חילוניים, בקרב המשיבים שהגדירו את עצמם כחרדים, אחוז הקוראים ספרים בתדירות גבוהה (לפחות פעם בשבוע) גבוה מאוד ועומד על 72%, לעומת 40% בקרב אלה שהגדירו את עצמם כלא דתיים או כחילונים.

מתוך הסקר עולה כי ככל שכמות הספרים בביתו של אדם גדולה יותר כשהוא בן 16, כך תדירות הקריאה גבוהה יותר. כשני שלישים מהמשיבים (67%) שהיו בביתם יותר מ-500 ספרים בגיל 16, קוראים ספרים לפחות פעם בשבוע, לעומת 19% בלבד בקרב אלה שהיו בביתם 10 ספרים או פחות. מגמה דומה נצפתה בקרב בעלי השכלה נמוכה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר