אאא

החרם הזה יעלה לדוחא ביוקר: קטאר מנסה לשדר עסקים כרגיל, אבל ייתכן מאוד שההחלטה הדרמטית היום (יום ב') של סעודיה, מצרים, איחוד האמירויות, בחריין, תימן ולוב לנתק איתה את היחסים הדיפלומטיים תגרום לה נזק גדול - כלכלי, תדמיתי וספורטיבי. כחלק מהחרם, הטילו הסעודים מצור ימי, יבשתי ואווירי על קטאר והודיעו על סגירת משרדי אל-ג'זירה במדינה. "לא נאפשר לכלי שיט ששייכים לקטאר או שנושאים דגל קטארי לעגון", הודיעו ברשות הנמלים הסעודית - אחרי שלפני כן מסרו הסעודים ומדינות אחרות על הפסקת הטיסות לדוחא.

קטאר היא נסיכות קטנה במפרץ הפרסי עם 2.7 מיליון תושבים בלבד, אולם היא מוכרת בעולם כולו, בעיקר בגלל חברת התעופה הלאומית שלה "קטאר איירווייז", רשת החדשות הבינלאומית שלה אל-ג'זירה, זכייתה באירוח טורניר גביע העולם בכדורגל (המונדיאל) ב-2022 ומשום שהייתה הספונסרית של קבוצת הכדורגל הספרדית המפורסמת ברצלונה.

המדינות הערביות שניתקו את היחסים הדיפלומטיים עם קטאר מאשימות אותה בתמיכה בארגוני טרור כמו אל-קאעידה, "המדינה האיסלאמית" (דאעש) ובתנועת "האחים המוסלמים" וכן בקשרים קרובים לאיראן ובניסיון מתמשך לערער את יציבות המזרח התיכון.

(צילום: שאטרסטוק)
בירת קטאר (צילום: שאטרסטוק)
הגדלה

במרס 2014, בצעד חסר תקדים, הודיעו סעודיה, איחוד האמירויות ובחריין על החזרת שגריריהן מקטאר וגירוש הנציגים הקטארים משטחיהן במחאה על מדיניותה המתערבת של קטאר בנעשה במדינות המפרץ. עברו תשעה חודשים עד שהצליחה קטאר לשוב לחיק מדינות המפרץ, אך לדרמה הבוקר עשויות להיות השלכות הרבה יותר משמעותיות על הנסיכות הקטנה בכמה תחומים. כמה בנקים במצרים, למשל, עצרו עסקאות עם בנקים בקטאר בעקבות החלטת הממשלה המצרית על ניתוק היחסים עם הנסיכות המפרצית. הממשלה בקהיר גם הודיעה לשגריר הקטארי שיש לו 48 שעות לעזוב את המדינה.

מבודדים: מכה לענפי התעופה והתיירות

המכה הקשה עבור קטאר היא סגירת הגבול בינה לבין סעודיה, למעשה הנתיב היבשתי היחיד שלה, ובמקביל סגירת המרחב האווירי של המדינות הערביות בפני קטאר.

חברת התעופה הלאומית של סעודיה "סעודיה" וחברת התעופה הלאומית של איחוד האמירויות "אמירטס" הודיעו שהן מפסיקות את טיסותיהן לקטאר. באתר של חברת "אמירטס" נכתב שהיא משעה את הטיסות שלה לקטאר עד להודעה חדשה ממחר. גם חברת התעופה הלאומית של אבו דאבי "איתיחאד" הודיעה על הפסקת הטיסות שלה לקטאר. החברה הודיעה באתר האינטרנט שלה שהטיסות האחרונות לקטאר יהיו מחר וייפסקו "עד להודעה חדשה". "איתיחאד" לא הסבירה מדוע היא מפסיקה את הטיסות שלה לקטאר, אולם ברור שהדבר קשור למשבר הדיפלומטי החריף באזור.

חברת התעופה הזולה של איחוד האמירויות "פליי דובאי" הודיעה גם כן שהיא מבטלת את הטיסות שלה לקטאר בעקבות המשבר בינה לבין המדינות הערביות. הפסקת הטיסות של החברה תצא לפועל החל ממחר. חברת התעופה "אייר עראביה" מאיחוד האמירויות גם הודיעה על הפסקת הטיסות לקטאר "עד להודעה חדשה". במקביל, רשות התעופה האזרחית בסעודיה הורתה שלא לאפשר נחיתה של מטוסים קטאריים בשטחה, ורשות התחבורה בממלכה הסונית השמרנית הודיעה כי יש לעצור את העברת הנוסעים והסחורות דרך הים והיבשה לקטאר ומקטאר. גם בחריין ומצרים הודיעו שיפסיקו את הטיסות לקטאר וממנה.

בקטאר לא ממש מתרגשים מהצעדים הדרמטיים האחרונים. חברת התעופה הלאומית של הנסיכות, "קטאר איירווייז", הודיעה שהיא משעה את כל הטיסות שלה לסעודיה. אלא שייתכן שחברת התעופה הלאומית של קטאר תהיה המפסידה הגדולה של המשבר הדיפלומטי עם המדינות הערביות. סיבה אחת לכך היא שעשרות טיסות יומיות של "קטאר איירווייז" למקומות כמו דובאי, אבו דאבי, ריאד וקהיר ייפסקו והדבר יגרום לחברה להפסיד נוסעים רבים וכיוצא בזה להפסיד הכנסות גדולות. סיבה שנייה היא שמרגע שהמרחבים האוויריים של המדינות המחרימות ייסגרו בפני חברת התעופה הקטארית, היא תיאלץ לשנות את מסלולי הטיסה שלה ובכך להאריך את משך הטיסות ולייקר את הוצאותיה בגלל העלייה בצריכת כמות הדלק. עלייה בהוצאות הטיסה יובילו את חברת התעופה הקטארית להעלות את מחירי הכרטיסים שלה, דבר שלא יתקבל בברכה על ידי הנוסעים.

בכל מקרה, סגירה של המרחב האווירי והיבשתי של מדינות ערביות בפני קטאר תביא להורדה משמעותית של מספר התיירים שיגיעו למדינה.

(צילום: שאטרסטוק)
(צילום: שאטרסטוק)
הגדלה

חברת "קטאר איירווייז" זכתה ב-2015 בתואר חברת התעופה הטובה ביותר בעולם, והחברה מיתגה את עצמה כמרכז לחיבור בין אסיה לבין אירופה דרך הבירה דוחא.

"אם טיסה לאירופה שנמשכה שש שעות תימשך כעת שמונה או תשע שעות משום שהחברה צריכה לשנות את נתיבי הטיסה שלה, אז זה ירתיע נוסעים אחרים שיחפשו אחר אופציות אחרות", אמר גאנם נוסייבח, מנהל בחברת הייעוץ הבינלאומית Cornerstone Global לרשת החדשות הבריטית BBC.

בכתבה שפורסמה ברשת אל-ערבייה הסעודית נכתב ש"עם הפסקת הסחר היבשתי, חלום אירוח המונדיאל ב-2022 ייתקל במכשול כביר משום שקטאר נשענת על הגבול היבשתי עם סעודיה בייבוא רוב צורכי הבנייה העצומים שלה לשם הפרויקט המדובר". רק באחרונה הודיעה קטאר על השלמת בנייתו של אצטדיון הכדורגל הראשון שיארח משחקים במונדיאל, וההתפתחות האחרונה עשויה לפגוע קשות בהכנות של הנסיכות לקראת אירוע השיא שלה - ספורטיבית, כלכלית ותדמיתית.

כריסטיאן אולריכסן, מומחה למדינות המפרץ הפרסי במכון המחקר האמריקני "בייקר", אמר שסגירת הגבולות היבשתיים והאוויריים של קטאר למשך תקופת זמן ארוכה "תגרום לכאוס גדול בלוח הזמנים והארגון של גביע העולם".

בימים אלה עמלים המוני עובדים זרים על הקמת נמל ימי חדש, מרכז רפואי, תחנות רכבת תחתית ושמונה אצטדיוני כדורגל - כל זאת לרגל אירוח טורניר גביע העולם בכדורגל וכחלק ממאמציה של הנסיכות הערבית לשדרג את התשתיות שלה.

חומרי בניין מרכזיים, בהם בטון ופלדה, מגיעים לקטאר דרך הים בדרך כלל, אך גם דרך היבשה מסעודיה השכנה. סגירת הגבול בין המדינות עשויה לגרום להעלאה במחירי חומרי הבניין וכן לעיכובים באספקת החומרים שנדרשים לפרויקט אירוח המונדיאל וכן לענף הבנייה המקומי.

לפי הערכות, כ-85 אחוזים מאוכלוסיית קטאר, שמונה כאמור שני מיליון תושבים, הם בכלל אזרחים זרים. רובם הגדול של הזרים מהווים למעשה את כוח העבודה העיקרי בנסיכות, וכוח זה הוא שמחזיק בנטל ההכנות הבומבסטיות של קטאר למונדיאל.

יאכלו אותה: המזון יעלה יותר

מדינות מדבריות מתקשות מטבע הדברים לייצר בעצמן את כל המזון שאותו הן צורכות, ולכן ביטחון תזונתי נחשב לסוגיה חשובה ביותר במדינה שתלויה רבות במדינות אחרות, בהן שכנתה היבשתית סעודיה.

בכתבה של רשת אל-ערבייה נכתב שסעודיה ואיחוד האמירויות הן יצואניות המזון הגדולות ביותר לקטאר לשנת 2015 ( 310 מיליון דולר), ומספקות לה גם בקר, דלק ומחצבים. מדי יום חוצות את גבול סעודיה-קטאר מאות משאיות שנושאות אספקה ומזון לתוך הנסיכות המפרצית העשירה. על פי ההערכות, כ-40 אחוזים מהמזון שצורכים הקטארים מגיע דרך סעודיה. סגירת הגבול היבשתי עם סעודיה תגרום לקטאר לתלות באספקת מזון דרך הים והאוויר - דבר שללא ספק יעלה לה ביוקר. "זה יגרום באופן מידי לאינפלציה וישפיע באופן ישיר על החיים הרגילים של הקטארים", אמר נוסייבה.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'חדשות' ותישארו מעודכנים

"אם זה יימשך, אז אתם הולכים לראות את העם הקטארי מפעיל לחץ על המשפחה השלטת לשינוי במנהיגות המדינה או לשינוי במדיניותה", הוא אמר. לדבריו, קטארים רבים חוצים את הגבול לסעודיה ורוכשים בה מזון זול וסגירת הגבול בין שתי המדינות תשים למנהג זה סוף.

הפסקת חשמל: לקוחות הגז הטבעי יבחרו ספקית אחרת? 

סוחרים בעולם אמרו שמוקדם עדיין לומר איזו השפעה תהיה למשבר הדיפלומטי בין קטאר לבין כמה מדינות ערביות על אספקת הגז הטבעי באזור. מצרים ואיחוד האמירויות, שכאמור ניתקו את יחסיהן עם הנסיכות העשירה, מייבאות כמויות גדולות של גז טבעי מקטאר והן עשויות לנטוש אותה.

מאז ינואר 2016 מייבאת מצרים מדי חודש 875 אלף מטרים מעוקבים בממוצע של גז טבעי מקטאר. רוב הגז הקטארי שמגיע למצרים נועד לייצור חשמל מקומי. איחוד האמירויות ייבאה מאז ינואר 2016 190 אלף מטרים מעוקבים של גז טבעי מקטאר. אם שתי המדינות ישימו סוף להסכמי הגז שלהן עם קטאר, הן ייאלצו לחפש ספקיות גז חדשות וגם קטאר תצטרך למצוא לקוחות חדשים, ובכל מקרה תפסיד כסף רב מאובדן היחסים עם שתי המדינות הערביות.

במשרד החוץ הקטארי הגיבו לניתוק היחסים הדיפלומטיים של המדינה עם כמה מדינות ערביות ואמרו ש"הצעדים האלה לא ישפיעו על שגרת החיים של האזרחים והשוהים במדינה". ממשלת קטאר מסרה שהיא נקטה את כל האמצעים כדי להבטיח ששגרת החיים תימשך כרגיל: "המרחב האווירי והימי יישארו פתוחים לייצוא ולמעבר (של אנשים)". עם זאת, לא בטוח שהנסיכות הקטנה תוכל לצאת מהמשבר בקלות שהיא נכנסה אליו.

(מקור)