שנתיים ל'מחיר למשתכן'

הכישלון בפתרון 'משבר הדיור': התכנית התקועה של כחלון

87 אלף איש נרשמו לתכנית 'מחיר למשתכן' של כחלון בפועל רק כ-11 אלף זכו ויכולים לרכוש דירה בתכנית. גם כאן צפויה להם הפתעה שכן מלאי הדירות נמוך - רק כ-3500 קיבלו אישור בניה (נדל"ן)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: ליאור מזרחי, פלאש 90)

שר האוצר משה כחלון התעקש לטפל בנושא משבר הדיור ומחירי הדירות והצהיר על תכנית מחיר למשתכן שאמורה הייתה לקדם את הנושא. שנתיים חלפו מאז והכישלון הצורב מהדהד עם תכנית שאולי "עומדת ביעדים" על הנייר אך בפועל תקועה לחלוטין ולא באמת מייצרת היצע מספיק של דירות.

מאז הושקה התכנית ניתנו היתרי בנייה להקמת 3,351 יחידות דיור בלבד. כישלון בכל קנה מידה אפשרי. ביוני 2015 הושקה תוכנית מחיר למשתכן, שנועדה לסייע לצעירים לרכוש דירות בהנחה של כ־20% ממחיר השוק. עם השקתה, המדינה הציבה יעד לפיו מכרזים להקמת 70 אלף דירות ישווקו עד סוף 2016. מאז עדכנה המדינה את היעד ל־100 אלף דירות עד לסוף 2017.

על פי הדיווח ב'כלכליסט', נראה שבממשלה לחוצים להראות תוצאות בכל מחיר - גם במחיר של הפצת מכרזים שהכנתם טרם הושלמה ובפועל הם לא באמת קיימים. על פי הדיווח, מכרזים ל־7.7 אלף יחידות דיור אינם כוללים חוברת המכילה מידע מהותי, כך שקבלנים לא באמת יכולים לגשת אליהם.

עד היום, פורסמו מכרזים לשיווק קרקעות המתאימות לבניית 64.1 אלף דירות. מתוך המכרזים שפורסמו, מכרזים להקמת 13.3 אלף יחידות דיור עדיין פתוחים ומחכים למועד הסופי להגשה. בנוסף, מכרזים להקמת 32.5 אלף יחידות דיור כבר נסגרו בהצלחה מול קבלנים. ואולם, כאמור, רק 3,351 מתוכן קיבלו היתר בנייה.

בנוסף, 6,648 דירות קיבלו היתר בנייה המותנה בתיקוני תוכנית הבנייה או בהקמתן של תשתיות שטרם הוקמו וכעת מעכבות את קבלת ההיתר.

לפי נתוני משרד הבינוי והשיכון, כ־87 אלף איש כבר נרשמו לרשימת ההמתנה לתוכנית. מתוכם, רק כ־11 אלף זכו בהגרלה ויכולים לרכוש דירה. לשם השוואה, ביוני 2016 רק כאלף איש זכו בהגרלה. ובכל זאת, יש פער עצום בין מספר הזוכים לבין מספר הנרשמים הגבוה.

כישלון בפתרון הבעיה (פלאש 90)

כאמור, עם השקת התוכנית התרברב שר האוצר משה כחלון כי מכרזים ל־70 אלף דירות ישווקו עד סוף שנת 2016. כחלון, כאמור, לא התרחק מהיעד ובסוף השנה שווקו 64 אלף יחידות דיור אך רק כ"עבודה בעיניים". רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) שיווקה בזריזות בימים האחרונים של 2016 מכרזים עבור כ־20 אלף דירות כדי לעמוד ביעדים ורובם עדיין לא הושלמו ולא ניתן להם תאריך יעד סופי.

מתוך 31 המכרזים שפורסמו בחטף בסוף 2016 ושעדיין פתוחים, כמחצית מהם פורסמו ללא החוברת שמפרטת את פרטי המכרז - כל המידע אודות המגרש, מגבלותיו, התשתיות שיש להקים בו ובעיות פוטנציאליות בשטח, כמו עתיקות או חורשה שעל הקבלן לכרות. עד שהחוברת לא תפורסם, קבלנים לא ניגשים למכרז, שכן חסר להם מידע מהותי עליו. כמו כן, ההשתתפות במכרז כרוכה בעלויות רבות עבור היזם, ובהן שעות עבודה של רואי חשבון וכלכלנים לצורך בדיקת הרווחיות של ההצעה. בעייתיות זו מועצמת לנוכח העובדה כי במכרזי מחיר למשתכן הזוכים נקבעים על בסיס ההצעה הנמוכה ביותר - ומחיר המקסימום מצוין בחוברת.

ב'כלכליסט', מוסיפים כי מכרזים עבור 18.7 אלף יחידות דיור נכשלו מאז השקת התוכנית, משום שאף קבלן לא הגיש הצעה עבורם. כמו כן, ישנם מכרזים עבור כ־8 אלף יחידות דיור שמוצעים שוב ושוב אך נכשלים בשל אי־כדאיות כלכלית.

עוד עולה מנתוני משרד הבינוי והשיכון כי עד כה, שנתיים לאחר השקת התכנית אף דירה עדיין לא אוכלסה, אך עד סוף השנה יש צפי ש-614 דירות יאוכלסו, 238 בעפולה ו־376 בלוד. אמנם מדובר במספר נמוך, אך ביוני 2016 לא היו כלל הערכות לגבי אכלוס דירות בפרויקטים של התוכנית.

משר הבינוי והשיכון יואב גלנט נמסר ל'כלכליסט': "הנתונים מדברים בעד עצמם. שר האוצר משה כחלון ואני, יחד עם הצוותים במשרדינו, פועלים להגברת הבנייה ולשיפור היצע הדיור. מחיר למשתכן מספקת דירות בקצב מוגבר ובמחירים מוזלים משמעותית וגורמת לצינון שוק הנדל"ן. את התוצאות אפשר לראות בבלימת המחירים שכבר קיימת".

מאיר פרי, יועץ בכיר למנהל רמ"י, מסר בתגובה: "שיווקי הרשות בשיטת מחיר למשתכן רושמים הצלחה. מהנתונים עולה כי רוב מוחלט של מכרזי מחיר למשתכן הצליחו להניב תוצאות. מיעוט המכרזים שטרם הושלם נובע מסוגיות נקודתיות שייפתרו בקרוב. מתוך כ־77 אלף יחידות דיור ששווקו בשנתיים האחרונות יש תוצאות ללמעלה מ־56 אלף יחידות. ל־69.4% יצאו חוברות מכרז. רק פחות מ־10% מהמכרזים מתעכבים בגלל בעיות שהתעוררו, אך גם בהם יצאו חוברות".

מנכ"ל התאחדות בוני הארץ עו"ד אליאב בן שמעון מסר בתגובה: "המונח 'שיווק קרקע' שבו משתמשת המדינה שגוי. מבחינת הקבלנים, שיווק נעשה רק כשקיימת חוברת מכרז שממנה אפשר ללמוד את הפרטים. כל פרסום אחר אינו מביא בפועל לבניית דירות. קבלני ישראל לא יכולים לתכנן היכן ובאיזה היקף לבנות כאשר ישנם פרסומים על כוונות לשווק קרקע ללא חוברות מכרזים מוכנות".

במשרד האוצר בחרו לא להגיב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר