לקראת הסדר?

תעלומה: מי הדליף לברק את החלטות ראשי ההסדר?

כיצד ידעו במשרד הביטחון בתוך פחות משעה מסיום כינוס ראשי הישיבות אמש, לא רק מה הוחלט בו אלא גם מה בדיוק אמר כל אחד מן הרבנים במפגש? וגם: כל הפרטים על עמדת ראשי-הישיבות, מי צידד בעמדתו של הרב מלמד ומי התנגד? כתב כיכר השבת מדווח (בארץ)

יוני גבאי | כיכר השבת |
(עיבוד: כיכר השבת, צילום: פלאש 90)

איך הגיעה למשרד הביטחון, הקלטת המלאה של כל דברי הרבנים, ראשי ישיבות ההסדר שהתכנסו אמש במרכז שפירא? כיצד ידעו במשרד הביטחון בתוך פחות משעה מסיום הכינוס, לא רק מה הוחלט בו אלא גם מה בדיוק אמר כל אחד מן הרבנים שהתבטא במפגש?

לשאלה מעניינת זאת אין תשובה גם לא בקרב ראשי איגוד ישיבות ההסדר.

ועד שיימצא אותו אחד שהחליט את כל הכנס ומיהר להעביר את הדברים למשרד הביטחון, ההתפתחות האחרונה היא ששר הביטחון אהוד ברק ועמו ראשי צה"ל אינם מוחכנים לקבל את החלטת רבני ההסדר, בטענה שאין בששת סעיפי ההחלטה שהרבנים קיבלו משום מענה נאות לשאלת הסרבנות ויתירה מכך, עכשיו אפשר כבר לגלות שמה שהרגיז את צמרת משרד הביטחון היא הקלטת שהגיעה לידם ובה התבטאויות הרבנים בכינוס שהיה אמש, שרובם התייצבו לימין עמדותיו של הרב אליעזר מלמד ודברים אלו הוציאו אותם מדעתם יותר מעצם ששת סעיפי ההחלטה, שעמם עוד יכלו איכשהו לחיות בצבא ובמשרד הביטחון.

אמש הפתיע ראש ישיבת ההסדר בערד הרב ינון אילני, שיצא כנגד החלטת חבריו ראשי הישיבות, באומרו שאיגוד ישיבות ההסדר היה חייב להבהיר בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים שהצבא הוא זה שחייב להיות כפוף לרבנים ולא הרבנים לצבא. "אם זה לא יהיה, לא יהיה לי ולישיבות בדעתי מה לעשות במסגרת ההסדר".

"דווקא בימים אלה חייבים ישיבות ההסדר לצאת בקריאה "מי לה' אליי" ולא להפוך את הממסד השלטוני בארץ ישראל, גם כשאינו נוהג על פי סמכות התורה, כסמכות קובעת. הרבנים חייבים להשמיע את קולם וזו יכולה להיות שעתנו הגדולה או חס ושלום הפוך", אמר הרב אילני, באומץ רב.

קודם לכן קיבלו ראשי ישיבות ההסדר החלטה פה אחד בכנס החרום שהתקיים בישיבת ההסדר אור עציון במרכז שפירא. הרב אליעזר מלמד ראש ישיבת הר ברכה שהיה במקום הצביע בעד הצעת ההחלטה שבה שישה סעיפים וזה לשונם:

1. כל ראשי ישיבות ההסדר שוללים באופן ברור כל הפגנה בצה"ל, מתוך רצון לשמור על לכידותו ואחדותו של צה"ל. אנו חוזרים ומביעים את הערכתנו למערכת הביטחון, לצה"ל ולמפקדיו העוסקים במלכת קודש של שמירה והגנה על מדינת ישראל ותושביה.

2. מתוך האחריות על שמירת לכידותו של צה"ל אנו חוזרים ודורשים ממערכת הביטחון להימנע מעירוב חיילי – צה"ל במשימות בעלות אופי אזרחי.

3. מתוך הבנות אלו אנו קוראים לחזור ולקיים דו שיח עם גורמי צה"ל ולחדש את המסורת המפוארת שכל ההחלטות ביחס להסדר מתקבלות מתוך תאום הבנות משותפות.

4. ההחלטה של משרד הביטחון לביטול מסגרת ההסדר חמורה ויוצרת קרע קשה בצה"ל ובעם.

5. האיגוד יעשה ככל יכולתו להחזיר את המצב לקדמותו בנוגע לישיבת הר ברכה.

6. הובעה הערכה לרב מלמד וכולם רוצים לראותו חלק מן האיגוד. הרב מלמד הביע רצון לפעול ע"פ רוח כלל ראשי הישיבות ומתוך כך לחדש שיח מכובד וענייני עם מערכת הביטחון.

אלא שבינתיים לא מפרסמת המערכת הביטחונית את תגובתה הרשמית להחלטה, ועד אז מנסים כמה ראשי ישיבות לשכנע את אהוד ברק ומקורביו שלא להחריף את המשבר ולקבל כפשרה את סעיפי ההחלטה של כינוס רבני ההסדר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר