גיבורי מלחמת ששת הימים הונצחו בסרטי אנימציה. צפו

50 שנה לאחר מלחמת ששת הימים, ביחידת ההסרטה של חיל החינוך של צה"ל הפיקו שישה סרטוני אנימציה מושקעים המספרים את סיפורם של שישה גיבורים מהמלחמה (בארץ)

(דובר צה"ל)

חמישים שנה מלחמת ששת הימים, יחידת ההסרטה של חיל החינוך בצה"ל הפיקה שישה סרטוני אנימציה מושקעים המספרים סיפורי גבורה של לוחמים תומכי לחימה מחילות שונים.

טנקיסט בודד בלב חאן יונס

ביום השני ללחימה, קיבל כוח שריון שהתרכז ברפיח את הפקודה "לנוע". היעד - עזה. במהלך הפריצה לאחד הרחובות הראשיים בחאן יונס נפגע טנק המפקד, שהיה הראשון בכוח. לחיילים ניתנה פקודה לנטוש את הטנק, אולם סמל יוסי, שמילא את תפקיד הטען-קשר כאיש צוות חמישי, לא שמע את הפקודה ונותר לבדו בטנק התקוע.

יוסי פעל מיד באחריות וביוזמה ותפס את עמדת המפקד. בשלב זה ניצבה בפניו הדילמה - כיצד עליו לפעול? האם עליו להסתתר בטנק או באחד הבתים בסביבה, או שאולי לחתור למגע? בסופו של דבר יוסי החליט - יש טנק, יש תחמושת - נלחמים!

טנקיסט בודד בלב חאן יונס (הפקה: יחידת ההסרטה חיל החינוך, דובר צה"ל)

חילוץ מוסק בשטח האויב

ביום השלישי למלחמה, הוזנק סרן כוכב הס למשימת חילוצו של סגן יעקב זיק, טייס שנטש את מטוסו הפגוע מאש נ"מ באזור גשר אלנבי.

במהלך הטיסה, באזור ים המלח, ירו סוללות נ"מ ירדניות לעבר המסוק. בשלב זה התמודד הס עם השאלה, האם לבצע עיקוף ארוך ובטוח יותר מדרום. אולם התלבטותו ארכה שניות אחדות בלבד ­- המחשבה על הטייס הבודד הממתין לעזרה הובילה אותו להחלטה להמשיך במסלול בלי להתחשב באש.

זמן קצר אחר כך, התרחש פיצוץ אדיר – המסוק נפגע מצרור של מקלע 0.5. הס בדק את תקינותם של המנוע וההגאים, וחשב שהכול כשורה, כשברגע הזה צעק המכונאי המוסק: "תנחת מהר, זורם דלק!"

על אף הסכנה החליט הס להמשיך במשימת החילוץ, ולבסוף הצליח לחלץ את זיק מראש הר אליו נמלט. לאחר מספר שניות נשמע פיצוץ נוסף בקרבת המסוק - שריונית ירדנית החלה להפגיז אותם. הס וצוותו חמקו ברגע האחרון וטסו לבסיס חיל האוויר בלוד. כשהמסוק נחת הבחין הס שמיכל הדלק, הלהב וגוף המסוק מחוררים.

חילוץ מוסק בשטח האויב (הפקה: יחידת ההסרטה חיל החינוך, דובר צה"ל)

גבורתו של נהג המשאית

ביום פרוץ המלחמה, בזמן שחלק מהכוחות נכנסו ללחימה, נותר עטיא עם הכוחות הממתינים. במהלך אחת מנסיעותיו הבחין עטיא כי המשאית שלפניו סוטה ממסלולה בניגוד להנחיות. תוך זמן קצר עלתה המשאית המובילה על מוקש והחלה לבעור. תחת אש אויב וכשהוא נכווה בגופו, חילץ עטיא את החיילים שנפגעו מתוך המשאית הבוערת.

גבורתו של נהג המשאית (הפקה: יחידת ההסרטה חיל החינוך, דובר צה"ל)

הקשר שחירף את נפשו

ביום השלישי למלחמה, נפרס גדוד מרגמות באזור כפר סולד. הסוללות קושרו למפקדת הגדוד באמצעות קווי טלפון וסייעו באש ללחימה. במהלך הלחימה נותק הקשר בין הסוללות כתוצאה מההפגזות הסוריות.

נסים זעירא, אחד מחמשת הקשרים שהיו באזור, התנדב מיד ורץ לטפל בבעיה. כעבור מספר שניות נודע ליתר הקשרים שזעירא נהרג בהפגזה טרם השלמת משימתו. עם קבלת ההודעה יצא יעקב דואניס, קשר נוסף בגדוד, לטפל בתקלה.

דואניס קיבל החלטה להחליף את הקו שנותק בהפגזה. הוא יצא מהמחסה, ורץ במהירות אדירה תחת אש כדי להחליף את קו הטלפון. לאורך מאות מטרים מתח יעקב את קו הטלפון וחידש את הקשר תוך סכנת חיים ממשית.

הקשר שחירף את נפשו (הפקה: יחידת ההסרטה חיל החינוך, דובר צה"ל)

אש תופת בתעלה הסורית

ביום החמישי ללחימה, הוקפץ גדודו של רב"ט יעקב, מ"כ "טרי" בפלוגת החוד, למשימת כיבוש מוצב תל פאחר הסורי. הכוח יצא לדרך רכוב על גבי זחל"מים, אך לאחר שרבים מהם נפגעו מאש אויב ניתנה הוראה לנטוש את הרק"ם ולעלות על המוצב ברגל.

יעקב עמד בראש כיתת החוד כ"גשש", שתפקידו לגלות עמדות אויב, להתריע עליהן ו"למשוך קדימה". הכוח לחם בתוך תעלות המוצב לאורך כ–200 מטרים ללא נפגעים, עד שבמרחק מה מהם ראו סככת פח.

המ"פ הורה לטהר את אזור הסככה. במהלך ההסתערות נפגעה רוב הכיתה והתחמושת אזלה. יעקב המשיך ללחום ולטפל בפצועים עד שנותר לבדו בתעלה, תחת האש הסורית. הוא שכב שם זמן מה, מנותק מיחידתו, עד שהגיע למסקנה כי לא יוכל להישאר במקום והחל זוחל לקטע תעלה שטרם טוהר. תוך כדי תנועה אל עבר שארית פלוגתו נתקל בחייל סורי והצליח לחסלו ולהצטייד בנשקו. לאחר שחָבַר לפלוגה נרתם יעקב לעזרה בפינוי הפצועים.

אש תופת בתעלה הסורית (הפקה: יחידת ההסרטה חיל החינוך, דובר צה"ל)

הסתער בראש ונותר אחרון

בלילה שבין ה-5 ל-6 ביוני הגיע גדודו של סמ"ר יגאל לירושלים. יגאל התקדם בראש הכוח, בחוליה של דודיק המ"פ, עד ששמע צעקת קריאה לחובש – צביקה המ"מ נפגע מרסיס בצווארו. הוא רץ לאחור, חבש אותו וחזר קדימה. השמש החלה לעלות, חיילים רבים נפגעו וביניהם גם החובשים האחרים. יגאל נותר חובש יחיד על שתי פלוגות.

בשלב זה של הקרב היו לכוחותינו שמונה פצועים קשה. יגאל הצליח לתפקד היטב עד שהגיע לדידיה, חובש נוסף שאיבד את ידו, ופתאום שכח איך עושים קיבוע. הוא המשיך לטפל בפצועים האחרים, ולפתע חש חולשה נוראית. אחד הפצועים שאל אותו אם נפצע, והוא התעשת – "חזרתי לעצמי והפכתי להיות גוש קרח. מאז עבדתי כמו שעון מדויק. על כל דבר שעשיתי חשבתי בבהירות ובקור רוח".

גם כאשר הציוד אזל, המשיך לטפל בפצועים תוך כדי מציאת פתרונות יצירתיים. הוא טיפל גם בפצועים של הפלוגה השנייה, לחם באויב וסייע בחילוץ עד תֹם הקרב.

הסתער בראש ונותר אחרון (הפקה: יחידת ההסרטה חיל החינוך, דובר צה"ל)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר