הסקרים יצדקו?

45 מיליון בריטים יבחרו היום ראש ממשלה

הבחירות בבריטניה יתקיימו היום. הסקרים האחרונים מראים על מחיקת יתרונה של ראש הממשלה תרזה מיי על פני המתחרה שלה ג'רמי קורביין. האם הסקרים יצדקו? (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
האם תרזה מיי תעזוב את דאונינג 10? (צילום: שאטרסטוק)

בבחירות שיתקיימו היום (חמישי) בבריטניה צפויים להצביע כ-45 מיליון בני אדם. בעלי זכות הבחירה: כל מי שמלאו לו 18 והוא אזרח בריטי או אזרח של מדינות חבר העמים המתגורר בבריטניה. הקלפיות יינעלו בשעה 10 בערב (שעון מקומי) וזמן קצר לאחר מכן יתפרסמו סקרי הקלפיות. רק בשעות הבוקר המאוחרות של יום שישי ייוודעו התוצאות הסופיות.

לפני חודש וחצי, כשראש הממשלה הנוכחית, תרזה מיי, הדהימה את בריטניה והחליטה לערוך בחירות מוקדמות, הניצחון היה מונח בכיסה לפות מבחינת הסקרים שחזו אז כי המפלגת השמרנית, בראשה עומדת מיי, תנצח את הבחירות הכלליות בהפרש עצום על פני המתחרה הוותיקה והגדולה, מפלגת הלייבור.

לא רק שהסקרים חזו לשמרנים ניצחון בהפרש של 20 אחוזים על פני הלייבור, הם גם הראו כי הציבור משוכנע, באופן כמעט גורף, כי מיי היא האדם המתאים ביותר לכהן כראש ממשלה.

אך בימים האחרונים נראה שהפער הגדול בין המפלגות נמחק. הסקרים האחרונים מראים שהפער עומד על אחוז בודד בחלק מהסקרים ומקסימום 9 אחוזים בסקרים אחרים מה שהופך את החלטתה של מיי לגשת לבחירות מוקדמות כאולי כזו שתביא לסיום כהונתה כראש ממשלה.

הקמפיין של תרזה מיי לא ממריא וגם צמד הפיגועים, במנצ'סטר ובלונדון, שהיו אמורים להזניק לכאורה את הפופולריות של מי שממותגת בבריטניה כ"גברת ביטחון", לא עשו כן באופן גורף והיא המשיכה לרדת בסקרים שכידוע בישראל וארה"ב טעו ובגדול וייתכן שגם בבריטניה נופתע.

שיטת הבחירות בבריטניה היא רובנית אזורית - התושבים מצביעים עבור מועמד במחוז שלהם ומי שקיבל את רוב הקולות מנצח במחוז. המשמעות היא שגם אם מפלגה כלשהי נהנית מאחוז תמיכה כללי גבוה בסקרים, אין הדבר מצביע בהכרח על כך שהתמיכה תתורגם למספר מסוים של חברי פרלמנט. על כן, גם את הסקרים צריך לקחת בעירבון מוגבל, שכן הם בודקים את אחוז התמיכה הכללי ולא מהווים בהכרח מדד להצלחת מפלגה כזו או אחרת במחוז. גם התפלגות הסקרים מדגימה שאין בהכרח על מי לסמוך: השוואה בין כל הסקרים אתמול העלתה פער של 1-12 אחוזים לטובת השמרנים. הניצחון אולי מובטח להם, אבל על הפער אפשר להתווכח.

לדברי הפרשנים אם יש נתון שבכל זאת צריך להדאיג את השמרנים הוא כמות הצעירים והמהגרים שהתאזרחו: כ-2.5 מיליון מצביעים חדשים נרשמו להצבעה בבחירות הקרובות, רובם צעירים שלא הצביעו קודם לכן או מהגרים שהתאזרחו. בקרב שתי קבוצות האוכלוסייה הללו, שיעור התמיכה בלייבור גבוה בהרבה מהתמיכה בשמרנים. בלייבור מקווים כי צעירים רבים יופיעו ביום הבחירות בקלפי ויצביעו למפלגה. אצל השמרנים, מעוז התמיכה הוא בקרב אנשים מבוגרים, הנוטים להצביע באחוזים גבוהים יותר ביום הבחירות.

במידה וקורבין ינצח זו תהיה הפתעה של ממש אם כי בשנים האחרונות התרגלנו לא אחת להפתעות במערכות הבחירות בניגוד לסקרים וכל הערכות כך שהכל ייתכן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר