מצוקת הדיור החרדי

האם נמצא הפתרון למצוקת הדיור? / דעה

מצוקת הדיור בציבור החרדי גדולה יותר אף מזו של הציבור הכללי הן בשל הצרכים הרבים והן בשל היכולת הכלכלית. הפתרון החדש שמציע שר השיכון יכול לסייע בפתרון (דעות)

נלי בן דרור | כיכר השבת |
עו"ד נלי בן דרור (צילום: סיגל קולטון)

אחת הסוגיות הבוערת ביותר המעסיקות את הציבור בישראל בכלל ואת הציבור החרדי בפרט, היא מצוקת הדיור החריפה. רק לאחרונה נחשף בערוץ 2 כי משפחות רבות בוחרות לגור במחסנים ובחניונים מכיוון שאין באפשרותם לממן את שכר הדירה הגבוה אותו דורשים המשכירים.

בעשור האחרון מחירי הדירות בישראל מצויים בעלייה תלולה, דבר המשפיע באופן ישיר על כל בית –אב והופכת את ההחלטה הכלכלית המורכבת בחייו של אדם - 'רכישת דירה' למשימה כמעט בלתי אפשרית עבור זוגות צעירים.

בעוד מנעד האפשרויות של השוכר מהמגזר הכללי רחב יחסית, כאשר מדובר בשוכר חרדי האפשרויות מצטמצמות משמעותית. בשונה מהשוכר במגזר הכללי, לשוכר החרדי ישנן דרישות אשר אינן קשורות לנכס עצמו כי אם לסביבתו. האוכלוסייה החרדית מתאפיינת בצריכת מבני דת וקהילה לרוב ובייחוד, בהשתייכות קהילתית ותת קהילתית, דבר זה עשוי לקבוע את שכונת המגורים על ידי רוכש הדירה.

בנוסף, יבדוק הרוכשהשוכר בראש ובראשונה, האם ישנם מוסדות חינוך המתאימים להשקפותיו ושהסביבה והשכנים מתאימים לאורח חייו. רק לאחר שיוודא עניינים אלו, יתמקד השוכרהרוכש בדירה עצמה ויבדוק אם היא אכן עונה לצרכיו.

כמו כן, גם בפן הכלכלי האפשרויות של השוכר מהמגזר החרדי מצומצמות יותר מאשר מהמגזר הכללי.

הפתרונות למצוקת הדיור החרדי מגוונות, בניית ערים או שכונות ייעודיות לטובת המגזר החרדי, התרחבות לשכונות סמוכות למרכזי אוכלוסייה חרדיים ועוד.

אתמול, התפרסם כי שר השיכון והבינוי, מר יואב גלנט, טוען שהפתרון למצוקת הדיור נמצא ביהודה ושומרון ועל ישראל להכפיל את מספר המתיישבים בהם. פתרון זה יכול להיות נהדר לציבור החרדי ולענות על דרישותיו המורכבות. על פי התוכנית שגובשה בידי מועצת יש"ע ומתואמת עם השר גלנט, תבנה המדינה במערב השומרון באזור שבין קרני שומרון לאריאל ובמודיעין עילית, כ-67 אלף יחידות דיור בהם יתגוררו לפחות 340 אלף איש. היעד למחיר דירת 4 חדרים יעמוד על 1.2מיליון שקל בלבד. ההיצע הגדול של דירות בשומרון, כך מאמין השר גלנט, צפוי להביא לירידת הביקוש לדירות בגוש-דן הנוכחי וממילא לגרום לירידת מחירים.

כידוע, הציבור החרדי אינו נמנע מלהתגורר בערי יו"ש כל עוד הערים אינן ממוקמות בעומק השטח וכל עוד הינן מותאמות לצרכי הדת, חינוך, תרבות, קהילה וסביבה. כך, ריכוזי החרדים החדשים: גבעת זאב, גבעון החדשה, ביתר, מודיעין עילית וכו' וכן ותיקים כגון עמנואל.

על נבחרי הציבור החרדים להפעיל לחץ על ראש הממשלה ועל יתר הגורמים המוסמכים על מנת שתוכנית זו תצא לפועל. מעבר לכך, באופן כללי על המדינה ומשרד השיכון והבינוי לייצר פתרונות נוספים על מנת לאפשר לזוגות צעירים רבים, מכלל המגזרים, לרכוש או לשכור דירה במחירים שפויים ובלי להתפשר על סגנון החיים.

הכותבת היא עורכת דין מומחית למקרקעין

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר