הדרמה בבריטניה

בחירות בבריטניה: מיי מובילה אך בפער קטן

אכזבה קשה במיוחד לראש ממשלת בריטניה תרזה מיי שכוח מפלגתה בפרלמנט ירד משמעותית. מפלגת הלייבור בראשות איש השמאל ג'רמי קורביין התחזקה מה שהופך את המצב לסבוך (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
תרזה מיי המאוכזבת הראשית (צילום: שאטרסטוק)

ספירת הקולות בבחירות בבריטניה עדיין נמשכת. ראש הממשלה תרזה מיי אמנם מובילה, אבל לפי המדגמים ותוצאות הביניים היא איבדה את הרוב בפרלמנט - וגם במפלגתה כבר קוראים לה לשקול להתפטר. כזכור, הסיבה המרכזית של מיי לגשת לבחירות בזק הייתה רצונה להגדיל את כוחה בפרלמנט והתוצאה ההפוכה היא כישלון של ממש בעבורה.

הבוקר (יום ו') נכון לשעה 7:00 שעון ישראל המירוץ צמוד בהרבה מהתחזיות. לשמרנים בראשות מיי 292 מושבים ואילו ללייבור 252. למפלגה הלאומית הסקוטית יש בינתיים 34 מושבים ולשאר המפלגות 30 בסך הכל. מפלגת הימין UKIP, ממובילות הקמפיין לעזיבת האיחוד, לא קיבלה אפילו מושב אחד.

הבוקר, בנאום ראשון אחרי האכזבה הגדולה המסתמנת בבחירות, ביקשה מיי לחכות לתוצאות הסופיות. המדינה זקוקה ליציבות. לא משנה מה יהיו התוצאות, המפלגה השמרנית תמלא את חובתה כדי לספק את היציבות הזאת", אמרה ראש הממשלה בנאום שנשאה לאחר שנבחרה בעצמה לפרלמנט.

קורבין, שנאם לפניה, אמר כי "מיי יזמה את הבחירות לפרלמנט כדי לבסס את סמכותה, אבל הפוליטיקה השתנתה והיא לא חוזרת בחזרה לקופסה שבה הייתה. לאנשים נמאס מסגפנות ומקיצוצים בשירותים ציבורים". הוא קרא לראש הממשלה מיי ללכת הביתה ואמר כי "היא איבדה את המנדט שלה. בבחירות הללו השתתפו אנשים רבים שלא הצביעו בעבר וזה מראה על הנחישות למשהו אחר".

"ראש הממשלה הכריזה על בחירות כי היא רצתה מנדט", הוסיף קורבין. "אבל היא איבדה מושבים לשמרנים, איבדה קולות, איבדה תמיכה והציבור איבד בה אמון". ולא רק קורבין קרא למיי ללכת הביתה. גם בשמרנים כבר נשמעו קולות כאלה. חברת הפרלמנט מטעם השמרנים אנה סוברי אמרה הבוקר כי מיי צריכה לשקול אם להמשיך בתפקידה.

עם זאת, עד שהתוצאות הסופיות יתבהרו קשה לנבא אם למיי יש סיכוי לשרוד כראש ממשלה, מי ינהיג את הממשלה הבאה ויוביל את המשא ומתן על הברקזיט מול האיחוד האירופי. התוצאות המסתמנות, שעל פיהן אין רוב מוחלט למיי בבחירות, כבר מחוללות סערה בבריטניה ועלולות אף להביא לעיכוב במו"מ שאמור להיפתח בעוד כשבוע.

עד לפני הבחירות תפסו השמרנים 330 מושבים מתוך 650 מושבים בפרלמנט הבריטי, כלומר קצת יותר ממחצית, והלייבור היו הרחק מאחור עם 229 חברי פרלמנט. שתי המפלגות הבולטות אחריהן היו המפלגה הסקוטית הלאומית עם 54 מושבים והמפלגה הליברל דמוקרטית עם תשעה.

מיי קיוותה להשיג יותר מ-50% מחברי הפרלמנט כדי שתוכל לפעול בצורה קלה לקידום הברקזיט - התנתקותה של בריטניה מהאיחוד האירופי ותוצאות הבחירות רחוקות מאד מהתוצאה אליה קיוותה.

בעקבות תוצאות הבחירות צולל הליש"ט (פאונד) הבריטי ב-1.74% לעומת הדולר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר