דרכון פורטוגלי: הלהיט הישראלי החדש

תיקון לחוק הפורטוגלי שהתקבל לפני כשנתיים מאפשר לצאצאי משפחות שגורשו מספרד או פורטוגל לקבל דרכון אירופאי באופן פשוט יחסית. אם אתם ממוצא ספרדי חשוב שתכירו את יתרונותיו העצומים של ההליך (משפט)

עו"ד דרור חייק | כיכר השבת |
דרכון פורטוגלי: הלהיט הישראלי החדש. אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

בשנת 2015 קיבלה ממשלת פורטוגל החלטה מהפכנית וקבעה שצאצאי היהודים אשר גורשו מספרד או מפורטוגל לפני כ-500 שנה יוכלו לקבל אזרחות ודרכון של המדינה.

מדובר בהחלטה מרעישה במיוחד שכן למעלה ממיליון ישראלים זכאים לקבל את האזרחות הנכספת ובכללם יוצאי צפון אפריקה, מרוקו, טוניסיה, לוב, אלג'יריה, מצרים, סוריה, לבנון, טורקיה, יוון, בולגריה וכמובן יוצאי ספרד ופורטוגל עצמם.

למה אזרחות פורטוגלית?

פורטוגל היא אחת מ-28 המדינות החברות באיחוד האירופי כך שאזרח פורטוגלי נהנה מכל הזכויות של חברו הגרמני, הצרפתי או הספרדי וכיום זהו למעשה "שער הכניסה" הכי נוח ופשוט של ישראלים לאירופה.

כיום ישראלים רבים פונים בבקשה לקבלת דרכון אירופי ממדינות שונות (גרמניה, בולגריה, ספרד, רומניה וכו'), אך נדרשים לעמוד בתנאים מכבידים וקשים ביותר. כך למשל, מבקשי הדרכון הספרדי נדרשים לעבור מבחני שפה ותרבות ולהגיע למדינה בשלבים שונים של הטיפול בבקשה. המבקשים דרכון ממדינות אירופאיות אחרות נדרשים להוכיח קשר היסטורי ישיר למדינות אלה בדורות האחרונים.

לעומת זאת, לצורך קבלת דרכון פורטוגלי די להוכיח שהמבקש הוא צאצא של מגורשי ספרד ופורטוגל. כלומר, אישור הבקשה הוא כמעט אוטומטי עבור יוצאי המדינות שהוזכרו לעיל.

יתרונות הדרכון הפורטוגלי

ככל דרכון אירופאי, הדרכון הפורטוגלי מקנה למחזיק בו יתרונות רבים:

  1. אפשרות להתגורר או לעבוד בכל אחת ממדינות האיחוד ללא צורך באשרת עבודה וללא הגבלת זמן.
  2. אפשרות ללימודים אקדמיים במוסדות נחשבים באירופה בעלות נמוכה משמעותית בהשוואה לשכר הלימוד שמשלמים סטודנטים שאינם מחזיקים באזרחות או דרכון אירופאיים.
  3. אפשרויות רבות של עבודה, לימודים ומגורים באירופה.
  4. האזרחות מאפשרת כניסה לארצות הברית ללא צורך בוויזה וביקור במדינות רבות בעולם שאינן מתירות כניסה לבעלי דרכון ישראלי.
  5. אלטרנטיבה ליום סגריר – ישראלים רבים פועלים להוצאת הדרכון מתוך דאגה עקב המצב הביטחוני בישראל ובאזור או מתוך רצון לפתוח לילדיהם אפשרויות רבות יותר של עבודה ומגורים.
  6. קבלת האזרחות הפורטוגלית אינה פוגעת באזרחות הישראלית שכמובן נשארת בתוקף.

איך מתבצע ההליך?

בשלב ראשון יש לפנות לקהילה היהודית בפורטוגל כדי לקבל אישור על הקשר שבין המבקש לבין מגורשי ספרד ופורטוגל.

אישור זה מהווה תנאי בסיסי להגשת הבקשה לאזרחות פורטוגלית ובמסגרתו בודקת הקהילה על סמך נתוני המבקש האם הוא אכן נצר למשפחות המגורשים.

כאן נכנסים לידי ביטוי מקצועיותו וניסיונו של הגוף שמטפל עבור המבקש בקבלת האזרחות – בין אם מדובר בעו"ד המתמחה בתחום ובין אם בחברה העוסקת בכך.

אם הקהילה היהודית נותנת תשובה חיובית ניתן להתקדם באישור הבקשה מול הרשויות כשההליך כולו אורך כשנה וחצי.

ומה עם הילדים?

נכון להיום את הבקשה ניתן להגיש מגיל 18 בלבד; בימים אלו שוקלת ממשלת פורטוגל שינוי חקיקה נוסף שיאפשר גם לקטינים להגיש בקשה אך בשלב זה הוא טרם נכנס לתוקף.

אם גם הילדים או בן/בת הזוג מעוניינים באזרחות הפורטוגלית הם יוכלו להגיש בקשה נפרדת, על סמך חוקי אזרחות אחרים בפורטוגל (ולא על בסיס החוק המקנה אזרחות לצאצאי המגורשים) וזאת רק לאחר שהמבקש עצמו קיבל אזרחות ובחלוף 3 שנים ממועד זה.

לסיכום

דרכון פורטוגלי הוא נכס לכל החיים וישראלים רבים פונים ומצליחים לקבל אותו ובכך פותחים לעצמם ולצאצאיהם חלון אפשרויות בלתי מוגבלות בכפר הגלובלי שלנו.

יש להניח שהאפשרות לקבלת הדרכון תוגבל בשלב מסוים (כפי שנעשה בספרד) ולכן אם אתם שוקלים להגיש בקשה כדאי לעשות זאת בהקדם. אז איך אומרים בפורטוגזית...BEM–VINDO ברוכים הבאים.

עורכי דין חוקתי ומנהלי

הכותב: עו"ד ונוטריון דרור חייק עוסק בתחום האזרחות הפורטוגלית

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

* המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר