דב הלברטל: הפאות הנכריות משתלטות על הרחוב הספרדי
ככל שיחלפו השנים מפטירתו של הרב עובדיה יוסף, יתפשט יותר עידן הפאות בקרב בנות עדות המזרח, ופחדו יסור מבנות העדה. כיום, הדור הצעיר של הנשים המזרחיות כבר לא עומדות בפני העניין. הטור השבועי של דב הלברטל (דעות)

בשולי הביקור של טראמפ בסעודיה, עוררה עניין פרשה המתייחסת לאשתו ובתו. כי הן הופיעו שם גלויות ראש, דבר שעורר ביקורת רבה בקרב הנשים הסעודיות. הן טענו, במידה של צדק מוסרי מבחינתן - איך זה שהמלוכה מקבלת בכבוד מלכים נשים אלו, בעוד שהן, הנשים הסעודיות, נאלצות, גם שלא ברצונן, לכסות את ראשן, ועוד בסוגים לא מרשימים של כיסויי ראש. התעורר החשש שביקורן של הנשים הנשיאותיות, יחליש מאוד את עניין כיסוי הראש שם, ויעורר מרי של הנשים הסעודיות.
חשש דומה לא התקיים בביקורן של הנשים הנשיאותיות בארץ. כי בנות ישראל צדקניות הן, ואין חשש שהן תושפענה מגילוי הראש ומהכבוד הניתן לנשים אלו.
אבל בכל זאת קיימת השפעה מכריעה של ההחצנה בהופעה של נשות אומות העולם המערבי, גם על נשות ישראל. וזה מתייחס לפאות. אין ספק שבדור האחרון חלה מהפכה של ממש בעניין זה, בעיקר בהתחשב ביכולות הטכנולוגיות ליצור פאה טבעית, ובהליכותיהן של הגויות.
המציאות שאינה ניתנת לויכוח היא, שפאות אלו תפסו מקום בלעדי אצל נשות ישראל. כמעט בכל המגזרים. זה התקבל בבחינת גזרה שאין ציבור הנשים יכול לעמוד בה. ואולי גם ציבור בני הישיבה, במובן זה, שגם בעידן המודרני - המוחצן והמתירני - נשותיהם לא מתראות כפחותות ביחס לגויות, דבר המקל עליהם.
גם גדולי ישראל שהתירו את הפאות, ומדובר ברוב הגדולים, התנגדו למראה הטבעי שלהן. אלא שקיימת מציאות, שלא ניתן להתגבר עליה, וצא וראה היאך נוהגות נשות ישראל. זה הגיע לידי כך, שאישה ליטאית שתחבוש מטפחת או כובע, תחשב כמי שמוציאה עצמה מכלל ציבור זה. זו המציאות. והדברים נאמרים כאן ללא שמץ ביקורת, שממילא איני ראוי לה, אלא כתיאור מציאות.
גם בדור החדש שבעדות המזרח, הפאות פושטות. זאת למרות התנגדותו הנחרצת של הרב עובדיה יוסף לפאות בכלל. ככל שיחלפו השנים מפטירתו, כך גם יתפשט יותר עידן הפאות שם. פחדו יסור מבנות העדה. כבר היום, הדור הצעיר של הנשים המזרחיות לא עומדות בפני העניין. והרי תמיד ניתן לומר שבעליהן, בני הישיבות הצעירים, באים ממסורות אחרות, או שסתם דורשים את הפאות, או אפילו יטענו שאם הרב עובדיה היה חי היום היה משנה את פסיקתו. בכל מקרה, מציאות הפאות תכריע גם שם.
מאחר וכך הם פני הדברים, מתקבל הרושם, ואף יותר מסתם רושם, שבנות סמינר רבות מעוניינות בנישואין כדי לחבוש מה שיותר מהר את הפאות הטבעיות. שוב, זה לא נאמר חלילה כביקורת, אלא כתיאור מציאות. כי היותן בנות סמינר, תחת תקנות הצניעות המוצדקות, הן לא נחשבות בעיניהן עצמן כפי שבעת חבישת הפאה. שהרי אז, יותר להן, לשנות באופן מהותי את התראותן.
כך שבדורנו, כפי שהדברים התפתחו, בנות ישראל לא יושפעו חלילה מהנשים הנשיאותיות ללכת גלויות ראש. אך בהחלט מושפעות מאופן ההתראות של בנות האומות, ובכיליון עיניים יחכו ליום נישואיהן, אז יוכלו לחבוש את פאתן הטבעית. וזה אולי יתרון נוסף של הפאות, שבזכותן הן תינשאנה.
קולקציית פאות במגזר החרדי (יח"צ)
104 | חזקקקק | אסתי 06/06/2018 |
103 | אנשים תקשיבו!!!! | הלו?? 14/01/2018 |
102 | ה''י עלינו מאותם שמנסים לקלקל אותנו | ח. 28/09/2017 |
100 | לא מבינה למה צריך להגיע למצב | אור 09/08/2017 |
מילא הפאה אבל לפחות שהגד היה צנוע יותר ולא קצר..
ואיך לא היה לה קר.. מסכנה
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
99 | שנאת חינם!!!!! | שרה 31/07/2017 |
98 | גועל נפש. הלברטל תוציא את האף הארוך שלך מהכיסוי ראש של הספרדיות. פשוט דוחה | גנרל 20/07/2017 |
97 | בושה וחרפה | סיגלית 11/07/2017 |
גם לך אין שום מושג | חיים 11/07/2017 |
כדי להבין את דעתו האמיתית של הראשון לציון הגאון רבי עובדיה יוסף זצ"ל, יש להקדים כי למרות שאסר פאה לנשואות, התיר פאה לגרושות ואלמנות, בשו"ת יביע אומר חלק ד אבן העזר סימן ג: "נראה שיש מקום להתיר לאלמנה וגרושה ללכת עם פאה נכרית ברה"ר, כי הנה ידועים דברי הש"ג סוף פרק במה אשה (סד:) שנראה לו להתיר לנשים לצאת בפאה נכרית וכדמוכח ממתני'... וכן כתב הרמ"א בדרכי משה או"ח ככל דברי הש"ג הנ"ל בשמו, ע"ש. והמשנ"ב שם (ס"ק ט"ו) כתב בשם הפמ"ג, שבמדינות שהנשים יוצאות בפאה נכרית מגולה יש להם לסמוך על השו"ע... [ומסיק] עכ"פ כאן שגם בנשואות יש מקילים גם ברה"ר, בגרושה או אלמנה מיהא יש להקל, ובפרט במקום צורך גדול שהדבר נוגע לעבודתה ופרנסתה".
דבר זה אומר דרשני, כי הדברים שכתב ואמר וצעק על פאה, מתאימים גם לגרושה או אלמנה שחייבת בכיסוי ראש; אם מדובר בפריצות גדולה, וכו' וכו', הכיצד יתכן שאשה שכיסתה עד עתה את ראשה במטפחת, תלבש מעתה פאה ולא יהיה בזה פריצות כלל ועיקר?
אבל זה כאין וכאפס לעומת מה שהתיר פאה לנשואות במקרים מסוימים: כשהאשה אינה מוצאת חן בעיני בעלה עם מטפחת, או כשהיא נמצאת בלחץ הסביבה והיא בעצבות מזה, או כשמדובר בחוזרת בתשובה המסכימה לכסות עם פאה. ואפשר לראות את דבריו בספר "מעין אומר" חלק ט' (שו"ת בקצרה, מפי השואל ששימש אצלו), וכן בקיצור שולחן ערוך "הרב עובדיה" (עמ' תרל"ט):
◄ לשאלת השואל, "זוג צעיר, נשואים שנה וחצי, וסיפרה האשה שלובשת מטפחת, אך אפה ארוך, ולא מוצאת חן בעיני בעלה, וללבוש פאה בעלה לא מוכן כי פוסק כרבינו [הגר"ע יוסף, לאסור פאה], ענה הרב זצ"ל: "יכולה ללבוש פאה".
◄ לשאלת השואל, "בחור מישיבת "חזון עובדיה" שנשא אשה, ואשתו הולכת כבר שנתיים עם מטפחת, כעת קשה לה והיא בדיכאון מזה. גרים בעיר בני ברק, ויש גם לחץ של המשפחה", ענה הרב זצ"ל: "שתלבש פאה. הרי היא בדיכאון, שלא תשתגע".
◄ לשאלת השואל, "בקהילה אחת בחו"ל בה כל הנשים ללא כיסוי ראש, התחזקה אשה אחת והחלה ללכת עם פאה. ואמר לה רב הקהילה, שאם לא תשים מטפחת, כבר עדיף לא כלום. ענה הרב זצ"ל: "ודאי שפאה עדיף מגילוי ראש".
◄ לשאלת השואל, "חוזרת בתשובה שהיתה הולכת עם פאה, כעת הולכת עם מטפחת. האם מותר לה לתת את הפאות שלה לאחותה החילונית ללבוש?" ענה הרב זצ"ל: "מותר".
◄ כמו כן התיר לבחור ישיבה להתחתן עם בחורה המתעתדת ללבוש פאה, כאשר הבחור הסכים לכך רק אם יתיר לו הגר"ע יוסף בכתב ידו. וכתב לו הגר"ע בכתי"ק שמתיר לו להתחתן עמה, ולוקח עליו את האחריות ללבישת הפאה (ומעשים כאלה היו בכל יום).
גם זה אומר דרשני, וכי לאן נעלמה דעתו התקיפה והנחרצת נגד? הכיצד התיר לנשואות רק מפני לחץ החברה, או כדי שתמצא חן בעיני בעלה?
האם היה מתיר לאברך להתחתן עם אשה שמתעתדת להתלבש בפריצות, ובמשך הזמן "אולי" יצליח להשפיע עליה בדרכי נועם?
מכאן נלמד שדעתו העקרונית של הרב עובדיה היתה להתיר פאה, רק שהיה זה בבחינת "הלכה ואין מורין כן" כדי שלא יתפשט המנהג אצל כולן, ולכן התיר רק ליחידים כנ"ל, אפילו מטעם כל דהוא, ובדרשותיו וספריו אסר בכל תוקף, בגלל שראה את המנהג מתפשט בציבור הספרדי כולו.
מעניין לציין את מה שכתב הרב אמיר קריספל שליט"א, ששימש ראש לשכתו של הגר"ע יוסף זצ"ל: "הרב משאש היה גאון גדול, בכלל לא במושגים שלנו. אני זוכר לפני הרבה שנים, שמישהו כתב ב'אור תורה' בענין פאה נכרית, הביא פוסקים כמנין "פאה" (86) נגד הרב משאש, וכתב זאת שלא בכבוד הראוי. מרן [הגר"ע יוסף] כעס מאוד על אותו כותב, והתבטא: 'וכי רק לו יש פוסקים? אם הרב משאש היה רוצה לענות לו, היה מביא לו פוסקים כמנין "פאה נכרית" (766) להתיר! לא זו דרכה של תורה'. ודיבר קשות כנגד אותו אחד שכתב בזלזול נגד הרב משאש... מי שהביא את הרב משאש לירושלים, זה מרן זצ"ל, לאחר שנוכח לדעת את גדלותו בתורה. מרן זצ"ל היה מעריכו ומכבדו מאוד מאוד". ע"כ דבריו.
והנה צ"ע אם יש פוסקים המתירים כמנין פאה, מדוע לא הביאם הגר"ע יוסף ביביע אומר חלק ה סימן ה, ובקושי ציין לפוסקים מתירים (והשמיט גם כאלה שהזכירם ביבי"א חלק ד סימן ג, ודחה אותם בקש (וראה מה שתמה עליו בשו"ת אור יצחק סימן ג, על התייחסותו לגר"מ פיינשטיין, ובפרט שפסק כמותו בענין גילוח וגם ציין לתשובתו על פאה, וראה מה שתמה עליו הגאון רבי יצחק טופיק שליט"א בספרו "עמודי שש" למסכת בבא מציעא (צא.) עמ' ק"ע בהערה, שהביא את שו"ת פני יצחק כאוסר ואינו אלא מתיר גמור, ויש כשמונה סתירות בתשובת יביע אומר - מחד התיר גילוח משום מראית העין ומאידך אסר פאה משום מראית העין, מחד התיר גילוח משום בחוקותיהם ומאידך אסר פאה משום בחוקותיהם, מחד התיר מטפחת משום דת יהודית ומאידך אסר פאה משום דת יהודית, מחד כתב ששיער אין בו פריצות כלל ולכן מותר לקרוא ק"ש גם כנגד נשואות מגולות, ומאידך כתב שפאה יש בה פריצות, ועוד ועוד סתירות קשות מאוד).
וכל זה מחזק את דברינו שלמעשה הבין שמותר ולכן התיר במקרים פרטיים, וגם ידע שיש פוסקים מתירים כמנין פאה (ויש גם יותר) והשמיטם, אבל לדעתו היה צריך לפרסם לציבור שאסור כדי שלא יתפשט המנהג בין הספרדים, ויעשה כהיתר גמור ולכתחילה.
גם אילו שמתירים פיאות... | נוו ו? 14/01/2018 |
96 | פאה זה חרדית שמחופשת לחילונית פריצות לכל דבר | מני 29/06/2017 |
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
הפאה מביאה רק ברכה | שמעון 11/07/2017 |
"ומה שכתב [הגר"ע יוסף] שהרבה בנות הסירו הפאה, הנה לא מספיק שיחזרו איזה בנות, והעיקר הוא נשי הרבנים הראשיים, ונשי הרבנים והדיינים אשכנזים וספרדים בארץ ובחו"ל, ושום אחד לא חזר בו, כי הם יודעים שיש גדולי הפוסקים אדירים וגם חסידים גדולים, ועם כל זה התירו. ובפרט שאני הצעיר עומד להליץ בעד רוב העולם המתירין, חכמים ונבונים וכל בני ישראל, וזוהי מצוה גדולה להליץ עליהם שיש להם על מה שיסמוכו, וכל שכן שלא לקלל אותם ח"ו, והם גדולים בתורה ובהלכה, ולא ליתי עליהם כי אם טובה וברכה"
(מרן הגאון רבי שלום משאש זצוק"ל, רבה של יהדות מרוקו, בשו"ת "שמש ומגן" ח"ד אה"ע צ"ג).
95 | נראה לי שהגיע הזמן ש.. | טעם 25/06/2017 |
לכתחילה צריך ללבוש פאה דוקא! | משה 11/07/2017 |
שאלה - "המשנה ברורה בסימן ע"ה, כתב שמותר ללבוש פאה נכרית, מלבד במקומות שנהגו לאיסור, אלא שיש טוענים שאין לדמות הפאות של אז לשל היום, ולכן מעודדים לעבור לכיסוי ראש במטפחת".
תשובה - "פאה צנועה אין בה שום פקפוק, ובימינו יש בה גם משום חיזוק הדת כי קשה לצעירות לעמוד בניסיון".
שאלה זו הסתפקו העורכים אם לפרסמה, ושאלו על כך בזה הלשון:
"ב"ה, כ"א אדר ב' התשע"א, מעלת כבוד מרן הגאון רבי חיים קניבסקי שליט"א.
בעידודו של מרן שליט"א אשר כתב שמצוה לפרסם, אנו עסוקים בעריכת תשובותיו של מרן הגר"י שפירא זללה"ה, ושוב נסתפקנו על כמה תשובות אם להביאן ובכדי לקצר לא פירטנו למה הסתפקנו, ונא יודיענו חוות דעתו על הדברים, אם אפשר לפרסמם".
וענה הרב: "אפשר לפרסם הכל, וצריך לפרסם".
94 | אני קניתי פאה לפני מס' חודשים | דניאלה 22/06/2017 |
וואי, איך אני מקנאה בך! | דתית לאומית 22/06/2017 |
יש ימים שהכיסוי ראש מתסכל אותי, אני משקיעה ביפים ומעוצבים ודווקא מחמיאים לי עליהם אבל הפסקתי לטפח את השיער שלי וזה ניכר לעין (אני לא הולכת עם מלא).
אין לי תשובות מחכימות כי אצלי כנראה הפאה תישאר עוד הרבה זמן בגדר חלום, מה שכן, לא הייתי קונה יד 2. הייתי משקיעה.
מה יש לך לקנא??בחילוניות בתחפושת?? | טעם 25/06/2017 |
"בוא לא נשחק אותה דפוקים" | ישראל 11/07/2017 |
"יוצאת לשוק או למבוי מפולש או בחצר שהרבים בוקעים בו וראשה פרוע ואין עליה רדיד ככל הנשים, אף על פי ששערה מכסה במטפחת... בכל אחד מאלו תצא בלא כתובה".
בימינו כיון שנהגו ללכת עם מטפחות, כתבו הפוסקים שניתן להקל בדיעבד בזה.
הוא הדין לגבי פאות - לאחר שהמנהג ללבוש פאות התפשט בישראל (והתחיל דוקא מהנשים הצדקניות שלא רצו ללכת בגילוי ראש כמו כולן), התירו זאת הפוסקים. בבחירה בין בדיעבד לבדיעבד, הכריעו רוב פוסקי הדור שעדיף פאה.
ישראל אתה שקרן ומסלף | שמעון 31/10/2017 |
88 | אני עברתי על מאות תמונות ואולי אלף | פאה = שקר 19/06/2017 |
פאות | פנחס 21/06/2017 |
גהנום של הבעל שמרשה לאישתו פאה!!!!
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
לידיעתך הפאה מביאה רק ברכה | שמעון 11/07/2017 |
"בנועם קבלתי מכתבו מל"ג בעומר, ונהניתי במאד לקרות בו ממה שכתב שהוא וזוגתו שיחיו רואים השגחה פרטית בעיני בשר שלהם, וצריך היה להסביר לזוגתו תחי' את הענין בביאור יותר, אשר כיון שראתה במוחש איך שהפאה הביאה לה ברכה והצלחה, הרי צריכה להיות עינה טובה גם בשל אחרים וכמאמר רבותינו ז"ל במדות נותני צדקה, ולהשפיע גם על סביבתה בכיוון זה" (הרה"ק מליובאוויטש זצ"ל, אגרות קודש חלק ז', איגרת ב'קי"ב).
◄ "תראה בעיני בשר תוספת ברכה והצלחה"!
"בנועם קבלתי מכתבו אשר זוגתו תחי' הסכימה ללבוש פאה, ויהי רצון מהשי"ת אשר תעשה זאת בלב שמח ובעגלא דידן תראה בעיני בשר תוספת ברכה והצלחה בענינה הן הכללים והן הפרטים בבריאות הנכונה ובפרנסה לו ולכל ב"ב שיחיו" (אגרות קודש חלק ו', איגרת א'תקנ"ב).
◄ האם יכול להיות כאב ראש בגלל פאה?
"לכתבה אודות כיסוי השערות שלה, אין בזה כל שאלה כלל, כיון שה' אמר ברור שלטובת האשה ובעלה וילדיהם שיחיו שלא תהיינה שערות ראשה גלויות, ודאי אשר כן הוא ואי אפשר שע"י קיום מצוות ה', יבוא כאב ראש או הדומה לזה! לדוגמא, לכתבה אשר לובשת פאה נכרית בא כאב האמור, אפשר: א. שזהו בלבול היצה"ר, שאינו רוצה שיקיימו מצוות ואינו רוצה שתבאנה ברכות ליהודים. ב. באם אמת הוא, הרי זה ראיה שלטובתה תגזוז שערותיה שתהיינה קצרות, אז ודאי שלא יהיה כאב ע"י הפאה נכרית. לפלא שאחרי שראתה בגלוי ברכת ה' ונסיו בהולדת הבן שיחיה, שואלת בהענין" (ליקוטי שיחות חלק ל"ג, הוספות - דף רס"ד. ממכתב כ"ב טבת תשד"מ).
◄ "ברכות, עושר, בנים ובני בנים"!
"שמחתי לקבל פרישת שלום מכם, וגם את הבשורה הטובה שמהיום והלאה היא חובשת פאה. והשי"ת יעזור לכם ע"י קיום הבטחתו (זוהר חלק ג' דף קכ"ו ע"א) להתברך בברכאן דלעילא, בברכאן דלתתא, בעותרא, בבנים ובני בנים. ובפרט בימים שבין פורים ופסח, שנשי ישראל פעלו לעצמם וליהודים בכלל והביאו בזה ניסים בעולם, ימים אלו הינם ימי סגולה מיוחדים להצליח בכל הנ"ל" (אגרות קודש חלק ח', איגרת ב'תקנ"ה. מאידיש: "אגרות קודש מתורגמות" חלק ב').
ידוע שאת הפאה המציא בן גוריון | קוקו 19/06/2017 |
חבל שאתה כל כך בור ועם הארץ | יהודה 19/06/2017 |
אמותינו הצדקניות הספרדיות לבשו פאה עוד לפני 500 שנה, והפוסק הראשון שהתיר פאה נכרית והעלה נדון זה על שולחן הפוסקים, היה הגאון הספרדי רבי יהושע בועז ברוך זצ"ל, שנולד בתקופת מרן רבי יוסף קארו זצ"ל, ומוצאו היה מספרד, ומשפחתו גלתה בגירוש ספרד (שנת רנ"ב) לארץ איטליה, ושם שימש כרב הקהילה הספרדית, ומשם החל המנהג ללבוש פאה.
והגאון רבי יצחק אבולעפיא מדמשק כתב בשו"ת פני יצחק (חלק ו' סי' ו' - נדפס בשנת תרל"א): "מנהג דנדון דידן הוא קדמון מזה שנים רבות, יותר מארבע מאות שנה [היינו משנת רל"א - זמן לידתו המשוערת של הש"ג], והיו כמה רבנים מארי דאתרין ז"ל והיו רואים שכן נהגו ולא מיחו בידן כלל, וליכא למימר שגם המה בחכמתם טעו. וכסבורין היו דהוא מותר גמור, ולזה שתקו ולא מיחו, דחלילה לן לתלות בוקי סריקי בהו שטעו בדין ח"ו".
והסכימו עמו חכמי ארם צובא: "מענוותנותיה דמר ניהו רבה, הרב הגדול מורינו הרב רבי יצחק אבולעפיא נר"ו הנזכר עליון למעלה, אותנו ציווה והוא פקד עלינו לבוא על החתום, ולבלתי סור מן המצוה פי קדשו לא מרינו ועברנו בכל דברי קדשו בתשובתו הרמתה לארכה ולרחבה וניחזי אנן שכל דבריו אמת וצדק ואין צריכין חיזוק ויפה דן את הדין אמת לאמיתו, ראה ויתר לבית יעקב אלו הנשים ללבוש פאה נכרית, וכל טעמי דיהיב בשירותא הלכתא נינהו ומפיו אנו חיים ומי כמוהו מורה, והכי נהיגי נשי דידן בפני רבנן קמאי ובתראי, ועל דבר אמת וצדק באנו כיהודה ועוד לקרא וחתמנו שמנו פה ארם צובא יע"א בחודש זיו אייר דהאי שתא שנת והחכמה תעז לחכם לפ"ק [תרנ"ט] ברוב עוז ושלום. הצעיר בכור מזרחי ס"ט. הצעיר משה ח"ר יצחק הררי ס"ט. הצעיר יצחק לבטון ס"ט".
וראה בשו"ת תשובה מאהבה (חלק א' סי' מ"ח), שכתב בזה הלשון: "ידע מעלתו, מה שהנשים מקילין בפאה נכרית מגולה, אין זה דבר חדש אלא כבר היה לעולמים, כן נראה מפשט לשון הש"ג במסכת שבת ובמסכת נזיר, שכבר נהגו להקל משנים קדמוניות, טרם אשר שלטי הגבורים מצא להם ההיתר. ובא זה ולימד זכות על הנשים צדקניות שבאותו הדור, על פי ראיותיו. וכן נכון הדבר לעשות וללמד זכות על נשים כשרות, ובפרט בדורות הראשונים אשר מסרו נפשם על קדושת השם, ואילו היו בכלל עוברות על דת יהודית, גדולי הדור לא החרישו, ושרים לא היו עוצרים במילים ובשוטים, שלא תהיינה עוברות על דת".
ובנותן טעם להביא כאן מש"כ מהר"י חאגיז זצ"ל, מגדולי האחרונים, בספרו שו"ת הלכות קטנות (סי' ט'), וזה לשונו: "כלל גדול שהוא מוסד בידינו, אם הלכה רופפת בידך, פוק חזי מאי עמא דבר, כי פשוט הוא אשר באהבת ה' את עמו ישראל, יסיר מכשול מדרכיהם, ולא יטו כל העולם אחר היחיד, אילו סברתו דחויה", עכ"ל. והביאו הגאון רבי גבריאל ציננער שליט"א (ראה דבריו בקובץ אור ישראל ל"ז), והוסיף: "ודון מינה שרבבות נשים כשרות הולכות כן כמה שנים... ולמעשה רוב נשותיהם של גדולי ישראל במאה שנים האחרונות הלכו בפאה נכרית, וא"כ אין להרעיש על המקילים".
וראה בשו"ת "שבט הלוי" (חלק ה סימן קצט) להגר"ש וואזנר: "מדברי הרמ"א סי' ע"ה ובדרכי משה סי' ש"ג ומגן אברהם מוכח דהרבה היו מקילין בזה, וכן נהגו מדינות שלמות, אפי' לצאת לרשות הרבים, כאשר העיד לנו הפמ"ג סי' ע"ה, וכבר מדורות רצו לשנות זה, ולא עלה בידם רק בחלקו אבל עדין מדינות שלמות החזיקו בזה".
כדאי להחליף בדיחה | עודד 19/06/2017 |
אורי סופר שכתב את הספר "עולמות של טוהר" ביקש תמונות משפחתיות, וקיבל 90 אחוז תמונות של נשים עם פאות. בדיוק כמוך (מעניין...) הוא טוען בלהט שקיבל רק תמונות עם מטפחות, ואת זה בלבד הוא פירסם...
ממש "איש של אמת".
87 | הרבי מסאטמער זיע"א | ישעיה 19/06/2017 |
ואלה שמתנגדים לפאות באלימות, כמו שידוע לכל אחד, הם הכי פרוצים בעריות בעולם. יושבים על האינטרנט כל היום ומסתובבים במקומות מלוכלכים לראות מה אסור וד"ל.
נמאס לנו מכם רשעים! צריכים לומר להם צאו טמאים ממחנינו!!!
חבל | דרון 04/07/2017 |
צריכים לדון כל אדם לכף זכות.הניסיונות של הדור לא פשוטים...
רק לסנגר שנזכה כולנו לגאולה
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
86 | ראש בריא | סתם אחד 19/06/2017 |
אשה יכולה ואולי אפילו רצוי שתתיפה ותתקשט בטעם טוב ותראה הכי טוב שהיא יכולה להראות. להראות טוב זו לא פריצות - זו פריווילגיה (אני מקווה שאתם מבינים את משמעותה של המילה). הפירוש שאתם מעניקים למראה היפה כחוסר צניעות מורה כי יש דבר מאוד לא בריא בראש שלכם (אולי עודף לכלוך?!).
ישנן גברות חרדיות שנראות מהממות עם מטפחת. אולי גם הן יידרשו להלביש מטפחות מוסלמיות?
האם אין גבול לסטיה?
85 | חייבים לקרוא | מישהי 19/06/2017 |
מי יתן וכולן תכסנה את ראשן כי אז הגואל יבוא
אוהבת את כולכם --אחת שמלבישה פאה יפה מאוד ונראית תמיד עשר ---
מהההההה אסור להראות עשר???
84 | בנות ישראל הן היפות והצנועות | אלימלך 19/06/2017 |
התורה ניתנה לפני הקמת מפלגת ש''ס! | פאה זה ההפך 19/06/2017 |
את התורה מייצגים פוסקי ההלכה | נהוראי 19/06/2017 |
ולכן אם פוסקי הדור כתבו שזה מהודר וצנוע, דבריך לא שווים מאומה.
תורה | סמי 19/06/2017 |
83 | לדעתי... הרבה יותר צנוע ללכת עם פאה | אני הקטנה 19/06/2017 |
חזק | אליהו 21/06/2017 |
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אין הבדל בין שער סינטטי לאמיתי. | אין שום הבדל 19/06/2017 |
לפי כל הפוסקים יש הבדל | הלל 19/06/2017 |
הרי כל בר דעת מבין ששיער המונח על השולחן אין בו איסור כלשהו.
82 | תתבגרו ותפנימו | הודיה 19/06/2017 |
ואין שום איסור שאישה תיראה יפה ותתלבש יפה כל הענין הוא שלא תהיה בולטת.
והרבי מחב"ד היה בעד חבישת פאה שזה הכיסוי שמכסה את כל השיער.
הרי כתוב ששיער באישה ערוה והכוונה גם לשערות הראש לאחר החתונה.
והרי ידוע ורואים שכאשר שמים מטפחת/כובע חלק מהשערות לא מתכסה וחלק מוציאות מלכתחילה ומסדרות את השיער לצד וצובעות אותו ויוצא שזה יותר גרוע מהפיאה כי זה גם יפה וגם מושך והכי גרוע שזה השיער שלהן.
אז תתבגרו ותפנימו את הנ"ל וכל אחת תלך לפי הרב שלה בגאון ללא פחד ותיהיה יראת שמים באמת!!!!!! בתוך ביתה.
81 | רוב הפוסקים סוברים שמותר ללבוש פאה | דודי 19/06/2017 |
אלא שצריך להיזהר שלא יהיה מושך וצעקני, אבל אם הוא הסטנדרט הנמצא באותו מקום בו חיים מי שנכשל בזה הוא או משום שאשתו מחמירה ומתגנה בעיני בעלה או משום שהאדם הלז לבו פנוי מן התורה והחכמה ובזה לא נאמר לפני עוור לא תתן מכשול אלא הלעיטהו לרשע וימות.
בקיצור רוב הפוסקים סוברים שמותר ללבוש פאה כי אין היהדות אוסרת את היופי באשה אלא אדרבה חובה לאשה להתייפות ובפרט ברחוב שזהו דרכו של עולם כדי שלא להתגנות על עצמה או על בעלה עיין מה שביאר בזה גאון התורה והמידות הגאון רבי שלום משאש זצ"ל.
80 | בדרך כלל לא תראו אשה שאינה צנועה | דודי 19/06/2017 |
ולא רק זאת אלא לעיתים הן צנועות בתחום אחד ופרוצות בתחום אחר ועדיין הן צדיקות בעיני עצמן,
כגון אחת שהטיפה לגבירתי על פאתה כשה"צדקת" הלכה עם מטפחת אבל בתחום אחר פריצותה היתה מזעזעת! (ואינני יכול לפרט מפני הרחק מן הכיעור) אבל היא צדקת כי על כל הפשעים תכסה המטפחת.
וזאת מעבר להתנהגות של חלקן הלא שפויה, כגון שנכנסתי למכולת והלכתי לקחת חפץ שלא בכיוון בעלת השאל כשהמרחק ביננו הוא קרוב למטר, ובכל זאת הגברת זינקה כנשוכת נחש עוד כמטר כאילו כבר עשיתי מעשה שלא יעשה.
ואלו רק דוגמאות ממה שנתקלתי.
אז שתואילנה לקחת קודם את הכדור הפסיכיאטרי המתאים בטרם תבואנה להטיף!
79 | כשהייתי רווקה הרגשתי מכשילה | עליזה 19/06/2017 |
78 | אין מה לעשות, נשים הן עם יפה | ליאת 19/06/2017 |
זה לא גישה נכונה
אני חושבת שהגישה הנכונה היא
שאשה צריכה להיות צנועה ויפה
והגברים צריכים קצת לשלוט בעצמם אי אפשר להאכיל אותם בכפית
ולהביא להם מול העניים רק נשים מכוערות כדי ש"לא ימשכו.."
כל אחד צריך לעשות את השתדלותו
הנשים ללכת בצניעות- ויש פאות צנועות!! אבל לטפח את עצמם ולהראות יפה
הגברים צריכים לשלוט בעצמם ובמבטם
77 | הרבה מהפיאות כן צנועות, המון מהן. | חדוה 19/06/2017 |
צניעות זה כמובן לא למשוך תשומת לב (ותעשו טובה לא כל רעמת שיער מושכת תשומת לב).
צניעות זה גם לפי מה שמקובל במקום ובתקופה.
למשל, האם מישהיא שלא גורבת גרביים היא לא צנועה? (להוציא במקומות שהבנות קבלו על עצמן לגרוב גרביים)
והתשובה לזה זה תלוי איפה ותלוי מתי. אפשר לומר שכיום מקובל לגרוב גרביים כך שזה לא צנוע ללכת בלי. ואפשר לומר שבמקומות מסוימים אם הולכים בלי גרביים זה לא צנוע. וכו'
כנ"ל לגבי הפיאות, ברגע שהפיאה לא מושכת תשומת לב מיוחדת (ולא רק שהיא יפה יופי לא נקרא מושך תשומת לב. גם בגדים יפים אסור ללבוש גם לא להשתמש בתיק יפה?) אז ברגע שזה לא מושך תשומת לב במיוחד זה צריך להיות לפי מה שנחשב צנוע בדור שלנו ובמקום שבו אנו חיים.
76 | צריך לקצר, אבל לא מטפחת ח"ו | אסתי 19/06/2017 |
כמה נשים באמת מכסות את כל שערותיהן באופן המחייב ע"פ ההלכה בעזרת מטפחת?
אם תתבוננו טוב... תגלו שאין הרבה נשים שמכסות את שערותיהן באמת* עם מטפחת, ולעומת זאת יש המון נשים שמכסות את ראשיהן עם פאה צנועה**.
*כיסוי ראש באמת בעזרת מטפחת= כיסוי שלא מחליק. 4 כיסויים כנדרש ע"פ ההלכה. לא שקוף ושלא רואים שערות מקדימה, מאחורה ומהצדדים. לא משולש שעושה טובה שמכסה משהו.
** פאה צנועה= פאה באורך המותר על פי ההלכה בשיער של אשה. בעיצוב וצבע עדין שאינו מושך.
ובד"כ מי ששמה מטפחת שאינה לפי ההלכה גם תשים פאה מושכת. ומי שתשים מטפחת צנועה גם תשים פאה צנועה.
אבל מה- זה באמת תלוי לאיזה זרם משתייכת כל אחת.
75 | הפאות הארוכות מאוד, נוגדות להלכה | שמעון 19/06/2017 |
איך באמת זה התפשט בציבור? כרגיל, מתוך הקצנה רבתי.
כמה עסקנים פרסמו תקנון והחליטו שגדר המותר הוא "עד הכתפיים". כרגיל אספו כמה חתימות של רבנים שמוחזקים בציבור כגדולי הדור, לא משנה מי חתם באמת, מי בכלל לא חתם ומי חתם על נוסח אחר לגמרי, הפיצו זאת בציבור במליוני עותקים וזה הפך למונח הלכתי.
הגדר הזה לא מובא בפוסקים, ואין לו שום יסוד בהלכה. וכבר תמה על זה בשו"ת "אוסרי לגפן" (חלק ט' עמ' קע"ה והלאה). הגר"מ שטרנבוך שליט"א קובע בשו"ת דת והלכה (סימן א') שאין שום כללים בגדרי הפאה הצנועה: "אי אפשר לקבוע בזה שום כללים, אלא דבר אחד יש לזכור תמיד, שבצניעות פשוטו כמשמעו שלא תתבלט בתיקון שערותיה שיסתכלו עליה דוקא".
היות ו"עד הכתפיים" היא תקנה שאין הציבור יכול לעמוד בה, ולא כל הנשים אוהבות פאות קצרות כל כך, התפשט הענין של פאות ארוכות עד שנשים היום הולכות עם פאה עד אמצע הגב, שזהו דבר בולט ויוצא דופן במקומות רבים, במקום ללכת עם פאה באורך נורמלי שאינו קצר אך גם אינו ארוך יותר מדי.
אם מעמידים את ההלכה על עיקר הדין, לעולם לא יוצאות תקלות.
שמעון
74 | כנסו | אדלר 19/06/2017 |
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
73 | עקבתי אחרי כל התגובות. יש כאן מישהו אחד שלא מפסיק להגן על הפאות, ובקנאות | גולש 18/06/2017 |
ואגב, הלברטל: למה אתה כותב "חלילה, אין לי ביקורת" הרי אתה ראש המבקרים בכל מקום
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
72 | פיאות | ללא שם 18/06/2017 |
מה אתה הכתב בא להגיד פה שצריך לחבוש פיאה ללא מצפון גם לנשים שלא נהגו כך עד כה?
לכתוב את כל זה בשביל פירסומת עלובה של חנות פיאות..לא מקנאה בגיהנום של כולכםם...
הרי בגיהנום יש מקום לכוללםם!! ללא הבדלי מגזרים ועדות וה יצילנו!!!
נראה שכתבת ידיעות ודברים חסרי בסיס ...
לפני שאתה ניגש לכתבה כדאי שתעשה שיעורי בית טובים משום שישנם המון ספרדיות שלמרות היותן פתוחות כמוני הינן נשים איכותיות שמקפידות על מטפחת צנועה עפ"י כל הכללים.
תקרא קצת בפוסקים, תעיין ורק לאחר מכן תלך לעשות מחקר מעמיק- ואין לי ספק שרק לאחר כל זאת הכתבה שלך תראה אחרת.
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
גיהנום גיהנום גיהנום... | חנן 19/06/2017 |
המציאות היא שהנשים הפחותות מכסות במטפחת, והנשים הספרדיות האיכותיות לובשות פאה. ואין להם מה לפחד מגיהנום כי הפאה תביא להם רק טובה וברכה כדברי גדול הספרדים ורבה של יהדות מרוקו הגאון רבי שלום משאש:
"ומה שכתב [הגר"ע יוסף] שהרבה בנות הסירו הפאה, הנה לא מספיק שיחזרו איזה בנות, והעיקר הוא נשי הרבנים הראשיים, ונשי הרבנים והדיינים אשכנזים וספרדים בארץ ובחו"ל, ושום אחד לא חזר בו, כי הם יודעים שיש גדולי הפוסקים אדירים וגם חסידים גדולים, ועם כל זה התירו. ובפרט שאני הצעיר עומד להליץ בעד רוב העולם המתירין, חכמים ונבונים וכל בני ישראל, וזוהי מצוה גדולה להליץ עליהם שיש להם על מה שיסמוכו, וכל שכן שלא לקלל אותם ח"ו, והם גדולים בתורה ובהלכה, ולא ליתי עליהם כי אם טובה וברכה"
(שו"ת "שמש ומגן" ח"ד אה"ע צ"ג).
71 | אוי ויי זמיר גוועלד | אוי ויי זמיר 18/06/2017 |
הלכה לא נקבעת ע"פ סיסמאות | ת"ח 18/06/2017 |
70 | הסיפור של אפרת פרנס כהן | מזרחוניקית 18/06/2017 |
בדומה לבעלים של מצלר ופרידמן, גם בעלה של פרנס כהן לא התלהב. הפתרון שלה היה לצרף אותו לתהליך. "בעלי פנה לרב שלו לשאול לגבי פאה, ודווקא הרב אמר לו שזה פתרון מצוין עבורי. לקחתי את בעלי, מדדנו ובחרנו ביחד. היה לו מאוד חשוב שהפאה תיראה טבעית ולא מיושנת".
◆ את מרוצה מהלוק החדש?
"בהחלט. אני מרגישה שאני נראית טבעית. לא צריכה להסתבך עם המון מטפחות וכאבי ראש (תרתי משמע). היום אני בעיקר הולכת עם פאה, אבל גם עם מטפחת מדי פעם כשבא לי לגוון".
לאפרת יש חמש אחיות, ארבע מהן נשואות וגם הן החלו לחבוש פאה בעקבותיה.
לאחר קניית הפאה והחוויה שעברה, החליטה אפרת לעשות את פרויקט הגמר שלה בלימודי התקשורת באוניברסיטת אריאל על כניסת הפאות לעולם הדתי לאומי.
◆ ספרי לי על פרויקט הגמר.
"התכוונתי לעשות סקר בקרב מאתיים נשים – שבו בדקנו את המגמות הכלליות בעולם הפאות בציבור הדתי לאומי, אבל תוך 24 שעות קיבלתי תשובות מ־400 נשים".
◆ איך הגעת אליהן?
"העברתי בפייס שאלות, בקבוצות של 'נשים דתיות שחובשות כיסויי ראש'. אחד הדברים שגיליתי הוא שלכל אישה יש חלום מסוים שהיא כן תחזור לשיער שלה, הכוונה היא לא להוריד את את כיסוי הראש, אלא אפשרות להרגיש שוב את השיער שלהן. וזאת הייתה אחת מנקודות המוצא לכל הפרויקט".
◆ מה עוד גילית שהפתיע אותך?
"בעבר נשים תפסו את הפאה כמשהו חרדי וכיום יש רצון להפוך אותו למשהו כללי לציבור הדתי לאומי. עוד נושא שעלה עם הבנות הוא העניין של הצניעות, כי מקשרים את כיסוי הראש כמשהו צנוע ופאה נתפסת כלא צנועה, זאת התחושה; אבל אם תשאלי הרבה רבנים הם יגידו שהם בעד הפאה".
לאחר הפרויקט, אפרת אף פרסמה משהו קצר על הכניסה שלה לעולם הפאות, מה שגרם לעשרות נשים לפנות אליה עם שאלות ופניות בנושא.
◆ את מרגישה שיש יותר פתיחות לנושא?
"כן, ואני באמת מקווה שעם הזמן יירדו המחסומים ודתיות ירגישו חופשיות לחבוש אותן".
בלי להכליל-כנסו | מזרוחניקיתדו... 18/06/2017 |
צריך לומר את האמת | ידידיה 19/06/2017 |
המציאות היא שהנשים האיכותיות בציבור הדתי לאומי מכסות עם פאה, והנשים המוזנחות שלא מקפידות על שום דבר, מכסות עם חצי כיסוי ראש וגם גרביים אין להם.
יש לא מעטים פוסקי הלכה במגזר הדתי לאומי, שהתירו לנשים ללבוש פאות. החל מהגאון רבי בן ציון מאיר חי עוזיאל זצ"ל, שהיה הרב הספרדי הראשי ראשון של המדינה, נשא בתואר הראשון לציון והיה נשיא תנועת "המזרחי", בספרו "משפטי עוזיאל", וכלה ברב מרדכי אליהו זצ"ל, שאף הוא היה ראשון לציון, ואשתו הלכה בכיסוי חלקי של פאה, שדעתו היתה להעדיף פאה על כיסוי ראש שמעט מגולה.
גם הגאון רבי איסר יהודה אונטרמן זצ"ל, שהיה הרב הראשי לישראל, וממנהיגי תנועת המזרחי, כתב להתיר לבישת פאה בספרו "שבט מיהודה".
אף הגאון הרב יוסף קאפח זצ"ל, שהיה מפוסקי ההלכה הבולטים של הציבור הדתי לאומי, ושימש כחבר בית הדין הרבני הגדול, כתב להתיר פאה. בחוברת "המשביר", שהיא אוסף תשובות מכתב ידו של הרב קאפח, מובאת תשובתו: "פאה נכרית קדושה ומקודשת, והלוואי וכל בנות ישראל ינהגו בה. כי אין שום הלכה אצלנו שיש לקחת את האישה לדקורטור (=מעצב) כדי שיבחר ויתאים לה את הלבוש המכער אותה דוקא, אלא מותרת להתנאות בפאה נכרית".
גם תלמידו, בספר "ברכת משה" על הלכות ברכות, ציין: "וכן כתב מורי הגאון זצ"ל בתשובה כתב יד וזה לשונו, גם כיום לדעתי יכולה הכלה לחבוש פאה נכרית יפה שביפות ונהדרה שבנהדרות, והכי איתא במשנה, והוי כיסוי ראש מעליא (=וכך מובא במשנה, וזה כיסוי ראש מעולה)".
כך היא גם דעתו של הרב הגאון רבי אברהם יצחק הלוי כלאב שליט"א, אב בית הדין הרבני בירושלים וראש הכולל לדיינות בפסגות.
גם הגאון הרב משה אלחרר שליט"א, רב העיר שלומי וראש בית המדרש שערי עוזיאל, כתב להתיר לאשה ללבוש פאה.
גם הגאון הרב זלמן מלמד שליט"א, רב הישוב 'בית אל' וראש הישיבה שם, נשאל ב'ישיבה', בנוגע ללבישת פאה: "בעלי רוצה שאני אלך עם פאה ארוכה ולא של סבתות אבל אני חוששת שזה לא על פי ההלכה. רציתי לקבל תשובה ברורה בנושא כי אני רוצה שיהיה אצלינו שלום בית אמיתי. אז השאלה, האם יש בעיה ללכת בפאה ארוכה מעבר לאורך הכתפיים"?
ותשובתו היתה: "פאה שקשה לזהות שאינה השער הטבעי של האשה אינה לרוחה של ההלכה. ואולם אם את גרה במקום שכולן הולכות כך וידוע שזו פאה, אם זה יגרום לשלום בית יש מקום להקל".
גם הרב ש. יוסף וויצן שליט"א, רב היישוב פסגות ור"מ בישיבת בית אל, כתב בתשובה ב'ישיבה', במענה לאשה ששאלה האם מותר לה ללכת עם פאה: "מותר לך ללכת עם פאה, אולם זאת בתאום ובהסכמת בעלך. אם יש לך צורך ללבוש פאה משום שרק כך את מרגישה בנוח עם עצמך, אין חסרון בצניעות".
ודאי לא פאות כאלו התירו.וגם בתשובה | מזרוחניקיתדו... 19/06/2017 |
תמשיכי לעבוד על עצמך | שושנה 20/06/2017 |
את מי זה מעניין | מה אכפת לי 18/06/2017 |
את הנשים בציבור הדתי לאומי | אפרת 18/06/2017 |
עד לפני כמה שנים יכולנו לומר – 'אמרי לי מה על ראשך ואומר לך מי את', אבל בשנים האחרונות הגבולות מיטשטשים והלבוש כבר לא מהווה בהכרח סימן היכר מובהק למגזר או מעמד מסוים. הראיה לכך הן הפאות אשר בשנים האחרונות פרצו מתוך המגזר החרדי והגיעו לדתי לאומי.
נשים דתיות לאומיות בקהילות יהודיות בחו"ל אימצו כבר לפני שנים את הפאה בחום. אפרת מצלר (39) ראש דסק אירופה בבני עקיבא, אחראית במסגרת עבודתה על הפעילויות האירופיות, יצאה לשליחות לפני שש שנים באוסטרליה וחזרה לארץ לפני שלוש שנים. רגע לפני, היא זנחה את המטפחת ועברה לחבוש פאה. הנשים בקהילה שם לא הרימו גבה כי הן בעצמן עברו זה מכבר לחבוש פאה. "הרבה מהדתיות הלאומיות באוסטרליה נוהגות לחבוש פאה ושם בכלל החלטתי להשתולל ועשיתי תלתלים", היא צוחקת.
הדרך לא הייתה פשוטה. מצלר מספרת שההחלטה על פאה התבשלה אצלה ואצל עוד שלוש חברות בו זמנית לאורך תקופה. "אנחנו ארבע חברות שאחת מאיתנו הלכה עם פאה כי אימא שלה פאנית, לכן היא התחילה ראשונה ללכת כך בשבתות ובחגים, והאמת זה משהו שרציתי הרבה זמן ובעלי התנגד לכל הרעיון הזה".
◆ למה רצית לעבור לפאה?
"כי עם מטפחת יש תחושה שצריך להתאים לכל לבוש את המטפחת הנכונה לו וזה לפעמים מסורבל. ובנוסף, בכל האירועים בחו"ל פחות מקובל לבוא עם מטפחת. זה נחשב פחות חגיגי".
◆ ספרי על הפעם הראשונה.
"אני עשיתי את המדידות אצל קרובת משפחה שלי שהיא פאנית וזה היה לניסיון, רק לאירועים מיוחדים. בחרתי פאה עם שיער חלק. אני הולכת איתה בעיקר לאירועים ובשבתות. ביומיום אני עדיין מגוונת עם מטפחת וכובעים".
◆ אילו תגובות קיבלת?
"וואוו. תגובות רבות. האחים שלי עד היום מסתלבטים עליי, אבל אני לוקחת את זה ברוח טובה. יש אנשים שיותר אוהבים ויש שפחות, ותמיד השאלה העקרונית עולה 'אם את הולכת עם שיער של מישהי אחרת למה שלא תלכי כבר עם השיער שלך?' אבל אני חייבת להודות שקראתי לפני המעבר לפאה כמה פסקי הלכה בנושא ויש מספיק רבנים, גם מהציבור שלנו, שמכירים בהליכה עם פאה".
◆ את מרגישה רוחות של שינוי?
"כן. אני חושבת שיש נשים שנראות יותר טוב עם פאה ויותר נוח להן ואין בזה פסול בעיניי. חוץ מזה, יש הרבה נשים בציבור שלנו שמתמודדות עם הקושי בכיסוי ראש והרבה בסופו של דבר מורידות אותו לגמרי. אני חושבת שפאה היא פתרון – מצד אחד את נצמדת להלכה של כיסוי ראש ולא עושה ויתור גדול ומצד שני, את יותר מרגישה את עצמך. פאה כבר איננה סממן חרדי".
69 | הדבר פשוט וברור לכל | ברור כשמש 18/06/2017 |
חחח אפילו הרב עובדיה חולק עליך | מאיר 18/06/2017 |
לשאלת השואל, "בקהילה אחת בחו"ל בה כל הנשים ללא כיסוי ראש, התחזקה אשה אחת והחלה ללכת עם פאה. ואמר לה רב הקהילה, שאם לא תשים מטפחת, כבר עדיף לא כלום. ענה הרב זצ"ל: "ודאי שפאה עדיף מגילוי ראש".
לשאלת השואל, "חוזרת בתשובה שהיתה הולכת עם פאה, כעת הולכת עם מטפחת. האם מותר לה לתת את הפאות שלה לאחותה החילונית ללבוש?" ענה הרב זצ"ל: "מותר".
(מעיין אומר, חלק ט)
מה שהוא כתב ביביע אומר זה לא נכון | מה לעשות 18/06/2017 |
אין בית משוגעים באוןפקים | לאורי העזרני 25/06/2017 |
68 | קצת ענוה לחרדים לא תזיק | ככל אשר... 18/06/2017 |
אין מה ללמוד מנשים מכוערות | גפני 18/06/2017 |
חוץ מזה המציאות היא שרוב הנשים הדתיות לאומיות לא מכסות את הראש כמו שצריך, וחלק ניכר מהן לא מכסות בכלל את הראש. על מי אתה בא לעבוד?
מכאלה נשים צריך לקחת מוסר?
זאת תוצאה ישירה של נשים שלא התרגלו ללבוש פאה!
אל תוציא שם רע על ציבור שלם | ככל אשר יורוך 18/06/2017 |
67 | מזעזע!! הלזה תקראו צניעות??? ל"ת | מזרוחנקית... 18/06/2017 |
תחליט, אתה מזרוחניק או מזרוחניקית | זלמן מלמד 18/06/2017 |
66 | בושה | ישראל 18/06/2017 |
= זצ"ל=
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
בוא תלמד איך היו נראים הפאות פעם | חונן לאדם דעת 18/06/2017 |
◄ והרמב"ם בפירוש המשניות כתב: "פאה נכרית. כמו מגבעת, ידבקו בו שיער נאה, והרבה... כדי שתתקשט בשיער". הרי לך שכתב "שיער נאה" ולא נראה כקש, והדגיש שהאשה מתקשטת בו. והשלטי הגבורים כתב: "אותן הצדקניות דקאמר התם היו מתקשטות בפאות ההם". ועוד כתב, "לא שנא שערות דידה לא שנא שערות חברתה". וכן הרמ"א העתיק דבריו אלה והוסיף: "אע"ג דעבדה לקישוט". ושיער חברתה הרי הוא שיער טבעי, ויכול להיות יותר יפה משיער האשה עצמה.
◄ וכן העתיק הפרישה, "לא שנא אם עשויה משערותיה, או משיער חברתה". וכן כתב הבאר היטב שם, "והוא הדין אם חתכה שיער של עצמה וחיברה אח"כ בראשה". והפמ"ג כתב, "עיין מגן אברהם, דפאה נכרית אפי' משערותיה התלושים אין הרהור". וכן העתיק אליה רבה את דברי הש"ג, "מותר לאשה נשואה לגלות פאה נכרית שלה, אפי' עשויה משערותיה". וכן כתב עטרת זקנים שם על דברי הרמ"א, "דוקא שערות הדבוקים לבשרה ממש, אבל בנחתכו אין בהם משום שיער באשה ערוה וגם לא משום פריעת ראש".
◄ וכן כתב המשנה ברורה, שהביא את פמ"ג וכתב "ומשמע מיניה שם דאפילו שיער של עצמה שנחתך ואח"כ חיברה לראשה ג"כ יש להקל". וכן העתיק כף החיים, "והוא הדין אם חתכה שיער של עצמה וחיברה אח"כ בראשה". וכן כתב ערוך השולחן, "בין שהם עשויים משערה או משיער חברתה". וא"כ איך יתכן לומר שכל אותם המתירים לא התירו בפאות של ימינו, העשויות משיער טבעי, או נראות במראה טבעי, ואסרו בזה משום פריצות וכדומה?
טעות לגבי הגרי"ש אלישיב | אביחי 18/06/2017 |
וכך היה סדר הדברים: לשאלת השואל "רוב בנות ישראל הכשרות נוהגות בפאה. זה בסדר גמור או לא"? ענה הרב "יש פאה שהיא כשרה, ויש שהיא לא כשרה". ושוב הקשה השואל, "זה בסדר גמור או לא? זה לכתחילה או לא"? ונענה "היה פעם גדול הדור... כאשר הגיע כאן לארץ, התנו עמו ואמרו לו 'הסכת ושמע, רבי, בירושלים לא הולכים עם פאה'... הוא אמר, אם כן אני לא נוסע לירושלים, אני נשאר כאן. הם הסכימו והוא עלה לירושלים עם הפאה. מה, ר' איצלה גר עם אשה בדיעבד? הפאה של אשתו היתה כשרה למהדרין".
ואמנם בסוף שיחתו שם דיבר נגד הפאות הארוכות שאסורות לשיטתו משום פריצות, ואף הראה בידו על מקום הנחת התפילין, כמראה על אריכות אותן הפאות האסורות, אבל לגבי הפאות הנורמליות ראינו שמיד ציין לאחד הגדולים שהעדיף פאה על מטפחת.
וכך אמר הגאון רבי יצחק ירוחם בורודיאנסקי שליט"א, משגיח בישיבת קול תורה, ראש כולל "ישיבת הר"ן" בירושלים וחתן הגרש"ז אויערבאך זצ"ל, בשיחה בשנת תשע"ד עם הרב יואל שילה שליט"א (מח"ס "ותשקט הארץ"):
"ומה שנוגע לרב אלישיב, אני בעצמי שמעתי בהקלטה מה שהרב אלישיב דיבר בשיעור, ושם פשוט הציבור לא תפסו את הענין - הוא דיבר נגד פאות פרוצות, וכשאמר 'לא כמו הפאות שנוהגות היום' - התכוין שפאה זה מותר... אבל ב'הפאות של היום' - הוא התכוון לפאות פרוצות, אבל על הפאות הצנועות הוא לא דיבר שם. והם לקחו את הדברים וטשטשו אותם!
אני בעצמי שמעתי את ההקלטה כמה פעמים בצורה מדוייקת, ושם הוא דיבר נגד פאות פרוצות, והוא קרא לזה 'הפאות של היום' ולא התכון כמו הפאות הצנועות של היום, אלא "איך שברחוב הולכים היום", אבל הפאות הצנועות - הוא לא היה נגד, כמו שסיפרתי שהבת שלו הצדקת הרבנית לאה ע"ה הלכה עם פאה.
היה מקובל אצלנו, אני לא יכול להגיד שממש זה גם על דעתו אבל כך היה מקובל בבית, שיש עדיפות ללכת עם פאה. כי הפרקטיקה מראה שנשים שהולכות עם מטפחת - יש להן בעיה נפשית עם זה, וזה מתפרץ אצלהן בדברים אחרים - והדברים האחרים הם לא צנועים כל כך. אם הולכים עם פאה - אז רגועים ואין בעיה, לכן אצלנו מקובל שיש עדיפות אפילו ללכת עם פאה.
הרב אלישיב אמר למישהו כשהיה ספק על הפאות מהודו, ובבני ברק מספק הורידו את הפאות, אז כשפנו לרב אלישיב שזה ספק דאורייתא לאסור, הוא אמר 'אתה יודע מה זה להוריד לאשה את הפאה - זה להוריד לה את הראש - איך אתה יכול מספק לעשות את זה...' תמיד צריך את המשקל הנכון. הגדולים זה לא רק ההלכה - אלא שיקול הדעת הנכון, להעמיד כל דבר במקום ובמשקל הנכון. זה גדולי ישראל".
65 | ספרדי טהור | יצחק לוי 17/06/2017 |
הוא חבד"ניק,שהולך לפי הרבי מליובאוויטש,שפסק להם:"שאפילו שהאשה הולכת למכולת-תשים פאה.והפאה זה סגולה לברכה והצלחה ועשירות...."כך הוא כותב ב"אגרות-קודש" במלא מקומות.
אבל צדיק,נשמה:הרבי לא התיר פריצות אל תשכח!!!!
ודי למבין
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
צניעות איננה כיעור | שרה 18/06/2017 |
גם פאות יפות הן צנועות.
אם זה בולט, זה כבר משהו אחר
64 | לבישת פאה היא מצווה וחובה | משה 16/06/2017 |
מרן הגאון רבי שלום משאש זצ"ל, ראב"ד ירושלים ורבה של יהדות מרוקו (תבואות שמש אה"ע סי' קל"ז, שמש ומגן חלק ב' סי' ט"ו-י"ז):
"אני רואה במנהג זה [של לבישת פאה נכרית] דבר חשוב ביותר, ומעלה גדולה נמצאה בו, לפי מש"כ הפוסקים החולקים על מהר"ם אלשקר על מה שהתיר גילוי שערות חוץ לצמתן... והנה באלו הנשים הלובשות מטפחת, אי אפשר לומר "ונקה", כי המטפחת בורחת מן הראש, וגם מי שלובשות כובע נשאר הרבה שיער חוץ לצמתן, ועיני ראו נשי הרבנים קרוב לשליש ראשן מגולה, וכסהו והתגלה".
ועוד כתב, "טוב שנקח מנהג זה שיש בו כיסוי הראש לגמרי בלי להניח שום שערה יוצאת חוץ וכו', משתלבש מטפחת או כובע ותלך אחר מנהג שיש בו מחלוקת. ולדעת צד אחד יש בו משום פריעת ראש דאורייתא שנגלה שערה מגופה ממש".
ועוד כתב, "מצוה וחובה על הנשים להתקשט לבעליהן וכו' בהיתר, ולא להתנוול ע"י מטפחת ויגרמו לבעליהן לתת עיניהם באחרות ח"ו, וכמה חששו חז"ל והתירו הרבה איסורין שלא תתגנה האשה על בעלה".
◄ אפשר לראות כאן את תשובתו באריכות:
http://kaduri.net/_Uploads/dbsAttachedFi les/17151.pdf
מי פה צועק? | יבלי 19/06/2017 |
63 | לבישת פאה היא מצווה וחובה | משה 16/06/2017 |
מרן הגאון רבי שלום משאש זצ"ל, ראב"ד ירושלים ורבה של יהדות מרוקו (תבואות שמש אה"ע סי' קל"ז, שמש ומגן חלק ב' סי' ט"ו-י"ז):
"אני רואה במנהג זה [של לבישת פאה נכרית] דבר חשוב ביותר, ומעלה גדולה נמצאה בו, לפי מש"כ הפוסקים החולקים על מהר"ם אלשקר על מה שהתיר גילוי שערות חוץ לצמתן... והנה באלו הנשים הלובשות מטפחת, אי אפשר לומר "ונקה", כי המטפחת בורחת מן הראש, וגם מי שלובשות כובע נשאר הרבה שיער חוץ לצמתן, ועיני ראו נשי הרבנים קרוב לשליש ראשן מגולה, וכסהו והתגלה".
ועוד כתב, "טוב שנקח מנהג זה שיש בו כיסוי הראש לגמרי בלי להניח שום שערה יוצאת חוץ וכו', משתלבש מטפחת או כובע ותלך אחר מנהג שיש בו מחלוקת. ולדעת צד אחד יש בו משום פריעת ראש דאורייתא שנגלה שערה מגופה ממש".
ועוד כתב, "מצוה וחובה על הנשים להתקשט לבעליהן וכו' בהיתר, ולא להתנוול ע"י מטפחת ויגרמו לבעליהן לתת עיניהם באחרות ח"ו, וכמה חששו חז"ל והתירו הרבה איסורין שלא תתגנה האשה על בעלה".
◄ אפשר לראות כאן את תשובתו באריכות:
http://kaduri.net/_Uploads/dbsAttachedFi les/17151.pdf
62 | יש נשים שעברו מוות קליני והיו חובשות פאה .. תראו | חני 16/06/2017 |
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אין נשים, רק אישה אחת והעדות כביכול | שרון 18/06/2017 |
מעניין שהמנהג הזה קיים 500 שנה | אייזיק 18/06/2017 |
כל הזמן סיפרו לנו דברים רציניים על בית דין של מעלה, ופתאום משתחל לסיפור "פאות"!!
האוטיסטים דיברו תמיד לענין, פתאום בשנים האחרונות מדברים על פאות...
מוזר, אה?
כאילו עובר לכם בראש שכולנו תמימים ואהבלים ונאמין לכל עלון צבעוני שמספר סיפור של "מת קליני" או אוטיסט שאף אחד לא מכיר?
61 | חזק וברוך על המאמר | יצחק לוי 16/06/2017 |
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
בסופו של דבר כל נשי האברכים הספרדים | ספרדי טהור 16/06/2017 |
"רבני ודייני הספרדים ואבות בתי הדין בארץ ובחו"ל, כולם נשיהם יוצאות בפאה נכרית, ורק מעט מזעיר מהאברכים הספרדים של היום, או מחמת עניים או מחמת תמימותם, קיימו "ויאמר לאוסרים ה' עמכם" ונמנעו מזה, ומובטחני שעוד זמן גם הם יפקחו עיניהם ודעתם ויחזרו ללבוש פאה נכרית.
ובפרט שיש איתנו הרבה פוסקים מגדולי הספרדים גם כן שהתירו, הלא הם משפטי עוזיאל וישכיל עבדי וכף החיים שכתב שכן הסכמת האחרונים להתיר כדברי הרמ"א. ובספר שדי חמד אסיפת דינים אות ד' כתב שיש לסמוך על ש"ג ורמ"א ולבוש כי הם עמודי הוראה ועיני כל העדה עליהם וכו' ע"כ, הבאתי כל דבריהם בספרי תבואות שמש שם. והיום ראיתי שגם הגאון בן ציון אבא שאול שליט"א בספרו אור לציון (חלק או"ח סי' י"א) מתיר לכל הנשים לצאת בפאה נכרית לרה"ר. והליץ בעד ש"ג ורמ"א. ודבריו ברורים שם להתיר, ולא כמו שפירשו בהם איזה תלמידים שלא הבינו דבריו, ע"ש באורך.
ולכן נראה לי עיקר לדינא כמש"כ בספרי תבואות שמש שם, שהסומך על דעת המקילין כחו גדול ויש לו הרבה גדולים ספרדים ואשכנזים לסמוך עליהם. ומצוה רבה לפרסם ההיתר" (שו"ת שמש ומגן חלק ב' אבן העזר סימן ט"ז).
60 | זה שער , מה זה משנה , שער רגיל , או | מלאכותי 16/06/2017 |
לעמי הארצות זה לא משנה | גד 16/06/2017 |
וגם שיער רגיל מותר למי שאינה נשואה, זאת אומרת ששיער הוא לא ערווה בעצם ולכן שיער מלאכותי לכל היותר דומה לשיער המונח על השולחן.
59 | לפחות תכתבו "זצ"ל" על מרן | אליעזר 15/06/2017 |
ואי אפשר להתכחש לעובדה שרוב הפוסקים (גם האשכנזים) אסרו את השרץ.
והרב אלישיב אמר שהיו רק 2-3 פוסקים שהתירו וגם הם לא התכוונו לפאות של זמנינו (לפני 50 שנה)...
לא נשכח לעולם שהוא התיר פאה | יצחק כהן 16/06/2017 |
◄ לשאלת השואל, "זוג צעיר, נשואים שנה וחצי, וסיפרה האשה שלובשת מטפחת, אך אפה ארוך, ולא מוצאת חן בעיני בעלה, וללבוש פאה בעלה לא מוכן כי פוסק כרבינו [הגר"ע יוסף, לאסור פאה], ענה הרב זצ"ל: "יכולה ללבוש פאה".
◄ לשאלת השואל, "בחור מישיבת "חזון עובדיה" שנשא אשה, ואשתו הולכת כבר שנתיים עם מטפחת, כעת קשה לה והיא בדיכאון מזה. גרים בעיר בני ברק, ויש גם לחץ של המשפחה", ענה הרב זצ"ל: "שתלבש פאה. הרי היא בדיכאון, שלא תשתגע".
◄ לשאלת השואל, "בקהילה אחת בחו"ל בה כל הנשים ללא כיסוי ראש, התחזקה אשה אחת והחלה ללכת עם פאה. ואמר לה רב הקהילה, שאם לא תשים מטפחת, כבר עדיף לא כלום. ענה הרב זצ"ל: "ודאי שפאה עדיף מגילוי ראש".
◄ לשאלת השואל, "חוזרת בתשובה שהיתה הולכת עם פאה, כעת הולכת עם מטפחת. האם מותר לה לתת את הפאות שלה לאחותה החילונית ללבוש?" ענה הרב זצ"ל: "מותר".
◄ כמו כן התיר לבחור ישיבה להתחתן עם בחורה המתעתדת ללבוש פאה, כאשר הבחור הסכים לכך רק אם יתיר לו הגר"ע יוסף בכתב ידו. וכתב לו הגר"ע בכתי"ק שמתיר לו להתחתן עמה, ולוקח עליו את האחריות ללבישת הפאה (ומעשים כאלה היו בכל יום).
ומה שאמר בדרשה על עמי הארצות ורשעים, אין זה אלא "איום וגיזום" כדי שלא כל הנשים בציבור הספרדי ילבשו פאה.
לגבי 2-3 פוסקים, הגרי"ש אלישיב לא כתב זאת בשום מקום, וזה קשקוש כמו הרבה קשקושים שמתפרסמים בשמו ובשם אחרים.
כל אלה פוסקים של פעם כשהפאה | אתה גוי 16/06/2017 |
אין שום הבדל בין הפאות של אז להיום | רוטמן 18/06/2017 |
כל ה"התדרדרות" נעשתה במוחם של יוצרי פשקווילים למיניהם, שכבר מזה 40 שנה כותבים שיצאו היום פאות חדשות שלא היו בעבר, ומדברים על "שכלולים" שאינם אלא נסיונות לדמות לפאות מראה טבעי, כאשר נסיונות כאלה היו עוד בזמן הגמרא.
ואז זה מתאר גדול התעמולנים, אברהם ליפשיץ שמו, בחוברת שפירסם, והביא שם את הגמרא בנזיר, וכתב בזה הלשון: "העולה מדברי הגמרא, שאין כל הבדל בין הפאה נכרית לשער הטבעי לענין יופיה של האשה. כלומר למרות שהבעל יכול להפר כל נדר בנוגע ליופיה של אשתו, ואפילו אם מדובר רק בחסרון קטן ביותר ביופיה בעיני בעלה, כמו שכתב ברמב"ם הלכות נדרים פרק יב' וז"ל: "בדברים שבינו לבינה כגון שנשבעה או נדרה שלא תכחול (את עיניה) או שלא תתקשט.. או שלא תלבש רקמה" עכ"ל. אפילו הכי לענין שצריכה האשה לגלח את כל ראשה בסוף נזירותה אין הבעל יכול להפר את נזירותה כיוון שאפשר לה בפאה נכרית. רואים שאפילו לבעל המתבונן באשתו מקרוב אין כל חסרון ביופיה של אשתו המגולחת, כי "אפשר בפאה נכרית". ולכן הפאה הנכרית היא תחליף מושלם של השער לענין יופיה של האשה".
58 | צריך לשנות את הכותרת | DN 15/06/2017 |
תסלח לי, אתה מתבטא כמו ילד מפגר | גלעד 16/06/2017 |
היהדות נקבעת לפי פוסקי הדור | יהושע 16/06/2017 |
מרן הגאון רבי משה שטרנבוך שליט"א, ראב"ד העדה החרדית, בשו"ת דת והלכה (סי' א'):
"וביותר רצוני להדגיש, דהאוסר היום לכל אחד פאה נכרית מדינא, אינו מחמיר רק מיקל בזה מאוד, שאשה היום במטפחת אינה מכסה כל שערותיה תמיד, וזה מקום לחוש לאסור מדינא אפי' מהתורה לרשות הרבים, ואם בפאה נכרית החשש לרוב הפוסקים רק מדת יהודית, במטפחת החשש מגילוי שיער, והיינו פגיעה בדת משה ממש, וא"כ המחמיר עלול להקל לגרום איסור תורה, שרק יחידים אצל הספרדים שיפרקו פאה נכרית, יזהרו במטפחת שתכסה תמיד כל השערות כדין, וגם אם בפאה נכרית הרי זה שינוי מדרכי אבותינו, במטפחת לחוד ובמיוחד לספרדים הרי זה שינוי טפי, שזה מפורש בשו"ע שצריך עוד לרשות הרבים רדיד ולא סגי במטפחת לבד, וכן נהגו באמת אצלם מדורי דורות, עד שסביבם נשתנה המנהג והתחילו במטפחת לבד. וא"כ אפי' במטפחת אין בזה חומרא, רק קולא נגד הפסק ומנהג מדורי דורות שצריך חוץ מהמטפחת רדיד דוקא".
56 | כנסו | פאה 15/06/2017 |
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
תלבשי רק אוהל שחור כדי לא להכשיל | טל 16/06/2017 |
אכן זה שו"ע מפורש שמותר להתקשט ברהר | יהונתן 16/06/2017 |
55 | למה הספרדים לובשים לבושים של פולנים | שטרימל 15/06/2017 |
כי היום לא הולך ג'לביות | מכלוף 16/06/2017 |
54 | כל היהודיות פרוצות! | מוחמד 15/06/2017 |
לא תתחרה איתנו, מוחמד חמוד! ל"ת | אשת נטורי קרתא 08/02/2018 |
כל היהודיות | אביבית 20/07/2017 |
פרוצים מי מדבר | סגל 16/06/2017 |
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
53 | משוכנזים!!!! | him 15/06/2017 |
ואשתך נראית כמו שרה רבקה רחל ולאה? | יהודה 16/06/2017 |
וזה שולחן ערוך מפורש שאסור לצאת עם מטפחת מהבית. בגלל שאינה מכסה הכל. שו"ע אבן העזר סימן קט"ו:
"יוצאת לשוק או למבוי מפולש או בחצר שהרבים בוקעים בו וראשה פרוע ואין עליה רדיד ככל הנשים, אף על פי ששערה מכוסה במטפחת... בכל אחד מאלו תצא בלא כתובה".
כיום, בקושי התירו בדיעבד את המטפחת (ראה יביע אומר חלק ד סימן ג, לשון של בדיעבד גדול).
ומסיבה זו מעדיפים פאה:
◄ מרן הגאון רבי מיכל יהודה לפקוביץ זצ"ל: "שלא יבואו ע"י המטפחת לפרוץ ולהוציא משערן החוצה כאשר נכשלו בזה רבים".
◄ הרבי מליובאוויטש זצ"ל: "רואים במוחש אשר לבישת כובע ואפי' מטפחת, משאירה חלק השיער בלתי מכוסה, על כל פנים במשך זמן קצר, זאת אומרת שעוברים על האיסור הגדול".
◄ מרן הגאון רבי בן ציון אבא שאול זצ"ל: בנו שליט"א מעיד, "כיון שיש נשים שיוצאות להן שערות מהמטפחת, העדיף אבי את הפאה והנהיג בביתו ללבוש פאה נכרית, שזה כיסוי יותר טוב, וכך הורה לנשים אחרות".
◄ מרן הגאון רבי שלום משאש זצ"ל: "באלו הנשים הלובשות מטפחת, אי אפשר לומר "ונקה", כי המטפחת בורחת מן הראש. וגם מי שלובשות כובע נשאר הרבה שיער חוץ לצמתן, ועיני ראו נשי הרבנים קרוב לשליש ראשן מגולה, וכסהו והתגלה".
◄ הגה"צ מוהרא"ש: "מי שרוצה להסתכל בעין אמת ולהבין את האמת, ההכרח לו להודות, אשר אי אפשר בשום פנים ואופן לכסות את השערות במטפחת בלבד, כי היא נוטה הצידה, ואז נראות השערות בחוץ".
◄ מרן הגאון רבי משה שטרנבוך שליט"א: "המחמיר עלול להקל, לגרום איסור תורה, שרק יחידים אצל הספרדים שיפרקו פאה נכרית, יזהרו במטפחת שתכסה תמיד כל השערות כדין".
◄ מרן הגאון רבי מרדכי גרוס שליט"א: "ונשים שמשאירות שערות גדולות יקשה הדבר מאוד שלא יצאו מעט שערות דרך המטפחת".
◄ הגאון רבי גבריאל ציננער שליט"א: "וראינו בכמה מקומות ובפרט בערי ארה"ב שהיו יוצאות שערותיהן מבעד המטפחת, מה שלא אירע בפאה נכרית".
◄ הגאון רבי יהודה טשזנר שליט"א: "עם מטפחת קשה לכסות את כל השערות שבצדדים, וגם המטפחת הרבה פעמים מחליקה וע"י זה מתגלים שערותיה... ויש לשים לב, כי כל ענין כיסוי הראש הוא משום צניעות, שלא יראה מהשערות הטבעיות שלה החוצה".
52 | מזל שאני דתיה לאומית עם כיסוי ראש | שרה 15/06/2017 |
חצאית צמודה עד הברך בקושי, תתביישו לכם שככה נשותיכן נראות ואתם שותקים.
אשרי בעלי ומסכן הבעל שלהן שאשתו חוזרת הבייתה כשדבוקים בה ים של הרהורי עבירה שחושבים עליה גברים. יש דין ויש דיין.
פעם הערכתי את החרדים, היום כבר לא.
חבל שאת מכלילה את כולן. | אור 15/06/2017 |
כל אחת הולכת לפי הרב שלה ולכן יש את החילוקים של כן פאה לא פאה.
תסתובבי במקומות שהצניעות וגם הפאות שלמות ויפות להן.
מקווה שאת באמת מכסה את הראש עם כיסוי שלם ולא חצי.
לא יודעת מי התיר בחלק מהציבור הלאומי דתי את כיסוי השיער בחציו מה שאין צניעותי כלל...
תסתכלי טוב, טוב לפני שאת מדברת ומכלילה ציבור שלם בדברייך. חבל סתם לקטרג .
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
וגם הם הולכות עם גרביון שקוף! | YEHUDA 15/06/2017 |
לפי ההלכה לא צריך גרביים בכלל | רפאל 16/06/2017 |
ולדוגמא אציין את הגרש"ז אויערבאך, שדעתו הובאה בספר "מעדני שלמה", וזה לשונו: "שאלתי את מרן... האם צריך לעורר את הנשים שם בענין לבישת גרביים. ואמר מרן, שחובת לבישת גרביים (כיסוי הרגל מתחת לברך) תלוי הדבר במנהג המקומות, ובמקום שלא נהגו ללבוש אין לגעור בהן... יש להן על מי לסמוך, שהרי דעת המשנה ברורה דלא הוי שוק".
חבל על הזמן כמה צביעות! | sara 15/06/2017 |
לכי לפסטיבל מספרי סיפורים | עובדיה 15/06/2017 |
את לא דתיה לאומית, את אשה חשוכה וקנאית עם שאל על הראש.
חחח קלעת בול | אפי 15/06/2017 |
זה שהן מוזנחות, לא אומר שהן צנועות.
אמת ויציב, אין עונש על "הרהורים" | המסביר לצרחן 15/06/2017 |
ומאחר שפאה הרי היא קישוט חיצוני ואין היא שערה הטבעי של האשה שאסרה התורה, יש להביא ראיה להיתר הפאה מהא דאסור להסתכל בלבוש צבעוני של אשה, דאיתא בגמ' (עבודה זרה כ:) "ונשמרת מכל דבר רע - שלא יסתכל אדם באשה נאה ואפילו פנויה, באשת איש ואפי' מכוערת, ולא בלבוש צבע של אשה... א"ר יהודה אמר שמואל: אפילו שטוחין על גבי כותל". וכתב רש"י, "לא בלבוש צבע של אשה - שזוכר את האשה כמו שהיא מלובשת בהן שמייפין אותה ומהרהר אחריה" (וראה עוד ביבמות (דף עו.) "אמר אביי: מעברינן קמיה לבוש צבעונין", ופרש"י: "לבוש צבעונים של אשה, והוא מהרהר באשה ונקרי"). ולמרות שזה גורם הרהורים ומייפה את האשה, וגם האשה לובשת זאת בכוונה שיסתכלו בה הגברים (כדכתב רש"י בפרשת ויחי עה"פ "בני אתונו": "וצבעונין הוא לשון סותה שהאשה לובשתן ומסיתה בהן את הזכר ליתן עיניו בה"), לא אסרו לאשה ללבוש לבוש צבע, וכן הביא הבית יוסף (או"ח סי' תקכ"ט): "ובפרק ערבי פסחים (קט.) תנו רבנן, חייב אדם לשמח בניו ובני ביתו ברגל... ר' יהודה אומר אנשים בראוי להם ונשים בראוי להן, אנשים בראוי להם, ביין. ונשים בראוי להן, תני רב יוסף בבבל בלבוש צבעונין". וחובת הגבר הוא שלא להסתכל בזה. ורק לבוש אדום נאסר ללבישה, מפני שהוא בולט לעין.
איזה בור ועם הארץ | מני 15/06/2017 |
חוץ מסיסמאות לא כתבת כלום | חצקל 16/06/2017 |
51 | אני לא חושבת כך, ולא צריך להכליל ציבור שלם | אור 15/06/2017 |
מי שכן החליטה ללכת עם פאה, זה אולי כי יש בזה משהו של שלום בית..
או כדי שהבעל לא יסתכל בחוץ ויחטא בהירהורי לב.
עדין, ציוויונו של הרב עובדיה זצ"וקל תמיד ישמר. והכיסוי תמיד ישאר
ואני לא חושבת שהפאות שיש היום הן הדבר הצנוע ביותר.
ודיי להכליל ציבור שלם בכל כתבה וכתבה
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
כדי שהבעל לא יהרהר גורמים לבעל אחר | ואהבת לרעך... 18/06/2017 |
לספרדים יש הרבה רבנים | גבריאל 15/06/2017 |
בקטע הזה, יש מספיק פוסקים ספרדיים | מנשה 15/06/2017 |
זה פשוט אבסורד לחשוב שכל עדות המזרח הולכים כמו הרב עובדיה בכל דבר.
ובכל מקרה, גם הרב עובדיה התיר במקרים פרטיים רבים שהגיעו לפניו, מכל מיני סיבות.
50 | כל התורה מהותה צניעות באו ערב רב | הפאה>גיהינם 15/06/2017 |
פאה עולה דולר אחד בהודו כן כן הם בונים הגיהנום שלכם ע''ח הפרנסה שלהם
בגדים זה לא כיעור! זה יופי! | לא מכוערת 21/06/2017 |
48 | הספרדים והבני תורה תמיד שמו פּאה | aaa 14/06/2017 |
מה זה אומר? שהם בני תורא בא' רבתי ל"ת | אתם בהמות 15/06/2017 |
תגובה אופיינית של מתוסכל | aaa 15/06/2017 |
46 | הלברטל טועה. אין "התפתחות" בפאות | יצחק 14/06/2017 |
כל ה"התדרדרות" נעשתה במוחם של יוצרי פשקווילים למיניהם, שכבר מזה 40 שנה כותבים שיצאו היום פאות חדשות שלא היו בעבר, ומדברים על "שכלולים" שאינם אלא נסיונות לדמות לפאות מראה טבעי, כאשר נסיונות כאלה היו עוד בזמן הגמרא.
ואז זה מתאר גדול התעמולנים, אברהם ליפשיץ שמו, בחוברת שפירסם, והביא שם את הגמרא בנזיר, וכתב בזה הלשון: "העולה מדברי הגמרא, שאין כל הבדל בין הפאה נכרית לשער הטבעי לענין יופיה של האשה. כלומר למרות שהבעל יכול להפר כל נדר בנוגע ליופיה של אשתו, ואפילו אם מדובר רק בחסרון קטן ביותר ביופיה בעיני בעלה, כמו שכתב ברמב"ם הלכות נדרים פרק יב' וז"ל: "בדברים שבינו לבינה כגון שנשבעה או נדרה שלא תכחול (את עיניה) או שלא תתקשט.. או שלא תלבש רקמה" עכ"ל. אפילו הכי לענין שצריכה האשה לגלח את כל ראשה בסוף נזירותה אין הבעל יכול להפר את נזירותה כיוון שאפשר לה בפאה נכרית. רואים שאפילו לבעל המתבונן באשתו מקרוב אין כל חסרון ביופיה של אשתו המגולחת, כי "אפשר בפאה נכרית". ולכן הפאה הנכרית היא תחליף מושלם של השער לענין יופיה של האשה".
44 | הכי טוב פאה | משה 14/06/2017 |
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
43 | הלברטל מעיר הערה חשובה | אחד שיודע 14/06/2017 |
אחד שיודע צודק לגמרי!! ל"ת | צודק צודק... 18/06/2017 |
נראה שאתה לא יודע כלום | אבישי 14/06/2017 |
ראה בגמ' כתובות ע"ב "מכאן ל ב נ ו ת ישראל" ללא שום חילוק בין נשואה לפנויה, וכן ברמב"ם ושו"ע "אחת פנויה ואחת אשת איש", מלכתחילה איסור גילוי הראש לנשים לא בא לעשות היכר בין נשואה לפנויה, ואף הגר"ע יוסף שאסר פאה, הביא אחד שכתב טעם זה לאסור (כיון שע"י פאה אין היכר שהיא נשואה) ודחה אותו, מה לי איסור נדה מה לי אשת איש, מה לי כרת מה לי סקילה, שניהם היינו הך ואין שום הבדל בין נשואה לפנויה נדה בחומרת האיסור.
ולא יודע מאיפה הבאת את זה, שנשואה עושה מה שרוצה ולא מקפידים עליה. אולי אצלך בבית.
42 | כדאי לקרוא | חרדית לא... 14/06/2017 |
רק לפאה שלא תעבור את קו הכתף!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
כמו שתגידו מי הרבנים שהתירו חצאיות? ולהסתכל על הנשים שלובשות חצאיות מעל הברך
רבנים מציינים שאישה תלבש חצאית אחרי הברך בלבד!!!!!!!!!!
ראי תגובה 47, היא מתאימה לך | אליאב 14/06/2017 |
זה לקוח מתקנון של בית ספר או סמינר, ששם כל מנהל יכול להחליט כראות עיניו על התקנות והגדרים. אבל כמובן שלא מחייב אף אחד.
ההגדרה ההלכתית היא "לא לבלוט". ולכן גם אם הפאה עוברת את הכתף, כל עוד היא לא באורך מוגזם מאוד, היא מותרת.
זה פשוט מגוחך לקחת כל המתירים ולדחות אותם בקש.
41 | ולא תתורו | מפטיר בפרשת... 14/06/2017 |
40 | מפחיד | אבי ספרדי... 14/06/2017 |
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
39 | גהנום כלה והוא אינו כלה | צניעות 14/06/2017 |
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אשה עם פאה מביאה רק ברכה | ברוך 14/06/2017 |
"בנועם קבלתי מכתבו מל"ג בעומר, ונהניתי במאד לקרות בו ממה שכתב שהוא וזוגתו שיחיו רואים השגחה פרטית בעיני בשר שלהם, וצריך היה להסביר לזוגתו תחי' את הענין בביאור יותר, אשר כיון שראתה במוחש איך שהפאה הביאה לה ברכה והצלחה, הרי צריכה להיות עינה טובה גם בשל אחרים וכמאמר רבותינו ז"ל במדות נותני צדקה, ולהשפיע גם על סביבתה בכיוון זה" (הרה"ק מליובאוויטש זצ"ל, אגרות קודש חלק ז', איגרת ב'קי"ב).
אשריך | 20/12/2017 |
תראה בעיני בשר תוספת ברכה והצלחה"! | המברך 14/06/2017 |
האם יכול להיות כאב ראש בגלל פאה? | ברוך 14/06/2017 |
"ברכות, עושר, בנים ובני בנים"! | המברך 14/06/2017 |
"בריאות,פרנסה ונחת מהילדים והנכדים" | ברוך 14/06/2017 |
בזכות הפאה ראתה ישועה... אצל השכנה. | יפית 15/06/2017 |
מה הקשר? | ישועה 22/06/2017 |
38 | בחייאת שהכתבות שלכם מטומטמות ל"ת | מוזיקלית 13/06/2017 |
37 | שקר | אבי 13/06/2017 |
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
36 | עוכר ישראל | לא משנה 13/06/2017 |
רוב הנשים החרדיות לובשות פאות | שמעון 14/06/2017 |
"ולמעשה רוב נשותיהם של גדולי ישראל במאה שנים האחרונות הלכו בפאה נכרית, וא"כ אין להרעיש על המקילים." (קובץ אור ישראל ל"ז)
35 | בוקר טוב אליהו....אלו רבנים גדולים | דרך ה' 13/06/2017 |
ובאיזה מצב הם התירו בזמנו את הפיאות? האם זה שייך גם היום..?
לא, פשוט לצערנו כבר מזמן לא שמים על הרבנים ולא שומעים
לגדולי הדור האמיתיים ועל זה כבר נאמר "פני הדור כפני הכלב"...
התירו גם לספרדיות וגם לאשכנזיות | משיב כהלכה 25/06/2017 |
לדוגמא על קצה המזלג;
◄ החזון איש: "לפאה יש יתרון"!
מרן החזון איש, סבר שיש עדיפות לפאה על מטפחת, כיון שהיא מכסה את כל השערות כראוי, ובמטפחת לפעמים מתגלות שערותיה. והובאה דעתו בספר דינים והנהגות מהחזו"א (חלק ב' פ"ח אות ט'). כמו כן מעידים תלמידיו, הגר"י מאיר זצ"ל (שהעיד גם שהחזו"א התיר לאחותו לעשות פאה משערות עצמה, במעמד כמה מתלמידיו), הגר"י פרידמן, הגר"ח גריינמן, ועוד.
ובספר "מעשה איש" (חלק ג' פרק ו' - מעשה רב) מובא: "הרה"ג רבי אליהו פרידמן זצ"ל הגיע פעם לבית רבינו [החזו"א]... היה תמוה אצלו שראה את הרבנית, אשת רבינו, הולכת עם פאה על ראשה, וכנער ירושלמי, היה הדבר אצלו לפלא. אמר לו רבינו: ראיתיך תמה... מה שלבשה אשתי - אין זה שיער עצמי אלא פאה, ובאיזורים שלנו כך נהגו ללכת".
ומרן הגר"ח קניבסקי שליט"א, במענה לשאלה שהובאה בספר "נזר החיים" (דף רי"ד): "בשם החזון איש אומרים, שיש מעלה בפאה, משום שמכסה את כל השערות... ויש אחרונים שמחמירים בפאה, אך אצלנו לא נהגו להחמיר".
ובספר מאיר עוז (סימן ע"ה) הביא את דברי הגר"ח קניבסקי שליט"א: "וכן הורה לי הגר"ח קניבסקי שליט"א, כששאלתיו אם ראוי לי להחמיר בזה, ונקט לשון המשנה ברורה, ושבמקומותינו המנהג ללכת עם פאה, והוסיף שאשתו של החזון איש הלכה עם פאה, וכן אמו אשת הקהילות יעקב, וסבתו, וכל נשות ליטא, הלכו עם פאה, ובוודאי שלא היו עושות דברים שאינם לכתחילה".
וכן מובא בספר "אורחות רבינו הקהילות יעקב" (חלק ג' אות ס"ג): "אמר לי הגר"ח קניבסקי שליט"א, זקנתו הרבנית ע"ה, אמו של מרן החזו"א זצוק"ל, לבשה פאה נכרית, וכן הרבנית ע"ה זוגתו של מרן החזו"א לבשה פאה נכרית, וכן הרבנית ע"ה זוגתו של מו"ר זצוק"ל [בעל הקהילות יעקב] לבשה פאה נכרית".
◄ הגרב"צ אבא שאול: "העדיף את הפאה וכך הורה לנשים אחרות"!
מרן הגאון רבי בן ציון אבא שאול זצ"ל, ראש ישיבת פורת יוסף ומגדולי הפוסקים הספרדיים:
בחוברת "כיסוי ראש לאשה" (יו"ל בתשס"ח) מובא, "יש מהעולם שרצו לטעון שה"אור לציון" רק הליץ בעד המנהג אבל למעשה לא התיר, ולכן שאלתי את בנו הגאון רבי אליהו אבא שאול שליט"א האם נכון הדבר, וענה לי בזה הלשון, באופן כללי סבר אבי שמטפחת עדיפא, אבל כיון שיש נשים שיוצאות להן שערות מהמטפחת, העדיף אבי את הפאה והנהיג בביתו ללבוש פאה נכרית, שזה כיסוי יותר טוב, וכך הורה לנשים אחרות".
ואכן אימתו את הענין עם הגאון רבי אליהו אבא שאול שליט"א, ראש ישיבת "אור לציון" ורבה של שכונת מטרסדורף בירושלים, ואמר כי כך הם הדברים, ממש כמו שכתב בחוברת הנ"ל. וגם אישר את השמועה כי יש עמו מכתב ארוך מאביו הגאון זצ"ל בענין זה, ובו הוא כותב בפירוש כי יש עדיפות לפאה על מטפחת מפני שמצוי בה גילוי שערות, ואין הוא סובר כדעת המתירים גילוי אצבע אחת או שתי אצבעות וכו'. אך לא רצה לפרסם את המכתב עד אריכות ימים ושנים של הגר"ע יוסף.
ורמז למכתב זה ניתן לראות בספר "תפארת ציון", ושם כתב בזה הלשון: "והיתה לו (לגרב"צ אבא שאול זצ"ל) חכמה בפסק, לצאת מתוך בעיות סבוכות, ואכמ"ל. והיו הוראות שהיה עונה בחכמה, עד שיש שלא היו יורדים לסוף דעתו. וכגון בענין פאה נכרית... היה מסתיר פסקים מסויימים מחמת השלום. פעם אמר לי לערוך מפיו תשובה ארוכה ומנומקת בענין מסויים, ולהסתירה שלא תתפרסם אלא לאחר אריכות ימים ושנים".
◄ התיר פאה במפורש בספריו!
ולאלה הממציאים בשמו שאסר ללבוש פאה, יעויין בשו"ת אור לציון חלק א' סימן י"א, שם כתב להתיר פאה, וחזר על זה בחלק ב' (פרק מ"ה הלכה ט"ז, פסקי הלכות בקצרה) ושם כתב:
"ראה בספר אור לציון תשובות חלק א' או"ח סי' י"א, במה שנתבאר שם ליישב דברי הרמ"א שכתב שמותר לקרות ק"ש כנגד אשה הלובשת פאה נכרית, ושמותר לה לצאת כך לשוק במקום שרגילות בכך, ונתבאר שם שכן היא גם דעת הרמב"ם ומרן השו"ע".
◄ הגר"ש משאש: "מצוה וחובה על הנשים להתקשט, ולא להתנוול ע"י מטפחת"!
מרן הגאון רבי שלום משאש זצ"ל, ראב"ד ירושלים ורבה של יהדות מרוקו (תבואות שמש אה"ע סי' קל"ז, שמש ומגן חלק ב' סי' ט"ו-י"ז):
"אני רואה במנהג זה [של לבישת פאה נכרית] דבר חשוב ביותר, ומעלה גדולה נמצאה בו, לפי מש"כ הפוסקים החולקים על מהר"ם אלשקר על מה שהתיר גילוי שערות חוץ לצמתן... והנה באלו הנשים הלובשות מטפחת, אי אפשר לומר "ונקה", כי המטפחת בורחת מן הראש, וגם מי שלובשות כובע נשאר הרבה שיער חוץ לצמתן, ועיני ראו נשי הרבנים קרוב לשליש ראשן מגולה, וכסהו והתגלה".
ועוד כתב, "טוב שנקח מנהג זה שיש בו כיסוי הראש לגמרי בלי להניח שום שערה יוצאת חוץ וכו', משתלבש מטפחת או כובע ותלך אחר מנהג שיש בו מחלוקת. ולדעת צד אחד יש בו משום פריעת ראש דאורייתא שנגלה שערה מגופה ממש".
ועוד כתב, "מצוה וחובה על הנשים להתקשט לבעליהן וכו' בהיתר, ולא להתנוול ע"י מטפחת ויגרמו לבעליהן לתת עיניהם באחרות ח"ו, וכמה חששו חז"ל והתירו הרבה איסורין שלא תתגנה האשה על בעלה".
34 | פוסקים | למספר 14 13/06/2017 |
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
33 | שונא ספרדים ידוע ומחפש על מה לדבר | י 12/06/2017 |
32 | יתמו חטאים ן הארץ ורשעים עוד אינם | הלברטל שם... 12/06/2017 |
31 | לא שווה תגובה | שפכטל 12/06/2017 |
אולי זה גם קשור לדרכו של הגריש?
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
30 | הנשים האלה חילוניות | נה 12/06/2017 |
29 | ווואי וואי הקליפ על הפאות. ממש יפה | תודה דובי 12/06/2017 |
קנה גם לאשתך | ספרדי טהור 14/06/2017 |
28 | תתעסקו עם הדברים החשובים ולא עם | הפלס 12/06/2017 |
גזירת הגיוס והשמד היא סכנת כליה לעם ישראל
27 | עדיף ללכת עם חצאית קצרה ולק אדום | ספרדי אמיתי 12/06/2017 |
אסור ללכת עם חצאית קצרה,זה פריצות! | תורה 15/06/2017 |
חחח... וכל מילה נוספת מיותרת | בן תורה ספרדי 14/06/2017 |
למזלנו רוב נשות בני התורה הולכות עם פאות ולא נראות בצורה שאתה מתאר, ב"ה.
לא בדיוק-כל מה שציינת אסור ולא פחות | נעמי 14/06/2017 |
26 | הלברטל ריח גזענות והתנשאות עולה מכתיבתך | ישראל 12/06/2017 |
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
כשהיה תינוק בעגלה הוריו שמו לו חלב | מאסעוד מקאזא 13/06/2017 |
25 | זאת התורה לא תהא מוחלפת | דויד 12/06/2017 |
24 | אשה צנועה עם מטפחת לוקחת שכר כולן | ואי ואי ואי 12/06/2017 |
מטפחת זה דבר שמותר בקושי בדיעבד | חיים 14/06/2017 |
"יוצאת לשוק או למבוי מפולש או בחצר שהרבים בוקעים בו וראשה פרוע ואין עליה רדיד ככל הנשים, אף על פי ששערה מכסה במטפחת... בכל אחד מאלו תצא בלא כתובה".
בימינו כיון שנהגו ללכת עם מטפחות, כתבו הפוסקים שניתן להקל בדיעבד בזה.
הוא הדין לגבי פאות - לאחר שהמנהג ללבוש פאות התפשט בישראל (והתחיל דוקא מהנשים הצדקניות שלא רצו ללכת בגילוי ראש כמו כולן), התירו זאת הפוסקים. בבחירה בין בדיעבד לבדיעבד, הכריעו רוב פוסקי הדור שעדיף פאה.
23 | תסתכלו בתמונה כאן זה ממש לעג לרש | זהירות... 12/06/2017 |
איך יהודיה יכולה ליראות כך?
בושי לך תתבושי חצופה שכמותך
ואשה שהיא לא נשואה? | מתיתיהו 14/06/2017 |
לדעתך היא לא יהודיה?
22 | יש הרבה ב''ה ששמות מטפחת צנועה | הזהרו משיח... 12/06/2017 |
העולם אינו הפקר ויש דין ויש דיין
רוב הנשים שלובשות מטפחת | הרב טויב 18/06/2017 |
והרי זה שולחן ערוך מפורש שאסור לצאת עם מטפחת מהבית. בגלל שאינה מכסה הכל. שו"ע אבן העזר סימן קט"ו:
"יוצאת לשוק או למבוי מפולש או בחצר שהרבים בוקעים בו וראשה פרוע ואין עליה רדיד ככל הנשים, אף על פי ששערה מכוסה במטפחת... בכל אחד מאלו תצא בלא כתובה".
כיום, בקושי התירו בדיעבד את המטפחת (ראה יביע אומר חלק ד סימן ג, לשון של בדיעבד גדול).
ומסיבה זו מעדיפים פאה:
◄ מרן הגאון רבי מיכל יהודה לפקוביץ זצ"ל: "שלא יבואו ע"י המטפחת לפרוץ ולהוציא משערן החוצה כאשר נכשלו בזה רבים".
◄ הרבי מליובאוויטש זצ"ל: "רואים במוחש אשר לבישת כובע ואפי' מטפחת, משאירה חלק השיער בלתי מכוסה, על כל פנים במשך זמן קצר, זאת אומרת שעוברים על האיסור הגדול".
◄ מרן הגאון רבי בן ציון אבא שאול זצ"ל: בנו שליט"א מעיד, "כיון שיש נשים שיוצאות להן שערות מהמטפחת, העדיף אבי את הפאה והנהיג בביתו ללבוש פאה נכרית, שזה כיסוי יותר טוב, וכך הורה לנשים אחרות".
◄ מרן הגאון רבי שלום משאש זצ"ל: "באלו הנשים הלובשות מטפחת, אי אפשר לומר "ונקה", כי המטפחת בורחת מן הראש. וגם מי שלובשות כובע נשאר הרבה שיער חוץ לצמתן, ועיני ראו נשי הרבנים קרוב לשליש ראשן מגולה, וכסהו והתגלה".
◄ הגה"צ מוהרא"ש: "מי שרוצה להסתכל בעין אמת ולהבין את האמת, ההכרח לו להודות, אשר אי אפשר בשום פנים ואופן לכסות את השערות במטפחת בלבד, כי היא נוטה הצידה, ואז נראות השערות בחוץ".
◄ מרן הגאון רבי משה שטרנבוך שליט"א: "המחמיר עלול להקל, לגרום איסור תורה, שרק יחידים אצל הספרדים שיפרקו פאה נכרית, יזהרו במטפחת שתכסה תמיד כל השערות כדין".
◄ מרן הגאון רבי מרדכי גרוס שליט"א: "ונשים שמשאירות שערות גדולות יקשה הדבר מאוד שלא יצאו מעט שערות דרך המטפחת".
◄ הגאון רבי גבריאל ציננער שליט"א: "וראינו בכמה מקומות ובפרט בערי ארה"ב שהיו יוצאות שערותיהן מבעד המטפחת, מה שלא אירע בפאה נכרית".
◄ הגאון רבי יהודה טשזנר שליט"א: "עם מטפחת קשה לכסות את כל השערות שבצדדים, וגם המטפחת הרבה פעמים מחליקה וע"י זה מתגלים שערותיה... ויש לשים לב, כי כל ענין כיסוי הראש הוא משום צניעות, שלא יראה מהשערות הטבעיות שלה החוצה".
אז שיתלבשו כמו שכתוב בתורה! ל"ת | לא פאה ארורה 18/06/2017 |
21 | לידעתכם הפרוצים/צות אברהם אבינו היה | אתם נמרוד 12/06/2017 |
מודרני אותיות נמרוד
אז כל משוגע הוא עכשיו אברהם אבינו? | יפתח 18/06/2017 |
רשע מרושע
20 | הלברטל אני מוכרח להודות שהופתעתי | בס 12/06/2017 |
תגובה לבס | בתיה אמזלג 14/06/2017 |
עפרא לפומיא מה השטויות שאתה מוכר בסיטונאות? למי יש את הזכות לכעוס על מרן חלילה???
ומדוע אתה חושב שמקנאים בהליטאיות ?????
מה כל מי שחובשת פיאה מקנאה???
הבל הבלים ורעות רוח!!!!
חוץ מ להקטין לגמד ולהשמיץ את הספרדים לא עשיתה לא אתה ולא הלברטל שום תועלת בשטויות שכתבתם !!!!!
אז כדאי שתעסקו בעיניינכם ואל תתעסקו בספרדים!! איך כתוב? ״אל תיגעו במשיחיי״״״״
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
19 | סרטון מזעזע | כואב הלב 12/06/2017 |
18 | הדתיות ציוניות הן עם כיסוי ראש כהלכ | יהודי 12/06/2017 |
חחחחח אולי התכוונת לחצי כיסוי ראש? | יחזקאל 14/06/2017 |
17 | הדתיות ציוניות הן עם כיסוי ראש כהלכ ל"ת | יהודי 12/06/2017 |
כעת ב"ה התחילה הפאה לחדור גם אצלן | שלומית 14/06/2017 |
16 | ניתחת נכון. הרבנים איבדו את השליטה | המגיב 11/06/2017 |
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
י"א פאות יותר צנוע ועדיף. | מחלוקת 11/06/2017 |
לשרוף את כל הפאת מיד! ל"ת | שיקצה.טומאעה! 15/06/2017 |
קודם תלמד לכתוב, שיקצע | דן 16/06/2017 |
עם כמה שיקצע היית בעברך העשיר?
15 | חילול השם | כואב הלב 11/06/2017 |
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חילול השם שחרדיות נראות טוב? | שפויה 14/06/2017 |
14 | זכותינו! והיום אין כמעט רבנים ספרדים שהולכים אחריהם | נועה 11/06/2017 |
ככל שיעבור הזמן הם יהיו יותר ויותר כמו הליטאים.
כיום לצערנו אין פוסקים ספרדים רצינים שהציבור ינהר אחריהם. כולם צעירים...
אז מי כן יש? הרב שטיינמן ר'גרשון אדלשטיין, ר' חיים
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ראב"ד ירושלים, הגר"א אברג'ל | מרוקאי 14/06/2017 |
13 | היכונו לביאת הרב בעל ה COPY PASTE | טאר 11/06/2017 |
מפחד מהאמת? | קורא מהמרכז 14/06/2017 |
יבורך בעל הקופי פייסט!
12 | מה אתה מבין בספרדים? | המתבונן.. 11/06/2017 |
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
תגיד למשל איזה שיפור עצום? | תתבונן 12/06/2017 |
הספרדיות לבשו פאות עוד בחייו | יוסף חיים 14/06/2017 |
◄ לשאלת השואל, "זוג צעיר, נשואים שנה וחצי, וסיפרה האשה שלובשת מטפחת, אך אפה ארוך, ולא מוצאת חן בעיני בעלה, וללבוש פאה בעלה לא מוכן כי פוסק כרבינו [הגר"ע יוסף, לאסור פאה], ענה הרב זצ"ל: "יכולה ללבוש פאה".
◄ לשאלת השואל, "בחור מישיבת "חזון עובדיה" שנשא אשה, ואשתו הולכת כבר שנתיים עם מטפחת, כעת קשה לה והיא בדיכאון מזה. גרים בעיר בני ברק, ויש גם לחץ של המשפחה", ענה הרב זצ"ל: "שתלבש פאה. הרי היא בדיכאון, שלא תשתגע".
◄ לשאלת השואל, "בקהילה אחת בחו"ל בה כל הנשים ללא כיסוי ראש, התחזקה אשה אחת והחלה ללכת עם פאה. ואמר לה רב הקהילה, שאם לא תשים מטפחת, כבר עדיף לא כלום. ענה הרב זצ"ל: "ודאי שפאה עדיף מגילוי ראש".
◄ לשאלת השואל, "חוזרת בתשובה שהיתה הולכת עם פאה, כעת הולכת עם מטפחת. האם מותר לה לתת את הפאות שלה לאחותה החילונית ללבוש?" ענה הרב זצ"ל: "מותר".
כיסויי ראש | אחת 12/06/2017 |
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
בדיוק, בואי נעבוד על עצמנו | לוי 14/06/2017 |
וגם הנכדות של הרב עובדיה, וד"ל
ממש כך צדיקים במיתתם קרויים חיים | ריקלה 12/06/2017 |
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דעתו בענין זה לא התקבלה | יוסף 14/06/2017 |
11 | מה שנכון נכון | מנדי שמנדי 11/06/2017 |
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
10 | מה לעשות שהוא צודק | אני 11/06/2017 |
9 | לא כביקורת אלא כתיאור מציאות... | באמת 11/06/2017 |
אין גדול אחד לא בציבור הספרדי וגם לא בציבור הליטאי או בכל ציבור שמגדיר את עצמו שומר תורה ומצוות שיתיר את הפיאות של היום שרק הופכות להיות יותר ויותר טבעיות...
זה גם לא נכון שרוב הגדולים התירו פיאות. שקר גמור. וגם אלו שהתירו רובם התירו בדיעבד או מטעם של מוטב ישגגו ואל יזידו.
וכבר אמר לי מגיד אמת מתלמידיו של הגאון רבי בן ציון אבא שאול זצוק"ל שהיתה רעייתו הולכת עם פאה שאין לה לא צורה ולא הדר ובכל זאת אמר הגאון שמפאת הצרות שעברה אינו חפץ להעיר לה אבל אין זאת אומרת שהתיר לחבוש פאה...
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
לא מדויק | 08/02/2018 |
אבל מה, הקהל נוטה להתייחס רק לשוליים.
כי שמה רוצים רק יופי ותאוות עוה"ז | בה 12/06/2017 |
7 | גיהנם | גיהנם 11/06/2017 |
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
גבר שיש לו סמארטפון או אייפון | גהינום... 12/06/2017 |
6 | הדיוֹט, מה לך כגבר להתייחס.. | ספרדי 11/06/2017 |
רוב נשות הרבנים במאה שנים האחרונות | צדיק בן צדיק 14/06/2017 |
אז מה קרה אם תהיי כמותן?
2 | צודק. בסמינר משגעים את הבנות על אורך השיער | אני 11/06/2017 |
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
1 | פיאות נוכריות | ענת 11/06/2017 |
ועוד יותר חמור שגדולי הדור לא מתנגדים נחרצות לכך כפי שמתנגדים לדוגמא בנושא גיוס חרדים. האם נושא זה פחות חשוב ????
להיפך יש כאן חילול ה׳ גדול פי כמה וכמה והחצאיות שבקושי מכסות את הברך
עצוב עצוב עצוב....
יש הבדל גדול בין "יפה" לבין "בולט" | אליהו 14/06/2017 |
כך מובא בספר "עוז והדר לבושה" שקיבל הסכמות מפוסקי ההלכה הקיצוניים ביותר, כמו הגר"ש וואזנער, הגרש"ז אויערבאך, הגרי"ש אלישיב, ועוד.
להלן ציטוטים נבחרים מתוך הספר:
◄ בעמ' 6: "אני מודעת לכתר בת מלך המעטר את ראשי, ולאחריות הבאה אתו. כיום אני לוקחת בחשבון ונזהרת מאד להיראות במיטבי ולגרום הנאה לכל מי שפוגש אותי, בפרט לבעלי".
◄ בעמ' 9: "נשים צריכות להתלבש בצורה נעימה ובטוב טעם... ההלכה מכירה בהחלט בצורך הקיים אצל נשים להתלבש בצורה נעימה ובטוב טעם, ואף מעודדת אותן לכך".
◄ בעמ' 46: "גם אשה או נערה הלובשת לבושים צנועים מדי, בצורה שתפגין את צניעותה בפני כל, מנצלת את לבושיה הצנועים להשגת מטרה שהיא היפך הצניעות... לפיכך, אין ללבוש חצאית המגיעה כמעט עד הרצפה, ללבוש לבושים קודרים מדי, לפסוע בפסיעות מעודנות מדי, וכו', כי כאמור הפגנת יתר של צניעות היא בעצמה חוסר צניעות".
◄ בעמ' 105: "מותר לה להיראות נאה בצאתה מביתה, וכך עליה לנהוג, משום שהקב"ה העניק לנשים חן, כדי שתיראנה נחמדות תמיד".
◄ בעמ' 226: "אשה נשואה... עליה להתלבש בצורה נעימה ונאה, באופן המשקף את שמחתה ואצילותה".
◄ בעמ' 226: "כיון שכיסוי הראש ממלא תפקיד כה חשוב, מתאים שסגנונו ישקף את עדינותה הפנימית ורגישויותיה של בת ישראל. לפיכך, עליו להיות פריט לבוש המוסיף חן ואצילות למעמדה המלכותי של האשה היהודיה".
◄ בעמ' 252: "במקום לגלוש לקיצוניות זו או אחרת, עליה להקפיד על תסרוקת נעימה למראה, היוצרת רושם מכובד ואפילו נאה. בת ישראל שייכת הרי למשפחת המלוכה, והופעתה צריכה להעיד על כך".
◄ בעמ' 298: "ראוי שנשים ובנות תקפדנה על הופעה נאה ונעימה".
◄ בעמ' 319: "עיקר הגוף צריך להיות לבוש בצורה נאה ומלאת חן".
◄ בעמ' 319: "שמלה יפה מסיטה את תשומת הלב מהגוף עצמו. לפיכך, טוב וראוי לשמלה שתהא פרחונית ומקושטת בכל צורה שהיא, בתנאי שהיא לא בולטת במיוחד ביופיה ואינה מושכת תשומת לב מופרזת".
◄ בעמ' 398: "תכשיטים הינם חלק טבעי מלבושה של האשה, בתנאי שהם נעימים ועדינים. מותר אפילו לענוד תכשיטים במקומות ציבוריים... למעשה אנו מוצאים בחז"ל שאפילו נשים חשובות ביותר, כאשתו של רבי עקיבא, ענדו תכשיטים".
◄ בעמ' 399: "הבה נדאג שפנינו יקרינו עדינות, מידות מתוקנות ושמחת חיים, להנאת הזולת".
◄ בעמ' 401: "חינה של בת ישראל וענוותנותה אינם מוסתרים כאשר היא עונדת תכשיטים בטוב טעם - נהפוך הוא, התכשיטים תורמים לחן, לאצילות ולמראה הטוב בהם התברכו בנות עמנו במידה גדושה".
◄ בעמ' 405: "כבר הוסבר במקום אחר כי האשה והנערה צריכה להתלבש בלבושים נאים ולהתקשט בתכשיטים מתאימים, כדי להקרין תדמית נאה ומלאת חן יהודי".
◄ בעמ' 406: "השימוש הנכון באיפור משפר את הופעת האשה ויוצר תדמית בריאה, מאושרת ונעימה לעין".
◄ בעמ' 413: "כך צריכה להיות גישתה של האשה, עליה להופיע בין אנשים במראה נאה ומלא חן".
מה הבעיה שהפאה מייפה את האישה? | אישה 11/06/2017 |
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אשה חייבת חייבת כן כן להיות צנועה | תתבייש בלעם 12/06/2017 |
מכוערת בוודאי שלא אבל צנועה חובתה מדאורייתה
כל כבודה בת מלך פנימה לא פרוצה בחוצות עיר
ותתבייש לך חמור ופרוץ שכמותך
לפי השפה ה"יפה" שלך - אתה באמת ככה | דן 14/06/2017 |
לא פלא שאין לך שום מושג בחז"ל ובפוסקים.
אישה צריכה להיות יפה בבית | אישה 12/06/2017 |
חסר נשים עם פאות שמכערות אותן? | 12/06/2017 |
התגובה שלך כל כך מצומצמת!!
אישה יכולה להיות מטופחת עם פאה ועם מטפחת
ומכוערת עם שתיהן!!!
רואים שאין לך מוסג הכי קטן בהלכות | ר"נ 11/06/2017 |