המכתבים, השיחות והפגישות

מאחורי הקלעים • כך פעלה המערכה נגד "הפגנת הגיוס"

המערכה שנוהלה בישראל, בשיתוף פעולה של 'דגל' ו'אגודה' נגד 'הפגנת הגיוס' בארה"ב - הוכתרה יחסית בהצלחה - לאור רשימת ה"לא משתתפים" בעצרת • מאחורי הקלעים, כל הפרטים (חדשות)

ישראל כהן | כיכר השבת |
אחד המשתתפים בהפגנה (צילומים: באדיבות המצלם)

15 אלף אנשים התאספו אמש (ראשון) לעצרת המחאה נגד חוק הגיוס בישראל, לצד העובדה כי בפלג האדמו"ר מהרי"י מסאטמר מסכמים בהצלחה את העצרת בכך שמילאו את האצטדיון באנשיהם ובחוגי הקנאים, הרי שעצם העובדה כי מרבית בני הציבור החרדי, הקהילות השונות, גדולי האדמו"רים והרבנים, לא השתתפו בהפגנה, מלמדת כי המטרה נכשלה.

"כיכר השבת" משרטט את מאחורי הקלעים.

במסגרת המאבק שהתנהל בחודש האחרון מאחורי הקלעים ולפניהם בנושא הפגנת הגיוס בארה"ב לקחו חלק בתי גדולי הדור מהארץ כמו גם אישי ציבור ועסקנים שברובם אמנם "התעוררו מאוחר" אולי, אך בסופו של יום הצליחו בבליץ קצר של שבוע למנוע את הפיכתה מעצרת של כלל האדמו"רים וראשי הישיבות או כהגדרתה הראשונית "עצרת כלל ישראל על גזירת הגיוס" לעצרת של פלג אחד בחסידות סאטמר לצד חוגי הקנאים.

בימת הרבנים והאדמו"רים בהפגנה

כפי שנחשף ב"כיכר השבת", מתחת לפני הקרקע ניהלו בשנתיים האחרונות עסקנים שונים, חלקם מגובים על ידי סאטמר וחוגי הקנאים, חלקם נמנים על 'הפלג הירושלמי' וחלקם שפעלו על דעת עצמם, מסע תעמולה בקרב אדמו"רים וראשי ישיבות ליטאיות בנושא חוק הגיוס.

"הפקרנו את הזירה של חוץ לארץ", אומר בכאב עסקן בכיר מישראל כשהוא מתייחס למחדל שהתרחש בשנתיים האחרונות. "הם חפרו לנו מתחת לרדאר וניסו לעשות נזקים תוך שהם מבקשים לגייס את האדמו"רים וראשי הישיבות למסע התרסה נגד הנהגת הדור בישראל", אומר העסקן.

לדבריו, "בנס של ממש התעוררו כל הגורמים בשבועות האחרונים והצליחו לעצור את הסחף באיבו. מעז יצא מתוק, אולי נרדמנו בשמירה אבל כשהתעוררנו פעלנו במלוא הכוח והעוצמה מה שנתן 'פייט' רציני".

האצטדיון בשעת השיא של ההפגנה

ל"כיכר השבת" נודע כי מי שהתגייסו בכל כוחם לבלימת הסחף היו בני ביתו של מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן שפעלו בהוראתו הישירה וכן נציג אגודת ישראל סגן השר מאיר פרוש שהפעיל את מכונת הקרב המיומנת של המשפחה הירושלמית ושינה את פני המערכה.

"מה שהעיר אותנו", מספר ל"כיכר השבת" גורם חרדי המצוי בפרטי המאבק, "היה המכתב ששיגרו ראשי הישיבות חברי מועצת גדולי התורה בארה"ב אל מרנן גדולי הדור בארץ ובו התקפה של שאלות בעניין חוק הגיוס".

על המכתב - שנחשף ב"כיכר השבת" ועורר סערה עצומה - חתם גם נשיא מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל באמריקה, האדמו"ר מנובומינסק, הידוע כנאמן למרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן, מה שגרם לפליאה גדולה והסביר כאמור את כשלון ההסברה.

האדמו"ר מהרי"י מסאטמר בנאומו

"בשלב הזה החלטנו לצאת למערכה שהייתה נראית אולי בתחילה חסרת סיכוי אולם בחסדי שמיים נשאה הצלחה", מספר אותו גורם.

מה שחולל את המפנה היה מכתבו של הגאון רבי גרשון אדלשטיין ראש ישיבת פוניבז', אותו כתב בהוראתו של מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן ושאליו הצטרף הגאון רבי דב לנדו ראש ישיבת סלבודקא, מכתב שגם הוא נחשף ב"כיכר השבת".

המכתב הזה יצר "רעש" בקרב עולם התורה והיהדות החרדית מעבר לים ,כאשר בנוסף הוא גובה במאמרי ההסברה החריפים שהתנוססו מעל דפי העיתונים "יתד נאמן" ו"המבשר" והבהירו למי שצריך בארה"ב כי יש הנהגה בישראל ואין צורך ותועלת בהתערבות חיצונית אשר אינה מועילה ואף מזיקה.

מתפללים נגד גזירת הגיוס

על יוזמת המכתב הנדיר שנחשף ב"כיכר השבת" עמלו נאמני ביתם של גדולי הדור הרב דוד שפירא, שהיה אחד האסטרטגים שהובילו את המערכה בהוראת סבו מנהיג הדור, לצד מוטי פלאי נאמן ביתו של הגאון רבי גרשון אדלשטיין, מי שהוסמך על ידי מרן ראש הישיבה לטפל בכלל הנושאים הציבוריים ולשאת במשא הדור יחד עמו.

בעקבות כך פעלה כל שדרת ההנהגה הציבורית והפוליטית של דגל התורה בנושא, מה שכלל שיחות טלפון טרנס אטלנטיות של ראשי ישיבות כדוגמת הגרב"ד פוברסקי, הגר"ד כהן והגרמ"ה הירש אל עמיתיהם מעבר לים על מנת להבהיר את המצב לאשורו.

בנוסף, לאור הטענות של מארגני ההפגנה כי הסובלים העיקריים מחוק הגיוס הינם בני הישיבות הספרדיות, הרי שמכתבו של נשיא מועצת חכמי התורה ראש הישיבה הגאון חכם שלום כהן בנושא, הבהירו למי שצריך בארה"ב כי גם הממסד הספרדי, הרבני והפוליטי, סבור כי אין גזירה ואין בני ישיבות המגויסים בכפייה.

צופה אל המזרח

גם אישי הציבור התגייסו למערכה וח"כ משה גפני נצפה משוחח הן עם עסקנים והן עם נגידים מחו"ל כדוגמת רובי שראן ועוד על מנת להבהיר בפניהם את הדברים כפי שאמר בשיחה ל"כיכר השבת" כי המצב כיום של עולם התורה הינו מזהיר במיוחד.

במקביל, כפי שנחשף ב"כיכר השבת", פעל גם השר יעקב ליצמן לעצירת הסחף ושוחח בעיקר עם אדמו"רים חברי המועצת מישראל להם הסביר את העובדות לאשורן.

גם בחצר ויז'ניץ ובסלונים הטילו עצמם למערכה ופעלו ללא לאות על מנת לסכל את השתתפותם של גורמים שונים מהמיינסטרים החרדי באמריקה בעצרת המחאה.

האדמו"ר מפשאווערסק עם האדמו"ר מהרי"י מסאטמר

אך כאמור מי שהטיל את כל כובד משקלו וצלל לתוככי הסיפור הוא סגן השר מאיר פרוש הנחשב למקורב במיוחד לראשי ועד הישיבות לדורותיהם וכן למי שבקיא לעומק בכל פרטי חוק הגיוס והתקנות המסתעפות מכך.

"ניסו לבצע פה מחטף של ממש ולהתערב בעניינים המסורים לגדולי הדור בניגוד לדעתם המפורשת של חברי מועצות גדולי וחכמי התורה", זעם פרוש כשראה את מאמצי העסקנים ליצירת חזית רחבה לתמיכה בעצרת המחאה והחליט לפעול.

פרוש, כמו ב'שלומי אמונים', לא הותיר דבר ליד המקרה. הוא הפעיל חמל בחירות עליו הוא עצמו פיקד ויחד עברו כל חצר וקהילה אליהם יש להם קשר ישיר או עקיף כלשהוא על מנת לסכל את הצלחת ההפגנה.

בימת הרבנים

כך בין היתר בוטלה השתתפותם של חצרות ויז'ניץ מונסי, סקולען, באבוב, סקווירא, רחמסטריווקא, פאפא ועוד עשרות מנהיגים רוחניים שבסופו של דבר לא חתמו על הכרוז ולא נטלו חלק בעצרת המחאה.

כשהפורושים רוצים הם יודעים לפעול ויחד עם הסיוע מהאגף הליטאי הם הצליחו לבצע את אחד המהלכים המורכבים ביותר בציבוריות החרדית.

"תבינו", אומר ל"כיכר השבת" גורם חרדי המצוי בסוד המאבק, "באם גדולי הדור בארה"ב היו משתתפים בעצרת, זה היה פשוט הופך למעמד של התרסה ומרידה בגדולי הדור בארץ הקודש, ומלבד המחלוקת הקשה והקרע העצום זה היה נתפס כערעור על ההחלטות שהתקבלו בישראל לאחר מחשבה מעמיקה והתייעצויות אין ספור. בחסדי שמיים ובעיקר בשל הסייעתא דשמיא של גדולי ישראל הצלחנו לגרום שזה לא יקרה".

בימת הרבנים

פרוש חילק את הקהילות וחצרות האדמו"רים המובילות לאגפים ומחלקות, בדק מיהם אנשי הקשר והגבאים המשפיעים ואליהם כיוון את כל מאמצי ההסברה והשכנוע. "אני מצוי בכל פרטי החוק החדש והכל זה שטויות ודיווחים אינטרסנטים", העביר פרוש מסר חריף אל בתיהם של גדולי האדמו"רים מעבר לים והמסר נקלט.

פרויקט מיוחד היה שכנוע האדמו"ר מהר"א מסאטמר ול"כיכר השבת" נודע כי הדבר נעשה במספר מישורים וכיוונים.

אל האדמו"ר פנה הגאון רבי יעקב הורביץ, ראש ישיבת בית מאיר וחבר המועצת באמריקה, שחתם על המכתב שנשלח לגדולי הדור בארץ וביקש שהרבי לא ישתתף בעצרת זאת משום שבכוונתם לקיים דיונים מעמיקים בנושא המהותי ולא לקבל החלטה במחטף. "צריך לשמוע ולברר את הכל לפרטי פרטים ולא לפעול בחיפזון ובלחץ", אמר ראש הישיבה לרבי שקיבל את דעתו.

בעיקר השתכנע הרבי מהמכתב החריף של גדולי ישראל הגר"ג אדלשטיין והגר"ד לנדו שהבהירו כי הכל נעשה בהתייעצות עמם ובפיקוחם האישי. הרבי הבין שהנושא נמצא בטיפול והעדיף לעשות את כל הפעולות מתוך כובד ראש והסכמה רחבה על מנת להביא תועלת לעניין הגיוס.

לעומת זאת, בפלג הירושלמי נתנו כל העת גיבוי גם לעצרת וגם למאבק במאמרי מערכת בביטאון 'הפלס' ובקריאה מפורשת להשתתף בהפגנה, זאת לצד פעילות עסקנים המזוהים עם 'הפלג' בשכנע רבנים ואדמו"רים ב"שמד" שב"חוק הגיוס".

אך העובדה כי מעט מאוד רבנים ליטאיים נטלו חלק בעצרת כמו גם החיסרון הניכר בבני הציבור הליטאי בין אלפי המשתתפים, מלמדת כי המערכה - לפחות מצדה של 'דגל התורה' - הוכתרה בהצלחה, נכון לעכשיו.

בסופו של דבר, אמש נראו על הבמה לצד האדמו"ר מהרי"י מסאטמר שהוביל את העצרת, מספר מועט של אדמו"רים וראשי ישיבות, בראשם האדמו"רים מפשאווערסק, מונקאטש ווייעהן, הגאון רבי אהרון שכטר, ראש ישיבת רבינו חיים ברלין, והגאון רבי אהרן פלדמן שהגיע לישראל והסתפק בשליחת מכתב.

גורמים בארה"ב, גם אלו שפעלו כדי לסכל את הצלחת ההפגנה, מבהירים ל"כיכר השבת" כי זה לא סוף פסוק. לדבריהם, הרבנים והאדמו"רים שהחליטו לא להשתתף בעצרת, מתכוונים להיכנס לעובי הקורה בסיפור הזה ולבקש תשובות על המידע שהגיע אליהם בנושא הגיוס.

"הם לא מתכוונים להסתפק בתשובה כי הנושא מטופל", הם אומרים ומציינים כי להערכתם הנושא צפוי להמשיך להיות בכותרות בזמן הקרוב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר