תביעה מעניינת לבג"ץ

עתירה: להעמיד לדין מחבלים בגין פשעי מלחמה

משפטני ארגון שורת הדין חשפו שישראל תובעת את אנשי החמאס שהיא לוכדת בגין פעילות רצחנית ולא באשמה הכבדה פי כמה של ביצוע פשעי מלחמה, אולי מן החשש שכמה מן השופטים עלולים להפעיל גזרי דין מוות הקיימים בחוק למבצעים פשעי מלחמה

יוני גבאי | כיכר השבת |
(פלאש 90)

תביעה מעניינת לבג"ץ הוגשה אתמול בירושלים, ובמרכזה השאלה מדוע לא מעמידה ממשלת ישראל לדין את משגרי הרקטות בגין פשעי מלחמה. משפטני ארגון שורת הדין חשפו שישראל תובעת את אנשי החמאס שהיא לוכדת בגין פעילות רצחנית ולא באשמה הכבדה פי כמה של ביצוע פשעי מלחמה, אולי מן החשש שכמה מן השופטים עלולים להפעיל גזרי דין מוות הקיימים בחוק למבצעים פשעי מלחמה.

ארגון זכויות האדם, שורת הדין עתר לפיכך היום לבג"ץ בדרישה להעמיד לדין בגין פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות את פעילי החמאס שנעצרו עקב שיגור רקטות לעבר אוכלוסיה אזרחית במהלך מבצע עופרת יצוקה, ולפניה.

בעתירה המוגשת כנגד היועץ המשפטי לממשלה נטען, כי על פי המשפט הבינלאומי, ועל פי המשפט הפלילי במדינת ישראל, חובה על היועץ המשפטי לממשלה להעמיד לדין את עצירי החמאס בגין פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות, ולא בגין עבירת "רצח" רגילה.

בעתירה מובהר, כי פגיעה באזרחים חפים מפשע, במהלך מאבק מזויין, הינו פשע מלחמה, וכי על פי אמנת האג והאמנות שבאו אחריה, רצח אזרחים חפים מפשע, המכוון כנגד קבוצה נרחבת של קורבנות, באופן שיטתי ומכוון, הנובע ממדיניות מותווית של ארגון, מהווה פשע נגד האנושות.

על פי אמנת ג'נבה, אשר ישראל מחוייבת לחלק ההומינטרי שבה, חובתה של כל מדינה להעמיד לדין פושעי מלחמה. עקרון ההכרה בפשעים כנגד האנושות ובחובת המשטרים הדמוקרטים לרדוף אחר מבצעיהם הינו עקרון על של המשפט הבינלאומי, ואין מדינה מערבית אחת אשר תעבור בשתיקה על ביצוע פשע כנגד האנושות.

פעילי החמאס אשר ירו רקטות לעבר ישובי וערי הדרום, פעלו באופן שיטתי לשם זריעת מוות והרס בקרב אוכלוסיה אזרחית, במטרה לרצוח אזרחים ישראלים רבים ככל האפשר ללא אבחנה, ובכך להטיל אימה ופחד על אזרחי ישראל.

בעתירה נטען, כי חובתה של מדינת ישראל אינה נפקדת מחובותיהן של כלל מדינות העולם, ואף ניכרת ביתר שאת. כמי שאמורה לשמש אות ומופת במלחמתה בטרור, וכמי שמחוייבת לכך מכח המשפט הבינלאומי, חובתה של מדינת ישראל להעמיד לדין את פעילי החמאס שנעצרו על ידה בגין ביצוע פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות. כמו כן, בהעדר הגדרה מתאימה לירי טילים לעבר אוכלוסיה אזרחית בחוק העונשין הישראלי, חייבת ישראל ללכת על פי המשפט הבינלאומי, המביא בגדרו הגדרה של פשע נגד האנושות ופשעי מלחמה.

לדברי יו"ר ארגון שורת הדין, עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר: "דו"ח ועדת גולדסטון הוכיח, כי המדיניות הנאיווית של היועץ המשפטי לממשלה, להעמיד לדין את יורי הטילים בפשעים רגילים במקום פשעים נגד האנושות, עודדה את האו"ם ואת אירופה להמשיך ולהאשים את חיילי צה"ל בפשעי מלחמה. לא רק שמדיניות זו מפחיתה את המשמעות האמיתית שעומדת מאחורי מעשיהם של מחבלי החמאס – נסיון לרצח עם, הרי שהיא מפקירה את השטח לאויבי ישראל לטעון טענות הפוכות ושקריות, באין מפריע. אי האשמת פעילי החמאס בפשעים החמורים ביותר שנית – פשעי מלחמה – הינה בלתי מוסרית, פוגעת באינטרסים של ישראל, ומנוגדת לדיני העונשין במדינת ישראל".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר