אאא

משרד האנרגיה הכריז אתמול (שני) על סיומו של המהלך להטמעת דלקן אוניברסלי בציי הרכב. זאת 12 שנה לאחר שהרעיון יצא לדרך, שבע שנים לאחר שוועדת הכלכלה אישרה את התקנות בתחום לקריאה שנייה ושלישית, ושנתיים אחרי ששר האנרגיה הקודם סילבן שלום חנך את הכניסה לתחום.

הדלקן האוניברסלי הוא התקן תדלוק אוטומטי שאינו כובל את בעל הרכב לחברה ספציפית אלא מאפשר לו לעבור מחברה לחברה ללא הגבלה. מדובר בפתרון לציי רכב גדולים שעד היום נהנו מהסכם בלעדיות מול ספקית דלק (סונול, דור אלון, פז או דלק) בתמורה לקבלת הנחות ביחס לכמות הבנזין שהם רכשו.

בכך בא לסיומו מאבק של יותר מעשור במסגרתו ניסו חברות הדלק להצר את המהלך ולמנוע מעבר של לקוחות מחברה אחת לשנייה. מי שעזר לשני הצדדים - משרד האנרגיה וחברות הדלק - להגיע לפשרה הוא בית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ, שהמליץ לחברות הדלק למשוך עתירה נגד ביצוע המהלך בתמורה לדחיית התקנת משאבות דלק שיוכלו "לקרוא" את כל סוגי הדלק עד סוף 2018, זאת במקום עד סוף 2017 במקור. בהודעת משרד האנרגיה נמסר שבהסכמת הצדדים קבע בית המשפט כי עד סוף השנה הנוכחית יותקנו בכל תחנת תדלוק לפחות שלוש משאבות תדלוק אוניברסליות. עד סוף 2018 כל התקני התדלוק האוטומטיים יוחלפו להתקנים אוניברסליים.

"על אף רצון החברות לעכב את התחרות הצרכנית במשק הדלק, בג"ץ נתן הכשר לרפורמה הצרכנית שתגביר את התחרות במשק הדלק. אזרחי ישראל קיבלו את האפשרות לבחור את החברה המתאימה והמשתלמת עבורם ולהחליף בין החברות כאשר ירצו בכך, ללא חסם טכנולוגי", ציין שר האנרגיה יובל שטייניץ.

בסוגיית ההנחות מה שיקרה מעכשיו הוא שכל צי רכב - לרבות חברות ליסינג - שירצה לקבל הנחות תמורת התחייבות רכישה מראש של כמות בנזין יצטרך לחתום על חוזה מול כל ספקית דלק בנפרד. כך למשל, אם צי רכב של חברת הייטק מסוימת היה בהסכם מול סונול ובמסגרתו הוא קיבל הנחה על המחיר (תמורת התחייבות לבלעדיות ורכישה של כמות בנזין מראש), מעתה הוא יאלץ לבחור בין הישארות בחברה בודדת או פתיחת אפשרות לתדלוק בארבע החברות הגדולות שמחזיקות כ־90% מהשוק (פז, דלק , סונול ודור אלון) אשר עלולה לבטל לו את ההנחה בדלק.

בכיר באחת מחברות הדלק אמר ש"אם אתה לא יכול להבטיח לחברת דלק שאתה מגיע רק אליה, למה שהיא תתן לך הנחה?".

סוגיה נוספת שעלתה היום היא מי ישלם את עלות ההמרה. עד היום רכבי ליסינג וציי רכב אחרים התקינו ברכבם מכשיר אלקטרוני מיוחד ("טבעת") עם אפשרות זיהוי במשאבת הדלק שמאפשרת תדלוק ללא תשלום. מהיום, כדי לעבוד מול כמה חברות, יש להתקין מכשיר חדש שעלותו 100 עד 150 דולר לכל כלי רכב בנפרד, כך שציי רכב גדולים שמחזיקים אלפי מכוניות לא ימהרו עם ההוצאה הכספית שעלולה כאמור גם להוביל לאבדן ההנחות של ציי הרכב במחירי הבנזין.

איגוד חברות הנפט מהמכון הישראלי לאנרגיה מסר בתגובה ש"זהו לעג לרש. משרד האנרגיה שגרר רגליים 20 שנה מצליח להציג פתרון חלקי שלא מתאים לתקופתנו. חברות הדלק יכבדו את החוק ויעמדו בו".