הקפאת הצו

בית המשפט הפדרלי דחה שוב את ערעור טראמפ

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ נאלץ להתמודד מול מכשולים מבית כשבית המשפט הפדרלי דוחה בפעם השנייה את ערעורו על הקפאת צו איסור הכניסה משש מדינות מוסלמיות (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: הבית הלבן)

אנו בישראל רגילים שראש הממשלה נמצא בעימות מתמיד מול בתי המשפט "ששמים לו רגליים", אך בארה"ב מדובר בתופעה חדשה שמפתיעה את טראמפ כל פעם מחדש.

אתמול (שני) נדחה ערעורו של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, על הקפאת צו איסור הכניסה משש מדינות בעלות רוב מוסלמי. זו הפעם השנייה שהערעור נדחה בידי בית משפט פדרלי לערעורים.

טראמפ עשה מספר שינויים ביחס לצו הראשוני המחמיר יותר שהוציא ממש כמה ימים אחרי כניסתו לבית הלבן, אבל כל בתי המשפט שדנו בנושא קבעו כי הצו, גם בנוסחו המתוקן, עדיין מנוגד לחוקה האמריקנית. הממשל כבר הודיע כי יבקש מבית המשפט העליון לדון בנושא, אך עדיין לא ברור מתי זה יקרה.

התובע הכללי של ארצות הברית, ג'ף סשנס, הגיב הלילה לדחיית הערעור ואמר כי הוא חולק על החלטת בית המשפט, וכי צו ההגירה הכרחי להגנה על הביטחון הלאומי. "להחלטה יש השפעה מצננת על פעולות גופי הביטחון", אמר. סשנס הוסיף כי ההחלטה על הצו הזמני הייתה בתחום סמכותו החוקית של הנשיא.

טראמפ סובל מהצקות נוספות נגדו בזווית המשפטית, על פי הדיווח ב-ynet, אתמול הוגשה נגדו תביעה שהגישו הבירה וושינגטון ומדינת מרילנד, בטענה כי לא ניתק עצמו מעסקיו הפרטיים ובכך הוא מפר סעיף בחוקה האוסר על נשיאים לקבל מתנות וכספים מאזרחי מדינות זרות. לקבוצת החברות של טראמפ יש כמובן עסקים חובקי עולם, ולטענת התובעים הוא לא סיפק הוכחות לכך שהוא אינו ממשיך להיות מעורב בעסקיו.

שני התובעים הכלליים, קארל ראסין ממרילנד ובריאן פרוש מוושינגטון, שניהם דמוקרטים, טוענים בתביעה כי "החלטתו של טראמפ לשמור על הבעלות בעסקים שלו מעמידה בסימן שאלה את שלטון החוק ואת היושרה של המערכת הפוליטית של המדינה".

במסיבת עיתונאים שערכו אתמול, טענו השניים כי טראמפ "מפר באופן בוטה" את סעיף החוקה הנקרא emoluments clause. "ניגוד האינטרסים כה עצום", אמר פרוש, "שאזרחי ארה"ב אינם יכולים לדעת בוודאות האם פעולותיו של טראמפ ביום נתון נעשות לטובת המדינה או לטובת עסקיו. האזרחים צריכים לדעת שנשיא שיש לו סמכות לשלוח את הילדים שלנו לסכן את חייהם, לא עושה זאת מתוך דאגה לעסקיו. הם חייבים לדעת שאנחנו לא נחתום על הסכם עם מדינה אחרת סתם כי לנשיא שלנו יש מגרש גולף שם, או שנשנה את מדיניות הסחר שלנו משום שממשלה זרה לא מעניקה הטבות לאתרי הנופש השייכים לנשיא”.

ראסין ופרוש הודיעו כי אם בית המשפט יסכים לדון בתביעה, הם מתכוונים לדרוש כי טראמפ ינפק את החזרי המס שלו, פעולה שהוא מסרב בתוקף לעשות.

זו הפעם הראשונה בהיסטוריה שבה מדינה בארה"ב מאשימה את הנשיא בהפרת הסעיף הספציפי הזה. משרד המשפטים האמריקני הגיש בשבוע שעבר כתב הגנה בתביעה דומה שהגישו מספר ארגונים אזרחיים, שבו טען כי טראמפ אינו עובר על החוקה, וכי הוא העביר את עסקיו לניהול של בניו, דונלד ג’וניור ואריק. אבל בפועל טראמפ ממשיך לארח אישים זרים במלון שלו בוושינגטון ובמאר-א-לגו, ולקדם אירועים כמו חתונות במועדון הגולף שלו בניו ג'רזי.

העובדה כי ערב הסעודית, המדינה שממנה יצאו מרבית מפגעי ה-11 בספטמבר, לא נמצאת ברשימה המדינות הנכללות בצו איסור הכניסה לארה"ב, אף היא לא עומדת לזכותו של טראמפ ומעוררת לדברי העותרים חשד כי הסיבה לכך היא עסקיו הרבים של טראמפ בריאד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר