נסעו עם שלושת ילדיהם להצטרף לדאע"ש ונעצרו בישראל

הורשע תושב סכנין שנסע עם אשתו ושלושת ילדיו הקטנים כדי להצטרף לדאעש בסוריה. לאחר שסבלו מהתנאים הקשים החליטה המשפחה לחזור לישראל וההורים נעצרו (בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
לוחמי דאעש (צילום: תקשורת ערבית)

הצטרפו לדאעש עם ילדיהם וחזרו לאחר מכן לישראל שם נעצרו עם חזרתם והורשעו בהצטרפות לארגון טרור, זה סיפורם ההזוי של הזוג זבידאת מסכנין.

בית המשפט המחוזי בחיפה הרשיע היום (שלישי) את ויסאם זבידאת, תושב סכנין, שהצטרף לדאעש עם רעייתו ושלושת ילדיו. זבידאת הורשע, בין היתר, בעבירות של חברות בארגון טרור, חברות בהתאחדות בלתי מותרת, אימונים צבאיים אסורים ומגע עם סוכן חוץ. אשתו סברין, שהורשעה בעבירות דומות, נשלחה כבר בחודש מרץ לארבע שנות מאסר וחודשיים.

לפי כתב האישום שהוגש נגדו, זבידאת השתתף בפשיטות על עמדות הצבא העיראקי ואף נפצע ברגלו בלחימה. לדברי בני משפחה, בני הזוג ושלושת ילדיהם, בני 3, 6 ו-8, נסעו בתחילה לרומניה על מנת להשתתף בטקס של קרוב שסיים את לימודיו האקדמיים, ושם החליטו להמשיך לטורקיה ולנסות להסתנן לסוריה.

זבידאת בבית המשפט, היום (צילום: Flash90)

בני הזוג זבידאת ושלושת ילדיהם חזרו לפני 10 חודשים לטורקיה, לאחר שאחד מבני המשפחה הצליח לשכנע אותם לשוב. לאחר כמה ימים הם הגיעו לארץ ונעצרו עם חזרתם.

במהלך החקירות עלה כי בני הזוג נחשפו טרם נסיעתם לחו"ל לתכנים ולסרטונים של דאעש שהשפיעו עליהם עמוקות. בעקבות כך הם יצאו עם ילדיהם ביוני 2015 לרומניה ומשם נסעו ללא ידיעת קרובי משפחתם לטורקיה. שם הם יצרו קשר בפייסבוק עם תושב אום אל-פחם שהצטרף ב-2013 למדינה האיסלאמית ובסיועו חצו את הגבול לסוריה בעזרת מבריחים.

בשב"כ ציינו כי "בני הזוג וילדיהם נקלטו על ידי ארגון דאעש סמוך לגבול סוריה-טורקיה. שם נלקחו מהם דרכוניהם הישראליים והם הועברו לא-רקה. האב הופרד מבני משפחתו ונשלח למחנה בעיראק ושם הוא עבר הכשרה ולמד לימודי דת ואידיאולוגיה של דאעש. לאחר השתתפותו בהכשרה הדתית עבר האב למחנה צבאי לשם הכשרה צבאית שכללה ירי ברובים ובמטול RPG".

לאחר הכשרתו הצבאית והאידיאולוגית נשלח ויסאם לפעילות מבצעית, שבמסגרתה הוא נטל חלק בשמירה על מתקני המדינה האיסלאמית בסמוך לאזור הלחימה ובהמשך השתתף בפשיטות על עמדות הצבא העיראקי. במהלך אחת הפשיטות נפצע ויסאם ברגלו ופונה לבית חולים בעיר מוסול.

בחקירה עלו גם פרטים על תנאי מחייתם של בני המשפחה, שהצטרפו לויסאם בעיראק. כך למשל, בני המשפחה התגוררו בצפיפות, בבתים ללא מים וחשמל ובתנאי תברואה ירודים - ללא קבלת טיפול רפואי הולם וללא נגישות למוסדות רפואיים ולתרופות מתאימות. ילדיהם של בני הזוג לא למדו תקופה ארוכה במוסדות לימוד ואף שהו עם ילדים נוספים, חלקם חולים במחלות מדבקות. כמו כן, בתחילת השנה שעברה חוו בני המשפחה הפצצה כבדה שהביאה להרס רב ונפגעים רבים באזור שבו התגוררו. בעקבות חוויה זו פיתחו הילדים חרדות.

על רקע המצב הקשה במוסול אליה נלקחו, החליטו בני הזוג ביוני השנה לשוב לישראל. לשם כך הם פנו לקרובי משפחה, ואלה נדרשו לשלם סכומי כסף גבוהים למבריחי גבול ואחרים במטרה לאפשר את חזרתם של בני המשפחה לארץ. בני הזוג ניסו לחצות את הגבול בין סוריה לטורקיה מספר רב של פעמים. במהלך הניסיונות סוממה אחת מבנותיהם כדי שלא תסגיר את מיקומם. בחלק מהניסיונות אף נפתחה לעברם אש מחיילי הצבא הטורקי ומלוחמי ארגון המדינה האיסלאמית.

לאחר חציית הגבול לטורקיה נעצרו בני הזוג על ידי המשטרה המקומית והושמו במחנה מעצר. כמה ימים לאחר מכן הם שוחררו ונעצרו עם הגעתם לישראל.

עורך דינו של זבידאת, אליאס אבו עטא, אמר לאחר הדיון: "זבידאת הורשע בכל ההאשמות שקיבל לפני מספר חודשים. הוא לא הורשע בכך שניסה לפגוע בביטחון המדינה. טענו מול בית המשפט שהוא לא היה בקשר עם סוכן זר, אבל השופט התעקש שהוא כן היה. בהמשך נשקול להגיש ערר בנושא הקשר שלו עם סוכן".

כמו כן, ניסה עורך הדין להמעיט מחשיבות ההצטרפות של מרשו לארגון הטרור הקיצוני והמסוכן בעולם אמר: "מרשי בעל עסק מוצלח. באים אליו הרבה יהודים והוא בקשר טוב עם כולם. בחיים לא הייתה לו מחשבות לפגוע באחרים".

פהימה זבידאת, אמו של ויסאם, הוסיפה: "מאז שבני נעצר מצבנו הנפשי מאוד קשה. אני לא יודעת מה הוא עבר ומקווה שהוא ישתחרר ויחזור לחיק המשפחה. כולנו מחכים לו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר