חדש או ישן?

תכנית חדשה למלחמה בתאונות הדרכים?

היום הציגה הממשלה את התכנית החדשה למלחמה בתאונות הדרכים אלא שבדיקה מעמיקה של סעיפיה מעלה כי רוב הסכומים כבר הוקצו בעבר ורוב התכניות כבר קיימות (תחבורה)

(צילום: מד"א)

הממשלה פרסמה הבוקר (יום ה') תוכנית למלחמה בתאונות הדרכים בהשקעה של יותר מארבעה מיליארד שקלים, אך לפי הטענות מדובר במיחזור של תוכניות ישנות ותקציבים שכבר שוריינו בתכניות עבודה קודמות של המשרדים השונים כך שלא מדובר בבשורה חדשה או גדולה מידי.

על פי ניתוח התכנית ב-ynet, התוכנית שהציגה ועדת המנכ"לים שמינה ראש הממשלה בנימין נתניהו נשענת על כמה עקרונות: הכוונת התנהגות, בטיחות כלי רכב, פיתוח תשתיות, אכיפה, שילוב חדשנות טכנולוגית וטיפול ורישום נתוני הנפגעים בתאונות דרכים. בין היתר, 3.5 מתוך ארבעת מיליארד השקלים נוגעים לתשתיות.

בשנים 2017-18 יושקעו 460 מיליון שקל לטיפול במוקדי סיכון, שהם סכום דומה לתקציב שאושר בתוכנית החומש של חברת נתיבי ישראל - 500 מיליון שקלים (270 מיליון ב-2017, ועוד 230 מיליון ב-2018).

התוכנית מציגה הקצאה של "לפחות" 2.61 מיליארד שקל לשיפור רשת הדרכים בשנים אלו, אלא שבתוכנית של חברת נתיבי ישראל כבר מתוקצבים סכומים גבוהים מאלו עבור פיתוח כבישים. רק פרויקטי פיתוח המשכיים לאלו שבוצעו בחומש הקודם נאמדים ביותר מ-2.75 מיליארד שקל השנה וב-2.72 מיליארד ל-2018.

לפי התוכנית, הממשלה תקצה 240 מיליון שקל בשנים 2017-18 לטיפול בפניות שמאלה במרחב הכפרי ולפרויקטים קטנים. זאת למרות שבתוכנית העבודה בשנים אלו כבר מתוקצבים 135 מיליון שקל וכן 400 מיליוני שקלים להשתתפות בפרויקטי בטיחות ברשויות המקומיות.

גם בפרק האכיפה התוכנית מבטיחה, באופן דומה למדי למה שהובטח בעבר, את הגדלת כח משטרת התנועה במסגרת תוכנית העבודה של המשרד לביטחון פנים. התוכנית הממשלתית מבטיחה תוספת של 100 ניידות, בעוד בתוכנית העבודה שכבר אושרה לפני כמה חודשים התחייב המשרד על הגדלת מספר הניידות מ-75 ל-150 עד סוף שנה זו, כשהכוונה היא לתוספת של 75 ניידות שישולבו במשמרות א' ו-ב'.

התוכנית הממשלתית גם מציגה גידול של 160 בתקני שוטרים, גידול זהה לחלוטין לתוכנית העבודה של המשרד לביטחון פנים, והגדלה של הכח ב-200 תקני סטודנטים - לעומת 100 עליהם התחייב המשרד בתוכנית העבודה.

גם בנושא התוכניות אין חידושים גדולים מידי בתוכנית החדשה, "משרד התחבורה יגיש לאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, בתוך 180 יום, תיקון לתקנות התעבורה לעניין הימצאות טכוגרף דיגיטלי בכל רכב כבד", נכתב בתוכנית. אלא שהממשלה קיבלה כבר בשנת 2005 תוכנית להטמעת טכוגרף דיגיטלי שלא יושמה עד היום. גם מבקר המדינה התייחס לכך בדו"ח שפורסם בשנת 2016.

תוכנית נוספת לרישום אחיד של נפגעי תאונות הדרכים גם היא למעשה יישום של דו"ח מבקר המדינה, שביקר בחריפות את הפערים בין רישומי המשטרה לאלה של בתי החולים. גם התוכנית לעידוד התקנת מערכות בטיחות להתרעה מפני סטיית רכב (באמצעות מתן הנחה כספית באגרת הרישוי) כבר מופיעה כפי שנכתב בתוכנית "החדשה" עצמה - בתוכנית של משרד התחבורה.

עוד נכתב בתוכנית כי "משרד החינוך ימשיך, באמצעות אגף 'זה"ב, נגישות ואורח חיים בטוח', לקיים תכניות ופעולות בנושא הבטיחות בדרכים בגני הילדים ובבתי הספר היסודיים והעל-יסודיים, על מנת להמשיך ולבנות את מעטפת הבטיחות האישית והפיסית של התלמידים, ולהטמיע מיומנויות ונורמות התנהגות נכונות ובטוחות במרחב התעבורתי". לא פורט בתוכנית האם בעקבות המשך הטיפול בחינוך התעבורתי יתווספו שעות נוספות והרחבה של תחום זה. גם במקרה זה קבע בעבר דו"ח מבקר המדינה שלא נעשה מספיק.

יחד עם זאת, בתוכנית יש גם קידום נושאים אחרים. כך למשל המשטרה תפעיל בתוך חצי שנה פיילוט בשלושה מקטעים לפחות למדידת מהירות ממוצעת במקטעי דרך, ללא הפקת דו"חות לציבור. משרד התחבורה והמשרד לביטחון הפנים יקדמו את הליכי החקיקה לצורך הפעלת אמצעי האכיפה בכפוף לתוצאות הפיילוט, והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים תציג בתוך 45 יום תוכנית להפחתת מספר ההרוגים בקרב הולכי הרגל.

כמו כן, שרת המשפטים, בהסכמת השר לביטחון הפנים ובהתייעצות עם גורמים רלוונטיים נוספים, תבחן בתוך 120 יום תיקון חקיקה לפיו לא יוכל אדם להגיש בקשה להישפט בגין אישום בעבירת תנועה, לפני שהגיש בקשה לביטול הודעת הקנס, ותבחן קריטריונים לזימון שוטרים לעדות בבית המשפט כדי לקצר את ההליכים; תוקם מערכת מקוונת שתגביר את יכולת האכיפה נגד נהגים שנוהגים בזמן שרישיון הנהיגה שלהם פסול שתאפשר הנגשת מאגר פסולי הרישיון לציבור; תוקם יחידה משטרתית שתרכז את הטיפול בעבירות מתועדות שמתקבלות ממיזם "שומרי הדרך" של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר