חטמ"ר מנשה

חטמ"ר מנשה | הגזרה - שקטה, הלוחמים דרוכים - צה"ל משקיף

גזרת חטיבת מנשה בצפון יו"ש מיושבת רק בכעשרת אלפים יהודים, אך בדרך כלל נשמר בה השקט הביטחוני • כיצד מבצע זאת צה"ל ומה שומר על העמק היפיפה רגוע כל כך (ביטחון)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
חטמ"ר מנשה (צילום: דובר צה"ל)

חטיבת מנשה היא החטיבה הצפונית ביותר של יו"ש, אחת הגדולות מבין 6 החטיבות ובאופן מעניין היא אחת השקטות שבהן. בגזרה יש 28 יישובים, אך רק כ-10 אלפים תושבים יהודים וכחצי מיליון פלסטינים, מה שאולי מסביר את השקט היחסי והפסטורליות שנראית מכל פינה.

"רוב השטח של מנשה הוא שטח A זאת כדי לאפשר לרוב התושבים הפלסטינים חיים נוחים יחסית לצד העובדה שישנם מעט יהודים באזור כך שאין סיבה למנוע מעבר נוח יותר לתושבים", מסביר גורם בכיר בחטמ"ר מנשה ל'כיכר השבת' במהלך סיור בגזרה.

בגזרה יש שתי ערים גדולות - ג'נין וטול כרם, וכפרים רבים לצד ארבעה ישובים ישראלים בלבד, מעבר לגדר ההפרדה שמתפרסת על פני 117 קילומטר (מבוא דותן, חרמש, עינב ואבני חפץ). בחטמ"ר מתגאים כי בגזרת מנשה אין פרצה לאורך הגדר ומתחילת גל הטרור לא חדר מחבל דרך הגדר מחוץ לאיו"ש.

סא"ל (במיל') אהרון היינמן מג"ד גדוד המילואים נצח ישראל

"המטרה שלנו לאפשר גישה נוחה לפלסטינים ולערבים ישראלים לבצע קניות בג'נין מתוך הנחה שמקומות שצומחים כלכלית אין להם זמן להתעסק בטרור, זאת לצד פעילות מתמדת כנגד הטרור", מסביר הגורם הבכיר ומוסיף כי צה"ל עבר בשנתיים האחרונות ממדיניות "כיסוח דשא" למדיניות "עקירת השורשים", "הגישה כיום היא לעקור את תשתיות הטרור משורשם וזה עובד מצוין".

בגזרת מנשה בוצעה בשנת 2016 פעילות סיכול רחבה עם 793 עצורים, 74 נשקים שהוחרמו, 4 בתי מלאכה שנסגרו. בשנת 2017 - הוחרמו 30 נשקים, 12 מטענים וכספי טרור רבים. כך רק לפני כחודשיים הוחרמו 70,000 דולר, כספים שמקורם בארגוני טרור בסילת אל חרתיה.

"אנו פועלים בדרכים רבות להחרים את כספי הטרור וכן לבצע הריסת בתים לצד פעילות מעצרים נגד גורמי הטרור שמונעת את התפתחות תשתיות הטרור בגזרה", מסביר הגורם הבכיר.

המרפסת במבוא דותן

במהלך הסיור, ניתן לראות כי מדובר בשטח יפיפה במיוחד, אזור עמק דותן אליו הגיע יוסף כשחיפש את אחיו ובו נערך קרב גדול במיוחד במלחמת ששת הימים, ניצב כולו פרוס למרגלות היישוב מבוא דותן וההתנחלות הלא רשמית היחידה בגיזרה מבוא דותן ב'.

בניגוד למבוא דותן הרשמי שמוקף גדר סביבו, מבוא דותן ב' הוא יישוב ללא גדר לחלוטין, אך נראה כי רק הדרך המפותלת אליו, יכולה לעייף גם את המחבל הנחוש ביותר. "השמועות הן שמקים היישוב הוא בוגר אחת הסיירות המובחרות וגם הערבים יודעים שלא כדאי להתעסק איתו", אומרים לנו.

בקצהו של היישוב המוזר והציורי כאחד, בו הבתים בנויים כל אחד באופן שונה ויצירתי, עם שבילי אדמה ביניהם וכלבי ענק בחצרות, ניתן להגיע ל"מרפסת" שמשקיפה על עמק דותן ושדותיו המרהיבות וניצבת מול העיירה הפלסטינית שמול היישוב בה נערכת מידי לילה פעילות נגד הטרור.

בצה"ל פועלים לא רק בנושא הביטחוני אלא גם בנושא קידום איכות החיים של התושבים באזור. לאורך הציר ליישובים היו מוצבות מפחמות רבות בהן יצרו הפלסטינים גחלי פחם. הפעלת המפחמות הפכה למפגע תברואתי ממדרגה ראשונה עם תחלואה גבוהה בקרב האוכלוסייה. בצה"ל החליטו לעצור את הנושא ובאמצעות אכיפה כל המפחמות הפסיקו את פעילותן. "היום זה נראה מובן מאליו אך היה צורך בפעילות רבה כדי למנוע את הפעלתן ולהחזיר את האוויר הנקי לעמק היפה הזה", מסכמים גורמי הביטחון.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר