אאא

מחקר חדש שבוצע על ידי הטכניון בחיפה והוזמן על ידי המשרד להגנת הסביבה, מצביע על נתונים מדאיגים בכל הקשור לזיהום האוויר ברכבת ישראל. המחקר חשף כי קיים ריכוז גבוה של ננו חלקיקים בקרון הרכבת שממוקם מאחורי הקטר.

במשרד להגנת הסביבה מציינים כי הננו חלקיקים הם מזהמי אויר שלא נמדדו עד כה באופן שוטף בישראל ואין להם תקן סביבה מחייב בארץ ואף בעולם. אך למרות זאת בשל גודלם הזעיר, הם חודרים לגוף  דרך דפנות הריאה למערכת כלי הדם ומשם ללב, למוח וליתר חלקי הגוף ובכך גורמים לתחלואה ולתמותה עודפת.

בהודעת המשרד להגנת הסביבה נאמר כי: "על מנת לבחון היבטים נוספים של זיהום האוויר, המשרד הזמין מחקר מהמעבדה למנועי שריפה פנימית בפקולטה להנדסת מכונות בטכניון - בראשות ד"ר לאוניד טרטקובסקי - במסגרתו נמדד ריכוז של ננו-חלקיקים במספר אתרים ובכלל זה בתחנת רכבת השלום בתל אביב, בתחנה המרכזית בירושלים, וכן בתוך קרונות הרכבת ובתוך האוטובוסים החל מנקודת יציאתם ועד הגעתם לחיפה". לשון ההודעה.

יצוין כי זיהום האוויר הוא הגורם הסביבתי המשפיע ביותר על בריאות הציבור והתחבורה אחראית לכמחצית ממנו. כשמנועי הדיזל הם המזהמים ביותר.

על פי המחקר שנערך, הקרון הראשון שממוקם אחרי הקטר הוא הקרון המזוהם ביותר והריכוז הגבוה שנמדד עומד על 400 אלף חלקיקים בס"מ מעוקב אחד של אוויר (!) לעומת חדר נקי שבו 4,000 חלקיקים בס"מ מעוקב.

ברכבת ישראל מקווים שזיהום האוויר יופחת עם המעבר לרכבות חשמליות במסגרת תוכנית החומש שתחילתה בהשקת הקו המהיר והחשמלי לירושלים במרס 2018.

בנוסף, הרכבת ביצעה כמה פעולות בכדי להוריד את רמת זיהום האוויר ובהן הצבת תחנת ניטור ושונו כמה תשתיות ש למערכות שנועדו לשפר את האוויר כמו כן הותקנו מסננים במנועי הקרונות.

מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "רכבת ישראל רואה בשמירה על איכות הסביבה ערך ופועלת רבות בתחום ביחד עם המשרד להגנת הסביבה ומקצה תקציב משמעותי לכך. לסוגיה הנדונה הוכנה תוכנית עבודה מפורטת, ביחד עם המשרד להגנת הסביבה והיא ממומשת כמוסכם".