טלטלה בממלכה

יורש העצר הסעודי הודח בידי המלך סלמאן

מלך סעודיה הדיח את אחיינו מתפקיד יורש העצר של הממלכה ומינה במקומו את בנו הצעיר בן ה-31. על פי דיווחים כבר תקופה שהבן הוא זה שמתווה את המדיניות (העולם הערבי)

טראמפ והמלך סלמאן (צילום: שילה קרייג, הבית הלבן)

מלך סעודיה, סלמאן עבד אל-עזיזי, הפתיע את הממלכה והעולם הערבי כולו כשהודיע היום (ד') בצו חריג כי הוא מדיח את יורש העצר, אחיינו, מוחמד בן נאיף, מתפקידיו כיורש העצר הראשון ושר הפנים, וממנה את בנו מוחמד בן סלמאן (31), שמשמש כשר ההגנה הסעודי, לתפקיד יורש העצר במקומו.

את ההחלטה קיבל המלך, על פי הדיווח ב-ynet, ברוב קולות גוף שבועת האמונים בסעודיה. 31 מחבריו תמכו בו מתוך 34 החברים. בן נאיף הודח למעשה בבושת פנים כאשר הנסיך עבד אל-עזיז בן סעודי מונה לשר הפנים במקומו למרות גילו הצעיר במיוחד דבר שנחשב בחברה הסעודית כהפתעה של ממש.

זה זמן רב שנטען כי מתנהלים מאבקי ירושה בין מוחמד בן נאיף בן ה-57 לבין מוחמד בן סלמאן הצעיר שנחשב כיום לאיש החזק בממלכה ולמי שמושך בחוטים. מוחמד בן סלמאן נחשב זה זמן רב למי שמתווה בפועל את המדיניות של הממלכה העשירה ולא המלך סלמאן שנמצא בשנות השמונים לחייו ועל פי חלק מהפרסומים אינו בקו הבריאות ולפי פרסומים שונים בעולם הערבי הוא אף לוקה באלצהיימר.

בן סלמאן הוא זה שביקר בבית הלבן לראשונה אחרי בחירת ממשל טראמפ ולא יורש העצר הנוכחי, מוחמד בן נאיף, שנחשב למקורב ואהוד על הממשל האמריקני. בן סלמאן הוא גם זה שהגה את התוכנית הגרנדיוזית "סעודיה 2030" שנועדה להצעיד את הממלכה השמרנית לעידן כלכלי חדש שאינו תלוי רק על הנפט, המשאב החשוב ביותר של סעודיה עד עתה.

יורש העצר החדש מוחמד ומזכיר המדינה טילרסון

מוחמד בן סלמאן ניהל את המגעים מול ממשל טראמפ על עסקאות הנשק הענקיות ועמד מאחורי הוועידה המוסלמית-ערבית שבה נכח גם נשיא ארצות הברית בביקורו האחרון באיזור. הוא גם מתח ביקורת קשה על מהלכיו של הנשיא לשעבר ברק אובמה במזרח התיכון שלדבריו חיזקו את היריבה המושבעת של סעודיה - איראן.

כשר ההגנה, ניהל יורש העצר החדש את המערכה הסעודית בתימן לצד הנשיא המקומי עבד רבו האדי מנסור, ונגד החות'ים, הנהנים מחסות איראנית.

בן סלאמן גם ניהל חזיתות נוספות של מדינות החוץ של הממלכה, הוא ביקר כמה פעמים במוסקבה בניסיון להביא לפתרון המשבר בסוריה, שללא תמיכתה של סעודיה קשה להאמין שייצא לפועל לנוכח האיבה בין סעודיה לאסד ובעלי בריתו - איראן וחיזבאללה. כשסודן החליטה לנתק את יחסיה עם איראן, שפעם הייתה ידידה טובה שלה, היא מיהרה להודיע על כך לנסיך הצעיר.

מוחמד הצטייר כפנים של סעודיה במאבק בדאעש. סעודיה עמדה בעבר בפני ביקורת קשה (בעיקר מצד איראן ושלוחותיה) על שהיא מסייעת למורדים וגם לארגוני הטרור, דאעש וג'בהת א-נוסרה ביניהם. מוחמד בן סלמאן הודיע בשעתו כי סעודיה מקימה קואליציה נוספת - חזית המדינות האיסלאמיות שכוללת עשרות מדינות שייאבקו בטרור. המאבק בטרור עמד גם במוקד הוועידה המוסלמית-ערבית שהתכנסה בסעודיה באחרונה.

ניתן לשים לב למוחמד לצדו של המלך ואילו נאיף נותר מאחור בעת ביקורו של הנשיא טראמפ

עד לפני כשנה וחצי היה מוחמד בן סלמאן אדם אלמוני למדי בנוף האזורי גם בגלל גילו הצעיר במיוחד, אך עלייתו לשלטון של אביו סלמאן גרמה לו לפרוץ לתודעה. מוחמד הוא אחד משרי ההגנה הצעירים בעולם. שלושה חודשים אחרי שאביו מינה אותו לתפקיד הוא נבחר גם ליורש העצר השני, הסגן השני של ראש הממשלה (שהוא המלך עצמו) ויו"ר המועצה לכלכלה ופיתוח.

יצוין, כי גם בן נאיף שהודח מתפקידיו היה אף הוא מינוי של המלך סלמאן לפני כשנתיים, כמה חודשים לאחר עלייתו לשלטון עם מותו של אחיו למחצה, המלך עבדאללה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר