פקודת מטכ"ל

צה"ל יאפשר קבורת חיילים בטקס חילוני

בעמותה האנטי דתית מרוצים: בעוד נשמעות טענות על תהליך "הדתה" שכביכול מתחולל בצה"ל, מתברר כי הצבא עדכן את ההנחיות בתחום קבורת חללים, לשביעות רצונה (צבא)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
אילוסטרציה. בית קברות צבאי (צילום: Hadas Parush/Flash 90)

לאחר מאבק משפטי ממושך בשנים האחרונות של עמותות אנטי דתיות, מודיעה כעת הפרקליטות הצבאית כי לפי פקודת מטכ"ל חדשה גם קבורה אזרחית, חילונית, תיחשב לקבורה צה"לית לחללים.

על השינוי הרשמי בפקודת הקבורה של צה"ל נודע ל'חדו"ש' במכתב של הפרקליטות הצבאית, כאמור לאחר שבמשך עשרות שנים חייבה הפקודה קבורה של חלל יהודי בטקס דתי אורתודוקסי, לפי כללי ההלכה הכוללים גם רב צבאי.

היועצת המשפטית של מחלקת הנפגעים בצה"ל כותבת: "הפקודה נכנסה לתוקף ונחתמה. ברירת המחדל שנקבעה בפקודה היא כי יש לקיים טקס לוויה צבאית בבית קברות צבאי. יחד עם זאת, ניתן לחרוג מכך, ולערוך טקס לוויה צבאי בבית קברות אזרחי, אם זה היה רצונו של הנפטר, ואם לא ניתן ללמוד מה היה רצונו – אם כך מבקש שאיר הבשר הקרוב ביותר".

"לחלופין, נקבע כי ניתן לערוך טקס לוויה אזרחית ללא סממנים צבאיים בבית קברות אזרחי".

אף שהיו מי שייחסו את שינוי הפקודה המדוברת, לפעילות עמותת חד"ש, לדברי גורמים בצה"ל "המדיניות החדשה ועבודת המטה לעיגונה בצורה מפורשת בפקודות הצבא נערכו ביוזמת צה"ל, ולא בעקבות פנייה של גורמים חיצוניים. לעמותה שפנתה בעניין הוצגה מדיניות צה"ל ונמסר כי אף יש כוונה לעדכן את הפקודה הרלוונטית. בעקבות השלמת תיקון הפקודה, נמסר לה עדכון על כך בימים האחרונים".

יצויין, כי על אף שבטקס לוויה אזרחי של חלל צה"ל לא יינשא הספד רשמי מטעם צה"ל, לא תתאפשר נשיאה טקסית של הארון, הנחת זרים טקסית, נוכחות של משמר כבוד וכיתת ירי, משרד הביטחון כן מתכוין יעניק את הסיוע הלוגיסטי המלא למשפחה בכל הקשור להכנות להלוויה, דוגמת הסעות לבית העלמין, תליית מודעות אבל וסיוע בחפירת הקבר - אלא אם אלו יהיו כרוכים בחילול שבת.

מדובר צה"ל נמסר: "לאחרונה הושלם עדכון לפקודת המטכ"ל בנושא לוויות צבאיות, לפיו ניתן יהיה לערוך טקס לוויה צבאי בבית קברות אזרחי, בהתאם לבקשת שארי החלל או אם הביע את רצונו טרם מותו מתוך רגישות לצורכי ורצון המשפחות השכולות. מדובר במדיניות הנהוגה בצה״ל מזה מספר שנים שעוגנה כעת בפקודות הצבא".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר