בעיות במחקר

המדינה מפסיקה את המחקר בזיהום בחיפה

בהודעה משותפת למשרד הבריאות ולמשרד להגנת הסביבה נמסר כי הוחלט להפסיק בינתיים את המחקר שבדק את הקשר בין זיהום במפרץ חיפה לבין תחלואה בסרטן ואסטמה (בריאות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: יניב נדב, פלאש 90)

משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה פרסמו בצהריים (יום א') הודעה משותפת ובה הודיעו על הפסקת המחקר שבדק את הקשר בין זיהום לתחלואה בסרטן ואסטמה במפרץ חיפה זאת בשל העובדה שהמחקרים נערכו ככל הנראה בצורה שאינה מוכיחה באופן ברור את הקשר בין הדברים.

"שר הבריאות והשר להגנת הסביבה קיבלו את המלצת הוועדה המדעית המלווה למחקר הניטור האפידמיולוגי של מפרץ חיפה שלא להמשיך את המחקר - גם בנושא הערכת החשיפה לזיהום אוויר ומדדי גדילה בילודים", נכתב בהודעה.

עוד נכתב כי "באוגוסט 2016 קיבלו השרים את המלצת הוועדה המדעית להפסיק ביצוע שלושה מודולים במחקר העוסקים בבחינת הסיכון לפתח סרטן, אסטמה של ילדים ואסטמה של מיועדים לשירות ביטחון – זאת, מאחר ולפי המלצות הוועדה, שיטות המחקר והתוצאות לא יכולות בשום אופן להוות בסיס להערכת הקשר בין רמות זיהום האוויר באזור מפרץ חיפה לבין התחלואה באזור.

"לאחר קבלת התייחסות החוקרים למודולים ניטור איכות אוויר, מדדי גדילה בילודים וניטור ביולוגי, המודול היחיד שהוועדה ממליצה להמשיך בו הוא ניטור ביולוגי. המשרד להגנת הסביבה נערך לפרסום קול קורא חדש לתמיכה בביצוע מחקרים בנושאים אלה".

"יצוין, כי לנגד עיניי הוועדה עמד לאורך כל הדרך האינטרס של תושבי מפרץ חיפה לדעת את תמונת המצב האמיתית: אם קיים קשר בין זיהום אוויר לבין בריאות האוכלוסייה", נטען בהודעת המשרד.

עוד נכתב כי "באוגוסט 2016 הוועדה סברה פה אחד, כי שיטות המחקר שהוצגו בסיום שנת המחקר הראשונה אינן מהוות תשתית מחקרית מבוססת, ולכן לא ניתן להתייחס לממצאים שהתקבלו עד כה והם אינם יכולים להוות בסיס להערכת התחלואה ולקשר שבין זיהום האוויר ומצב התחלואה באזור מפרץ חיפה. חברי הוועדה טענו כי המחקר רצוף בבעיות מתודולוגיות מהותיות, המעוררות ספק בנוגע למהימנות ותוקף השיטות בהן השתמשו החוקרים ומכאן, שגם לגבי תוקף ומשמעות התוצאות שהוצגו".

כזכור, בפברואר 2016 פורסם כי תינוקות באזורים המזוהמים במפרץ חיפה נולדו עם ראשים בהיקף הקטן ב-30-20 אחוזים מבאזורים סמוכים אחרים, פחות מזוהמים. שיעור התחלואה בסרטן ריאות ובלימפומה גבוה עד פי 5 מהממוצע הארצי. הממצאים המלחיצים הללו עלו במחקר המקיף של אוניברסיטת חיפה.

פרופסור מיכה ברחנא מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת חיפה אמר בזמנו כי "זה רק היה צפוי שיימצא ממצא כזה. בכל פינה שאתה לא בודק, אתה מוצא שהתחלואה גבוהה יותר באזור חיפה".

לדברי פרופ' ברחנא, "יש בפירוש קשר בין זיהום אוויר לתחלואה. זה שזיהום אוויר יכול לגרום ללידות במשקל נמוך, זה דבר ידוע. לפי הפרסומים, המחקר מראה על קורלציה בין אזורים בעלי רמת זיהום אוויר גבוהה לבין ילדים במשקל לידה נמוך. המחקר הזה בעצם הולך בד בבד עם מחקרים אחרים של תחלואה במחלות לב, מחלות נשימה בילדים. זו עוד אחת מהתוצאות שיכולות להתקיים כתוצאה מזיהום אוויר גבוה".

מעיריית חיפה נמסר בתגובה להפסקת המחקר: "עיריית חיפה דורשת מהממשלה למצוא את הדרך והמתודולוגיה כדי לחקור אחת ולתמיד את הקשר בין הזיהום והשלכותיו. עד אז יש לעצור את כל התוכניות שיש להן השפעה סביבתית".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר