לא חוגג, נערך לקרב הבא

כותל, גיור, שבת וליברמן: יו"ר ש"ס אריה דרעי שובר שתיקה

לא חוגג את אישור חוק הגיור וביטול מתווה הכותל, ונערך לדבר הבא: חוק השבת. יו"ר ש"ס אריה דרעי שובר שתיקה בראיון בלעדי ל"כיכר השבת", ומגלה: מי באמת משפיע על שר הביטחון ליברמן (פוליטי)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: הדס פרוש, פלאש 90. וידאו: ישי כהן, כיכר השבת)

בחודש האחרון, שמר יושב ראש ש"ס השר אריה דרעי על שתיקה ונזהר מלהתייחס לסוגיות הבוערות כמו מתווה הכותל, מותח ביקורת על חברו הטוב שר הביטחון אביגדור ליברמן, תוקף בחריפות את רבני צהר ומאשים את הרפורמים שהם בעצם האחראים לחוקים שהמפלגות החרדיות מעבירות כעת בכנסת.

בפתח הראיון, מתייחס השר דרעי להחלטתו להסכים להקפאת מתווה הכותל - ולא להתעקש על ביטולו בהחלטת ממשלה, ואומר: "כיוון שהתברר לנו שמבחינה משפטית אם אנחנו נעמוד על ביטול המתווה כפי שרצינו, סיכוי גדול מאוד שבבית המשפט העליון - כיוון שלא מציעים חלופה - בית המשפט יפסוק פסיקה שבטוח לא נהיה מרוצים ממנה. לכן, מהחשש הזה, למעשה זה נקרא ביטול המתווה. אבל עשינו את זה בצורה שמקפיאים, ושחידוש המתווה יצטרך החלטת ממשלה נוספת".

פרובוקציה בכותל המערבי (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

"אתה רואה את זעקות השבר של הרפורמים אז אתה מבין לבד.." מוסיף ומרגיע דרעי.

תם לא חוששים שבג"צ יתערב כעת?

"אנחנו באמת חוששים".

ואם הוא אכן יתערב?

"אז לא תהיה ברירה אחרת ונצטרך להביא חקיקה. בית המשפט צריך להבין, ולדעתי הוא מבין - יש ממשלה ויש כנסת; הממשלה מביעה עמדה מאוד ברורה, הכותל הוא מקום קדוש. בית המשפט דרש לפני עשרים שנה לתת מקום חלופי לתפילה מעורבת וניתנה שם רחבה. הממשלה וראש הממשלה הודיעו שהולכים להשקיע שם עוד כסף, זה צריך להיות הפיתרון, לא רואה שבית המשפט יחליט משהו אחר".

יו"ר ש"ס אריה דרעי בראיון לישי כהן

אתה חושב שזעקות השבר של הרפורמים ישפיעו על ראש הממשלה?

"לא. אבל יש להם מטרה אחת - לכל קולות הזעקה של התקשורת החילונית ו"יש עתיד" יש מטרה אחת: הם לא רוצים את הממשלה הזו. הם רוצים ממשלת שמאל, הם כל פעם מנסים להכות בכיוון אחר, פעם חקירות ופעם בנט".

"אני מבטיח לך ישי" מוסיף דרעי, "אם היינו מעבירים את ההחלטה של אתמול, הגיורים, השבת - וסוגרים את כל החנויות בתל אביב בממשלת שמאל, היינו מקבלים 'יישר כח' שאנחנו שומרים על אחדות ישראל וקדושת ישראל. זה הכל עניין פוליטי. לכן אסור למצמץ".

אני רוצה לעבור לחוק הגיור שאתה קידמת. מה אומר החוק הזה?

"שוב אנחנו מנסים לתקן את מה שבית המשפט מנסה לפתוח. בית המשפט אמור להחליט בזמן הקרוב - ממש להכיר בגיורים הרפורמים בישראל. מי שלא יהודי ומתגייר בישראל גיור רפורמי - יוכר בחוק השבות ונכיר בו כיהודי. אנחנו מתנגדים לזה בכל תוקף, לכן הגשתי הצעת חוק שהממשלה אישרה אתמול, שרק מי שהתגייר בגיור הרשמי של מדינת ישראל, של הרבנות - יוכר כיהודי".

את איווט ליברמן הצלחת לשכנע? הוא אומר שהפכנו למדינת הלכה, אגב - הוא גם חבר אישי שלך

"תראה, אני אתמול הערתי לשר ליברמן, שהוא ידיד... ציפיתי ממנו - כחבר ושותף - שלפני שהוא מתנגד לחוק שירים טלפון ואני אסביר לו. הסברתי לו שאין לו שום בעיה עם החוק הזה". דרעי מוסיף: "אני חייב לומר את זה, איווט ליברמן לא פועל כאן בגלל הרפורמים, מי ששכנע אותו - אלו רבני צהר".

בשלב זה, יוצא דרעי במתקפה חריפה נגד אנשי צהר: "צהר רוצים לקעקע את הרבנות, להרוס את הרבנות הראשית. הם עושים את כל הפעולות שבעולם בכדי להרוס את הרבנות. הם ששכנעו את ליברמן להתנגד בכדי שרבני צהר יוכלו לעשות גיורים פרטיים. אנחנו לא ניתן לזה".

מושפע מרבני צהר. ליברמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

נעבור לנושא השבת. מה סוכם עם ראש הממשלה באשר לעבודות של משרד התחבורה?

"סוכם חד משמעית שאם היו חריגות בחודשים האחרונים - הן חייבות להיפסק. שר התחבורה שיבח מאוד את יואב בן צור ומלכיאלי (חברי הכנסת מש"ס) שעשו עבודה יפה, והנחה את המנכ"ל לשבת איתם בכדי לעקוב כל שבוע שאין חריגות".

יש בקשה שלך לדיון נוסף בבג"צ על פתיחת המרכולים בת"א, יש סיכוי?

"אני מעריך שיהיה דיון נוסף. היו לי חודשיים לא קלים, שלוו בוויכוחים משפטיים עם היועמ"ש ואנשיו לגבי העמדה שהמדינה צריכה להציג שם. אני שמח שהיועמ"ש, שאני מודה לו, איפשר לי להגיש עמדה. הגשנו לפני כמה שעות עמדה משפטית מנוגדת לעמדת המדינה - אבל מאוד מנומקת".

"אני לא מסתפק בזה" מוסיף דרעי: "יש 2 תזכירי חוק שאני מפיץ עכשיו. 1 - שתהיה סמכות ברורה לשר הפנים, שלא יוכלו לחוקק חוקי עזר כאלו. 2 - לתת סמכות אכיפה לשר הפנים, שלא יוכלו לעשות עבודות בשבת. נביא אותם לכנסת".

לסיום, נשאל דרעי אם חגיגות החרדים בימים אלו לא ישפיעו על ההסתה נגד המגזר החרדי: "אני, אתה רואה, זו פעם ראשונה שאני מתראיין על זה - וזה אצלך. אני לא חוגג. אנחנו בסך הכל מתגוננים מול הפסיקות של בית המשפט, הרפורמים גורמים לכל זה, שיתמודדו פוליטית איתנו, בכנסת. הם כל הזמן מאתגרים אותנו דרך בית המשפט".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר