פרטים חדשים

מאחורי הקלעים: כך שוחרר תלמיד הישיבה יצי יוסלובסקי מהכלא הרוסי

התערבות העסקנים, החשש ממשבר דיפלומטי נוסף בין רוסיה וארה"ב, ותיאוריות הקונספירציה שהפחידו את המשפחה: כך שוחרר תלמיד הישיבה יצחק יוסלובסקי מהכלא הרוסי (חדשות)

ישראל כהן | כיכר השבת |
יצי לאחר שחרורו (צילום: באדיבות המצלם)

היציאה מהכלא הרוסי: שיחרורו המפתיע והניסי משהו של הבחור החרדי יצחק (יצי) יוסלובסקי לאחר שלושה חודשים בכלא הרוסי שפורסם לראשונה ב"כיכר השבת", ממשיך להעסיק את הקהילה החרדית בליקווד.

יצי מרים "לחיים" עם מכריו (באדיבות המצלם)

יוסלובסקי, שהיה בשנים האחרונות תלמיד ישיבת "תפארת ישראל" בירושלים, ביקש בחודש מרץ האחרון לשוב חזרה מישראל לארה"ב, ועלה על טיסת קונקשן עם חניית ביניים של כשעתיים ברוסיה. הבחור הצעיר, שלקח בכליו כדורי רובה כמזכרת מחברו המשרת בצה"ל, לא העלה בדעתו כי הדבר עלול להוות בעייה.

אלא, שבשדה התעופה במוסקבה התגלו הכדורים במזוודתו, והדברים הסתבכו. יצי הוחזק בנמל התעופה על ידי כוחות הבטחון במשך ארבעה ימים, ולאחר מכן הועבר לבית הכלא במוסקבה. לאחר מספר הארכות מעצר והתערבות של השגרירות האמריקאית, התברר כי הסיפור מסובך עוד יותר - לפחות בעיני הרוסים.

יצי בכלא הרוסי (באדיבות המצלם)

אם בתחילה סברו פרקליטיו של הצעיר כי הטעות תתברר והוא "ישוחרר בתוך יום יומיים", הרי שהעסק הסתבך ונדמה היה שברוסיה חושבים שעלו על פרשה חמורה בהרבה. חלק מעורכי הדין קיבלו מידע לפיו ברוסיה סבורים כי מדובר ב"מזימה של מדינה זרה", ובאדם שהגיע לנסות ולבדוק את מערכות הבטחון המקומית. אחרים קיבלו מידע על כך שברוסיה מבקשים לנצל את המקרה לחילופי אסירים.

הר' חיים גרוס, יצי, משה ואלקנה טרעס (צילום: כיכר השבת)

כך או כך, השמועות הקונספירטיביות - הגם שלא אומתו כמובן - גרמו לדאגה רבה בקרב בני משפחתו, שהחלו להפעיל מערכת מסועפת של קשרים, כפי שנחשף ב"כיכר השבת", במטרה לשחרר את בנם.

מי שפעלו ללא לאות, ובסופו של דבר ההצלחה נרשמת על שמם הם העסקנים הרב חיים גרוס, משה ואלקנה טרעס, שעירבו גורמי ממשל אמריקאים ופרקליטים רוסים בכירים במטרה לזרז את השחרור. גם אנשי חב"ד במוסקבה, בהם הר' שייע דייטש ואחרים נכנסו לעובי הקורה על מנת לסייע ב"פדיון השבויים".

טרעס, אחר העסקנים שהיו מעורבים במאמצים, סיפר בשיחה עם "כיכר השבת": "זה נס גדול שבסופו של דבר השלטונות החליטו לשחרר את יצי. הכל זה חסדי שמיים. חששנו שהמעצר יהפוך למשבר דיפלומטי של ממש ואולי אף ייקח תקופה ארוכה, אולם יגעת ומצאת תאמין. בחסדי שמיים קרה הנס הגדול".

ברכת "הגומל" של יצי (באדיבות המצלם)

בשיחה עם "כיכר השבת", סיפר עו"ד מרדכי ציבין, שהיה מעורב אף הוא במאמצים בנושא: "כאשר נפגשתי עם הקונסול האמריקאי בבית המשפט, הערתי את תשומת ליבו לעובדה שעסקנים בארה"ב מנסים להיעזר באנשי ממשל בכירים לצורך השיחרור. הוא הסכים עימי שהדבר צריך להיפסק וכי התערבות שכזו עלולה לגרום נזק, להחריף את הבעייה ולגרום לכך שהמעצר יהפוך לבעייה פוליטית מדינית בין ארה"ב לרוסיה - דבר שהיה מקשה מאוד את מצבו של הבחור".

"ואכן, מסרים ברוח זו הועברו לעסקנים וכולם הנמיכו פרופיל ציבורי מה שסייע לשיחרור". מספר ציבין "מנסיוני מערכת המשפט הרוסית עומדת בסטנדרטים גבוהים הרבה יותר מאשר כל מדינה מערבית, גם בקשר לזכויות אדם. היא נהגה בבחור בהגינות רבה ובאדיבות ועל כך יש להודות לרוסים".

בחגיגות השחרור עם חבריו (באדיבות המצלם)

לאחר הגעתו בימים האחרונים של הבחור לליקווד, נערכה לכבודו מסיבת הודיה, במהלכה הודה לעסקנים, ואף קיבל שיחת חיזוק וברכה מהגאון רבי מלכיאל קוטלר, ראש ישיבת ליקווד, שפעל גם הוא מאחורי הקלעים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר