פאניקה בילאומית

המומחים: כך תבטחו את המחשב שלכם מפני 'מתקפות הכופר'

מתקפת הסייבר הבינלאומית שמתרכזת כעת בעיקר בכמה ממדינות אירופה, טרם פגעה משמעותית בישראל - שמשדרת לעת עתה חסינות מרשימה. חובה: דבר המומחים בענין (ארץ)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

מנתונים חדשים חברת אבטחת המידע והסייבר של מטריקס עולה, כי רק 36 אנשים שילמו את הכופר הנדרש במתקפת הסייבר הגדולה שמתרחשת בחלקים מאירופה.

כזכור, כספומטים רבים באוקראינה הושפעו מהמתקפה שכוונה שם לבנקים. גם בהודו הושבתה חברת הנמלים לאחר שמאות מחשבים במערכות שלה נדבקו בווירוס. מומחי הסייבר בעולם המערבי מנסים לאתר את מקור המתקפה. בינתיים הווירוס נראה כדומה לווירוס WannaCry שתקף בחודש שעבר עשרות בתי חולים באנגליה וחברות נוספות, אך הוא טרם זוהה באופן מוחלט.

בישראל המתקפה הייתה מצומצמת בהרבה, כאשר רוב המותקפות היו חברות קטנות ובינוניות מתחום נותני השירות המשפטיים.

לדברי מומחי סייבר ישראלים, הודות למוכנות ולמודעות בארץ, מספר החברות שנפגעו היה קטן, אך "אנחנו עדים ליותר ויותר גלים של מתקפות כופר וככל הנראה נמשיך לראות מתקפות כאלה. אנחנו ממליצים לחדד את ההוראות בארגונים, לעדכן את מערכות ההפעלה ולא לפתוח קבצים מכתובות מייל לא מוכרות", הסבירו לחדשות 2 בחברת אבטחת המידע ESET.

מני ברזילי, מהמרכז למחקר סייבר באוניברסיטת תל אביב, הוסיף ואמר כי "יש סבירות גבוהה שמחר, כשאנשים יפתחו את המחשבים והמיילים במשרד, היקף המתקפה יגדל. אירוע מן הסוג הזה צפוי לחזור על עצמו שוב בקרוב".

אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

כך תבטחו את המחשב שלכם מפני המתקפות:

המומחים הישראלים שהתראיינו לחדשות 2 מספקים מדריך קצרצר ויעיל על סוג המתקפה הנוכחית ועל הדרכים להתמודד עמה: תוכנת הכופר "פטיה", שמוכרת כבר חצי שנה, מנצלת פרצת אבטחה במערכות ההפעלה של מייקרוסופט, ששחררה בתגובה לפרצה עדכון אבטחה המוגדר "קריטי" לפני כחודשיים.

משתמשים שמערכת ההפעלה שלהם מעודכנת לא יכולים להיפגע. מעבר לעדכון מערכת ההפעלה, מומלץ שעל המחשב תותקן גם תוכנת אנטי-וירוס שיש לעדכנה לפחות מדי שבוע; מרגע שמחשב נדבק, התוכנה מקבלת הרשאות מיוחדות ומפעילה מחדש את המחשב; לאחר האתחול, הגישה לקבצים נחסמת לחלוטין וכל מה שנמצא על המחשב מוצפן באמצעות קוד מיוחד שנמצא רק אצל ההאקרים, שדורשים תשלום בתמורה לשחרור המחשב.

כמה מצער, אך העובדה היא כי בדומה למתקפת הסייבר הקודמת, גם הפעם אין דרך לשחרר את הקבצים ללא תשלום. נותר רק לקוות שלפחות תושבי ישראל ימשיכו ברובם להיות חסינים ממתקפות כופר שכאלו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר