ביקור היסטורי

מחר: ראש ממשלת הודו יגיע לביקור בישראל

ראש ממשלת הודו יגיע מחר לישראל לביקור דיפלומטי חשוב ממדרגה ראשונה. מודי ישהה בישראל 3 ימים בהם יבקר ביד ושם, יפגוש את נתניהו וריבלין ויסייר במרכזי טכנולוגיה (מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
מודי ונתניהו בפגישה לפני כשנתיים בפריז (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)

אם זה לא ברור עדיין, ביקורו של ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, בישראל שיחל מחר (שלישי) הוא לא פחות מביקור היסטורי. מדובר בביקור של ראש אחת המעצמות הכלכליות הגדולות בעולם שלראשונה מבקר בישראל ומסמל בצורה ברורה לעולם ולשמאל כי כל הדיבורים הריקים על בידוד ואפרטהייד הם קשקוש אחד גדול.

בניגוד לעבר, ההודים כבר לא מתביישים ביחסים עם ישראל, לא מפחדים להרגיז את המוסלמים והערבים ומסמלים כי היחסים בין ישראל להודו רשמיים ומבורכים.

הביקור מסמל גם עוד שלב ביחסים המתהדקים בין המדינות, כפי שבאים לידי ביטוי בשורה של עסקאות ביטחוניות בשווי מיליארדי דולרים וגם שיתופי פעולה בתחומים אזרחיים בדגש על תחומי המים, החקלאות, הטכנולוגיה והחדשנות.

ישראל היא מותג בהודו, והחדשנות יחד עם המנטליות הישראלית מתאימות לראש ההודי כמו כפפה ליד. הישראלים היטיבו להבין את הראש של מודי, שרוצה יותר מכל גם להצעיד את הודו למאה ה-21 אבל גם לייצר מקומות עבודה בהודו. ישראל השכילה להשתלב בחזון הזה, שלא כמו מדינות מערביות אחרות שלעתים רק רצו את הכסף ונתפסו כמתנשאות ופטרוניות.

ביקורו של מודי בישראל חשוב מבחינות רבות אף יותר מביקורו של הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ, מלבד העובדה שהוא אינו מובן מאליו כי מדובר בפעם הראשונה מאז ומעולם שראש ממשלת הודו מבקר בישראל, זוהי הזדמנות אדירה מבחינת ישראל ליצור קשרים כלכליים וביטחוניים חדשים שלא היו עד עתה ולא רק בשימור הקשרים הקיימים.

תכנית הביקור

מודי שמגיע לשלושה ימים ינחת בשעה 16:00 ויתקבל בקבלת פנים ממלכתית בנמל התעופה בן גוריון בהשתתפות סגל א', שם גם יינשאו נאומים. הפעם לא צפוי (ככל הנראה) צילומי סלפי עם מודי שכן לשכת ראש הממשלה דאגה לנטרל מראש אפשרות של רגעים מביכים כפי שנרשמו בקבלת הפנים לנשיא טראמפ. הלשכה וידאה שכל חברי הממשלה יגיעו ושלא יחדרו לרחבה אורחים לא רצויים. משטרת נתב"ג הקצתה ארבעה שוטרים שיסייעו למשרד החוץ לסנן את הנכנסים לרחבת הטקס ולזהות מי הוזמן ומי לא.

מנתב"ג ייצא מודי למושב משמר השבעה ויבקר בחוות דן, אחת מחברות הפרחים המובילות בישראל, שם יציג משרד החקלאות טכנולוגיות חקלאיות חדשות שכוללות רחפן השקייה חדיש (כשהפעם בישראל מקווים כי אורי אריאל לא יחליט להעניק אותו במתנה), מצלמה טרמית ותמונות לווין.

בהמשך יגיע מודי לביקור ביד ושם בירושלים בלוויית ראש הממשלה בנימין נתניהו, יניח זר באוהל יזכור, יבקר במוזיאון יד לילד ויחתום בספר האורחים.

בערב יסעד מודי ארוחת ערב חגיגית במעון ראש הממשלה בירושלים בלוויית פמליה מצומצמת. במקביל לארוחה תתקיים ארוחת-צד במלון קינג דיוויד, באירוח מנכ"ל משרד החוץ, יובל רותם וממלא-מקום ראש המל"ל, איתן בן דוד לעשרה חברי פמליה הודית (בראשה יעמוד ראש המל"ל ההודי).

למחרת (יום ד') יגיע מודי לבית הנשיא וייפגש עם הנשיא ריבלין. בצהריים יקיים פגישת עבודה עם נתניהו שבסופה ייתנו הצהרות לתקשורת ויחתמו על שבעה הסכמים לשיתוף פעולה בתחומי מים, חקלאות, חלל, מחקר ופיתוח ועוד.

מודי ייפגש גם עם יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג. בהמשך היום יבקר במוזיאון ישראל באגף מורשת יהדות הודו ובבית הכנסת של יהודי קוצ'ין. למודי נקבעה פגישה עם קבוצה של יוצאי הודו שחיים בישראל וכן ייפגש עם יהלומנים הודים שעובדים בארץ.

אחד משיאי הביקור צפוי בפגישה של מודי עם הילד מוישי הולצברג בן ה-10 שהוריו, שליחי חב"ד רבקה וגבריאל, נרצחו במתקפת הטרור במומבאי בשנת 2008 כאשר היה תינוק בן פחות משנתיים.

במפגש המרגש תשתתף גם סנדרה סמואל, המטפלת ההודית שמילטה אז את מוישי בן השנתיים והצילה את חייו. מאז ועד היום היא ממשיכה ללוות אותו. בפגישה ישתתפו גם סבו וסבתו שמגדלים אותו במסירות מאז האסון.

ביום חמישי יבקר מודי בחיפה ויניח זר בבית הקברות שבו קבורים חיילים הודים שהיו בין משחררי חיפה במלחמת העולם הראשונה. מודי יסיר את הלוט לשלט לזכר החייל הודי שנהרג בחיפה במלחמת העולם הראשונה, בכניסה לבית העלמין. כמו כן, ייפגש ראש הממשלה ההודי עם 20 חיילים הודים שמשרתים בכוח אונדו"ף של האו"ם.

נתניהו על הביקור הצפוי (צילום: עומר מירון, לע"מ)

לאחר מכן יבקר בחוף דור ויצפה מקרוב בהצגת תכלית של טיהור מי ים למי שתייה בעזרת מכונה ניידת (על ג'יפ) של חברת "גל-מובייל". בהמשך היום יטוס לתל-אביב ויצפה במיצגי חדשנות של חברות ישראליות. הוא ייפגש גם עם סטודנטים הודים שמשתלמים בישראל. בשעה 17:00 יגיע לנתב"ג ויעזוב את הארץ, לא לפני שישתתף בטקס פרידה רשמי.

במשרד החוץ הישראלי ובמשרד ראש הממשלה ממתינים לביקור בהתרגשות רבה אך מתברר כי גם ההודים מתייחסים לביקור בצורה משמעותית. לקראת הביקור פרסמה שגרירות ישראל בהודו סרטון שבו נראים אזרחים ישראלים מברכים את מודי לרגל בואו בהינדית. מודי שיתף את הסרטון בחשבון הטוויטר הפופולרי שלו עם 31 מיליון עוקבים. הסרטון זכה ל-17 אלף לייקים ו-4,300 שיתופים.

גם משרד החוץ ההודי הפיק בעזרת חומרי וידאו שהעבירה השגרירות הישראלית ומשרד החוץ בירושלים סרטון מיוחד, "שלום נמסטה", לקראת ביקורו של מודי לרגל ציון 25 שנה ליחסים הדיפלומטיים בין המדינות. בסרטון מרבים ההודים להשוות בין העם ההודי לעם הישראלי ולשבח את שיתופי הפעולה בין המדינות, כולל שיתוף הפעולה הביטחוני. בסרטון נראים ניסויים בשיגור טילי ברק שפותחו במשותף על ידי שתי המדינות וכן שיתופי פעולה בתחום החלל ושיגורי לוויינים.

מודי מגיע לישראל בלוויית מנכ"ל משרד החוץ ההודי והיועץ לביטחון לאומי. הוא מגיע גם עם משלחת של מנכ"לי חברות גדולות ויושבי הראש שלהן. ביום חמישי האחרון נערך סמינר בדלהי לציון 25 שנה ליחסים בין המדינות ובכיר ממשרד החוץ ההודי אמר שיש לצפות לביקור של ראש הממשלה נתניהו בהודו עד סוף השנה.

נתניהו: הודו הדמוקרטיה הגדולה בעולם

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הבוקר בישיבת הממשלה לביקור הצפוי של מודי ואמר, "מחר יגיע לישראל נרנדרה מודי ידידי, ראש ממשלת הודו, הדמוקרטיה הגדולה ביותר בעולם. זה ביקור היסטורי וראשון של ראש ממשלה של הודו בישראל אחרי 70 שנה וזה ביטוי לכך שהיחסים בינינו לבין הודו הולכים ומתהדקים בשנים האחרונות".

"הביקור הזה יעמיק את שיתוף הפעולה במגוון רחב של תחומים – ביטחון, חקלאות, מים, אנרגיה - בעצם כמעט בכל תחום שישראל עוסקת. אני אלווה את ראש הממשלה באירועים רבים במהלך ביקורו, כפי שראוי לכבד את מנהיג הדמוקרטיה הגדולה בעולם", אמר נתניהו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר