התעלומה הספרותית

כתב היד וויניץ' פוענח: 'רק ליהודים היו כאלה מקוואות'

האיורים בכתב היד שמראים מקוואות בהם רוחצים יהודים כדי להיטהר מטומאה, עזרו לחוקר האוסטרלי לקבוע את זהותו של כותב הספר שסביבו נכרכו אגדות במשך שנים רבות: רופא יהודי (מעניין)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
מתוך כתב היד (צילום מסך)

יתכן שנפתרה אחת התעלומות הגדולות ביותר בעולם הספרות במאה השנים האחרונות. התבררה זהותו של מחבר כתב יד וויניץ' (Voynich): רופא יהודי מצפון איטליה, מהמאה ה-15. כך טוען בביטחון מומחה לכתבי יד מימי הביניים.

לפי הפרסום היום (רביעי) בעיתון הבריטי 'גרדיאן', חוקר כתבי היד האוסטרלי ד"ר סטיבן סקינר טוען בספר חדש בנושא צפנים במאה ה-15, שרמזים ויזואליים בכל חלק בכתב יד וויניץ' מספקים הוכחה לזהות מחבר כתב היד.

כתב היד המפורסם שהוא ספר מאויר בשפה לא מזוהה שנכתב על קלף, נקרא 'וויניץ'' על שם האיש שמצא אותו בשנת 1912 ליד רומא - וילפריד וויניץ', סוחר ספרים עתיקים אמריקני-פולני.

טובי מפצחי הצפנים לא הצליחו לפענח במשך מאות שנים את הספר החידתי הכולל גם רישומים של צמחים מוזרים. הסקרנות סביבו גברה עד כדי כך שיש מי שכבר ייחסו לו כוחות מאגיים.

אחת ההשערות שהועלו בעבר לגבי זהות הכותב, הייתה שמדובר במישהו שכתב בכתב סתרים כדי לחמוק מהאינקוויזיציה, אלא שלא נמצא לכך כל ביסוס. סברה אחרת שרווחה פעם, היא שהנזיר והפילוסוף האנגלי רוג'ר בייקון, בן המאה ה־13, שהתעסק גם באלכימיה ובכישוף, הוא שעומד מאחורי כתב היד המאויר, אך בדיקת פחמן פרכה השערה זו לאחר שתיארכה את החיבור לשנים 1404־1438.

כעת כאמור קובע החוקר סקינר, שמחבר כתב היד המסתורי היד היה רופא יהודי או עשבונאי - אדם המתמחה בשימוש בעשבים, בייחוד בעשבי מרפא. מדוע עשבונאי, משום שלדבריו צמחים רבים שמופיעים בכתב היד לצד תרשימים אסטרולוגיים, הם צמחים בעלי יכולת ריפוי כמו קנביס ואופיום: "באותם ימים, רופאים היו חייבים להיות גם אסטרולוגיים כדי שיוכלו לקבוע את אופי המחלה והטיפול בה".

עובדה נוספת אותה חקר האוסטרלי, היא שבאחד הציורים בספר נראים בני אדם הרוחצים בבריכות ירוקות הקשורות זו לזו ברשת צינורות: "האיורים הללו מראים את המקוואות שבהם רוחצים יהודים כדי להיטהר מטומאה. המקום היחיד שבו היו מרחצאות שכאלו באירופה באותה תקופה, היה אצל היהודים האורתודוקסיים ב-2,000 השנים האחרונות".

יצויין, כי בשנה שעברה דיווחה סוכנות הידיעות AP שהוצאה לאור קטנה בשם Siloe מהעיר בורגוס בספרד לקבל את הזכויות לשכפול הספר. ההוצאה, שמתמחה בהכנת מהדורות פקסימיליה של כתבים עתיקים, תייצר מאות העתקים מדויקים של הספר, שיהיו נאמנים למקור עד כדי שכל כתם, נקב, או קרע תפור בדפי הקלף יופיע גם בעותקים. כעת שוכן העותק המקורי במרתף ספרייה באוניברסיטת ייל שבארצות הברית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר