5 נקודות על ביקור נרנדרה מודי בישראל // נתנאל לייפר

על ההבדלים בין הביקור של ראש ממשלת הודו בארץ לבין זה של טראמפ; החיבוק שהוכיח ש"בידוד מדיני" הוא קשקוש חסר כל חיבור למציאות וגם הרשת, ששוב הוכיחה שהיא חזקה מתקשורת המיינסטרים | נתנאל לייפר מסכם את ביקור נרנדרה מודי בישראל (טור)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)

אחרי יומיים של ביקורו של ראש ממשלת הודו בישראל, הכלכלה הרביעית בגודלה בעולם ובעלת יכולת צמיחה אדירה שעל פי ההערכות תציב אותה תוך כמה שנים במקום השני, אפשר כבר לומר כמה תובנות על הביקור החשוב ומלא החמימות הזה.

1.

התמונה המצורפת מראה המון על יחסו של מודי לישראל וגם על אישיותו. גם ביקורו של טראמפ בישראל היה חשוב מאד ומלא בתמיכה ואהבה, אבל הוא היה נוקשה והתחושה הייתה כל העת שהאמריקאים עושים טובה. כך היה עם ביקורו של טראמפ ביד ושם, ביקורון מקוצר שנועד להפיס את דעתם של הישראלים וכזה שכמעט התבטל ברגע האחרון ורק לחץ ישראלי הותיר אותו בלו"ז.

מודי לעומת זאת משדר משהו אחר לגמרי, הוא זורם עם נתניהו לביקור בקבר הרצל, הוא מבקר ביד ושם ממש וגם באגף יהדות הודו במוזיאון ישראל, שם ביקר יחד עם נתניהו והביט באמנות יהודית מהודו. ייתכן שזו התרבות ההודית שמעניקה לו את ההתגמשות הזאת, בכל מקרה זה מחמם את הלב.

2.

החיבוקים החמים בינו ובין נתניהו הם כאלו שקשה לזייף, עם מאור פנים אמיתי, ומלמדים אף הם על עוצמת הקשר בין האישים והעובדה שכל בלבולי המוח על "בידוד מדיני" הוכחו שוב כקשקוש חסר כל חיבור למציאות.

3.

בניגוד לטראמפ שהיה צריך לרצות גם את הפלסטינים וביקר ברמאללה, ההודים הרבה יותר משוחררים מחובות מסוג זה. מודי וויתר על ביקור ברש"פ, אם כי הזמין לשנה הבאה את אבו מאזן להודו. ההודים נאבקים אף הם בטרור האיסלאמי וחוששים מכוח גרעיני בידיים מוסלמיות, מה שיוצר מכנה משותף ואיתן עם ישראל שאינו מושפע מהיחסים עם העולם הערבי כלל ומושתת ברובו על האינטרסים ההודיים.

4.

בניגוד לתקשורת המיינסטרימית שכמעט מתעלמת מהביקור הזה, החשוב במיוחד עבור מדינת ישראל מדינית, כלכלית וביטחונית, הזירה המרכזית של הסיקור עוברת שוב דרך הרשתות החברתיות, בהן עושה נתניהו שימוש נרחב ומוצלח.

מי שעוקב אחרי הרשתות החברתיות ייפעם מכמות ועוצמת התגובות החיוביות של ההודים שמחבקים את ישראל בחום רב וניכר שהם שמחים על הקשר בין המדינות והכבוד לו זוכה מנהיגם בישראל. גם הילד מוישי הולצברג שהוריו נרצחו בפיגוע במומביי וזכה לביקורו של מודי ולחיבוק חם ממנו, זכה לתגובות חמות במיוחד בפייסבוק של נתניהו. "אתה גיבור פה בהודו, אנחנו מחכים לך כדי לחבק אותך", כתבו גולשים הודים רבים.

למודי עשרות מיליוני עוקבים ברשתות החברתיות. יחד עם המיליונים של נתניהו והסנכרון בין השניים, כשמודי אף צייץ בעברית כמה פעמים ביממה האחרונה, זו הצלחה של ממש שתילמד בבתי ספר לתקשורת בשנים הבאות.

צילום: חיים זך, לע"מ

5.

לצד החיבוקים ומחוות הנמסטה והיוגה של נתניהו ומודי, לביקור יש את הזווית המעשית. הסכמים רבים בתחומים רבים נחתמו בימים האחרונים בין שתי המדינות והמשמעות שלהן אדירה מבחינה כלכלית ומדינית עבור ישראל הזעירה אך עתירת הידע והניסיון. עמיר פרץ אמנם הצהיר אתמול כי "נתניהו צריך להיבהל ממנו", אבל גם מתנגדיו הגדולים ביותר של נתניהו צריכים להסיר את הכובע בפניו בכל הנוגע להתנהלותו המדינית שמביאה לאחרונה הישגי ענק למדינת ישראל.

למרות זאת, הסיכוי שיריביו של נתניהו והשמאל הישראלי יביטו ביושרה על המציאות נמוך מידי, מה שמחזיר אותנו שוב ככל הנראה לסיבה בגללה פרץ או גבאי יפסידו שוב בפער ענק בבחירות הכלליות.

נמסטה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר