ראיון מיוחד

מקלב נגד החרמת ועידת 'המודיע': "לשים המחלוקת בצד"

ח"כ אורי מקלב מתנגד לקריאות להחרים את ועידת המודיע, ומצפה להמשך שיתוף פעולה עם ליצמן, למרות המחלוקות מול סיעתו. על העיתונות החרדית: "יש בה חשיבות, עזרה במאבק הכותל" (וידאו)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: כיכר השבת)

כיכר בכנסת: ח"כ אורי מקלב מ'דגל התורה', הוא אחד מחברי הכנסת הבודדים שאפשר למצוא בימי חמישי במשכן הכנסת - מה שמזכה אותו בשבחים רבים מחברי הכנסת על עבודתו הפרלמנטרית. את מקלב אנחנו פוגשים בזמן שהוא עובר בין הפתקים הידועים המונחים על שולחנות לשכתו ומסדרים את עבודתו הפרלמנטרית ופניות הציבור.

בראיון מיוחד ל"כיכר השבת" הוא מדבר על המחלוקת עם השר יעקב ליצמן, מסביר מדוע לדעתו יש להשתתף בוועידת 'המודיע' בשבוע הבא, מתנצל בפני העיתונאים החרדים שפירשנו את דבריו לפני כשבועיים בישיבת הסיעות החרדיות המשותפות כמתקפה נגדם, ומסביר מדוע החוק שהוא מנסה להעביר - להגדיל את מספר חברי הכנסת ב-20 חברים חדשים - נחוץ, אך מדגיש כי הדבר לא יעבור ללא הסכמה מכל השותפים.

את הראיון פותח מקלב בהתייחסות לפגישת ראשי 'הבית היהודי' בשבוע שעבר עם ראשי הרפורמים מארה"ב: "דעתי, ודעת כולם, שזה מעשה שלא יעשה. אי אפשר להיפגש עם קבוצה שנלחמים בה כקבוצה וכל המטרה שלה לקבל הכרה. ולכן, על זה אין וויכוח".

לגבי המחלוקת עם השר יעקב ליצמן סביב השאלה אם לתקוף את 'הבית היהודי', אומר מקלב: "תמיד טוב שיש אחד שמחבק יותר ואחד שתוקף יותר. גם זה נכון לעשות במינונים. לפעמים זה יוצא בכוונת מכוון ולפעמים לא".

ח"כ מקלב מציג את הפתקים לכתב כיכר השבת ישי כהן

"במקרה הזה זה נעשה מאוד מהר, כשהם מנגד החרימו את ראש הממשלה, אז לפגישה הייתה משמעות יותר קשה. לכן חשבנו שעצם הפגישה הייתה מאוד לא טובה ואנחנו רואים זאת בחומרה".

על שיתוף הפעולה עם 'הבית היהודי' אומר מקלב: "בתקופה האחרונה שיתוף הפעולה התחזק. אני לא הסנגור של בנט, יש כאלו שטוענים שאולי תפקידו של שר התפוצות להיפגש (עם הרפורמים) בשעת משבר. אני לא בא לסנגר. אבל בוודאי, אנחנו רואים שצריך לצאת במסרים חמורים. מסר חדש וברור שאין הכרה ברפורמים. המלחמה האמיתית היא ההכרה".

לגבי המחלוקת עם השר יעקב ליצמן אומר מקלב שוב: "אני חושב, בציר הזמן הארוך בשנים האחרונות, שאנחנו נמצאים בתקופה של מערכת יחסים טובה ושיתוף פעולה. אני לא יודע, אולי זה כהמשך לשיתוף הפעולה ב'ממשלת השמד' - ממשלת לפיד, כשיש צרה כולם התאחדו יחד. הדבר הזה נמשך, כולם הכירו בסכנה, האחדות היא מסר חשוב מאוד. רואים את זה שבוע שבוע בפגישות המשותפות".

מקלב אינו חלק מהקריאות בתוך 'דגל התורה' להחרים את ועידת המודיע בשבוע הבא, והוא מתכוון להשתתף בה: "ועידה זה יום מיוחד ושמח. אני רוצה להגיד לך שבאופן אישי, מאז הוועידות שלהם, אני לא חושב שיש ועידה שלא הייתי שם. אני חושב שבימים אלו, זה זמן שצריך להיות בו ביחד וכן לבוא לוועידה הזו. צריך לשים בצד את חילוקי הדעות".

לפני שבועיים, במהלך ישיבת סיעות יהדות התורה וש"ס, מקלב נשמע כעוס, במיוחד על התקשורת החרדית שלדבריו רוצה לשמוע דבר אחד במאבק השבת: פרישה מהממשלה. כעת מקלב מנצל את הבמה להתנצל ומסביר: "אולי זה היה נראה, אני לא כעסתי. אמרתי, ואולי זה לא נשמע טוב ואני מתנצל. לא אמרתי את הדברים האלה. נכון שבסופו של דבר, עיתונות, בפרט שלא יומית, והעיתונות הכללית בוודאי מסתכלת עלינו אם יוצאים מהקואליציה. לא העיתונות החרדית הפריעה לי".

"ראיתי בזווית העין עיתונאי בולט שהוא ידוע במלחמתו בציבור החרדי, הוא הגיע לתוך הסיעה, כשאנחנו הגענו בסבר פנים חמורות בגלל הנושא. ואז הוא, שלא מעניין אותו השבת, שואל אם ממשלת הימין הולכת להתפרק. כוונתי הייתה עליו ולא לחרדים".

באופן חריג, ח"כ אורי מקלב יוצא בשבחים לתקשורת החרדית: "אני חושב שהעיתונות, גם בנושא השבת, אני חושב שיש לה חשיבות. יש גם מה לתקן. יש חשיבות בעיתונות החרדית, היא נותנת רקע ודחיפה בהרבה נושאים, כולל בשבת, היא עוזרת גם במתווה הכותל. לא צריך להגיע למתווה הכותל בכדי להסביר מה העיתונות עושה".

ח"כ מקלב מתייחס גם להתבטאות של נשיא המדינה ראובן ריבלין, שהגדיר את גדולי ישראל שדחפו לביטול מתווה הכותל כ'בית שמאי' ואומר: "ההתבטאויות של הנשיא, גם כשהיו חמות, בזכות המגזר, אני לא הלכתי ומחאתי לו כפיים. אנחנו בבחירתנו בנשיא המדינה לא היה חשוב לנו הדברים החומריים, אבל להתבטאות יש משמעות בפרט בזמן שזה נעשה".

לדבריו: "בעיתוי שזה נעשה לא היה תיקון. אני רוצה להאמין שזו לא הייתה הכוונה שלו. אני יכול להגיד לך משהו, בחלק מהשיחות שהיו לנו עם ריבלין, לפני שנבחר, הוא הביא לפנינו כדבר מרכזי - על עמדתו הברורה בנושא החשוב שלכם".

לקראת סיום הראיון מתייחס מקלב להצעת החוק שהוא מנסה לקדם בימים אלו, להגדלת את מספר חברי הכנסת ל-140: "אני הופתעתי מהגיבוי שקיבלתי, בין פומבי ובין אישי, לא שמעתי כמעט התנגדות. אני פועל בעניין הזה בזהירות ובהסכמות. לא אביא את החוק הזה אם תהיה לי התנגדות, אפילו התנגדות לא קריטית. גם מהאופוזיציה קיבלתי תמיכה".

האזרח ברחוב מרגיש שאתם מחפשים להוסיף לעצמכם ג'ובים

"אני מבין את הציבור. גם כשאני הייתי בחוץ הייתי מדבר... מי שנמצא יותר קרוב מבין את המשמעות. רוב עבודת הכנסת זו לא המליאה אלא הוועדות. כשכמעט חצי מהקואליציה נמצאים שרים וראשי ועדות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר