מאבק הפלגים

המהר"א תקף, הפלג של אחיו מגיב: 'גאים להיות סיקריקים'

העימות בין פלגי סאטמר על סוגיית הגיוס בישראל מסלים לאחר המתקפה של המהר"א נגד סיקריקי ירושלים. בשער עיתון פלג המהר"י: תמונת הסיקריק שהותקף ושיר באידיש: 'גם אני סיקריק' (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
בטאון ה"זלונים" לצד הכינוס (צילום: כיכר השבת)

מאבק הפלגים בסאטמר: פרסום תיעוד פגישת האדמו"רים וראשי הישיבות בארה"ב בנוגע לנושא הגיוס בישראל, במהלכה תקף האדמו"ר המהר"א מסאטמר את הטענות השקריות לגיוס בכפייה של תלמידי ישיבה והשתיק את הפעיל הקיצוני עמרם טייטלבוים תוך שהוא מכנה אותו "סיקריק" ומאשים כי "הם מחריבים את ירושלים", ממשיך לעורר סערה.

בטאון "דער-איד", המזוהה עם קהילת האדמו"ר מהר"י מסאטמר, מדווח השבוע בכותרת השער שלו על אסיפת הגיוס הסוערת שהתקיימה בשבוע שעבר במונסי בהשתתפות אדמו"רים וראשי ישיבות ליטאיות. העיתון מדווח על הכינוס, זאת למרות שמנהיגה הרוחני של הקהילה לא נטל בו חלק.

המתקפה של האדמו"ר המהר"א(צילום: מתוך הכינוס)

אלא, שבביטאון בחרו משום מה להציג בתמונת השער דווקא את העסקן עמרם טייטלבוים, אותו תקף האדמו"ר מהר"א מסאטמר בחריפות רבה תוך שטען כי אינו מאמין למילה אחת מדבריו של טייטלבוים שכן הוא נמנה על חוגי הסיקריקים "המחריבים את ירושלים".

אם לא די בכך, בחר העיתון לשלב בין דפיו שיר בחרוזים, תחת הכותרת "גם אני סיקריק!". במילות השיר, ביידיש, נכתב כי סיקריק הינו "מי שמוסר נפש על היהדות ושמירת האידישקייט ועל כן יש להתגאות בתואר הזה".

בשער העיתון: העסקן שהותקף על ידי המהר"א (סריקה)
"גם אני סיקריק" (סריקה)

במסגרת הדיון, שקטעים ממנו פורסמו השבוע ב"כיכר השבת", נראה דיון ער ונוקב שהתקיים לעומקם של דברים. עם זאת, גורמים שנכחו בכינוס אמרו ל"כיכר השבת" כי "הגם שהיו ויכוחים סוערים על פרטי החוק הרי הכל היה בבחינת מחלוקת שהיא לשם שמיים שסופה להתקיים".

האדמו"ר מהר"א מסאטמר טען לאורך הישיבה כי הגם אם קיימת גזירת הגיוס, הרי שיש להתחשב בדעתם של גדולי ארץ ישראל המצויים בפרטי הסוגיה, ועל כן יש לשמוע קודם מה דעתם ולפי זה לפעול. בתגובה, הקשה עליו הרבי מקאסאן "מדוע כעת בעניין גזירת הגיוס הוא סובר שצריך לקבל את דעת רבני א"י, האם כשה'ויואל משה' כתב את ספרו הוא גם התייעץ עם רבני א"י?..."

לעומתו, הרבי מפאפא הסכים עם הרבי המהר"א מסאטמר, וציין כי "אם גדולי האדמו"רים היו פונים אליו הוא היה מגיע לישיבות בארץ ישראל ונושא דרשות נגד חוק הגיוס". הרבי המהר"א מסאטמר הצטרף לדבריו ואמר: "וודאי, אם היו פונים ומזמינים הרי שהיו הולכים גדולי האדמורים מארה"ב, אני והרבי מפאפא ביניהם, לישיבות פוניבז', ויז'ניץ, גור ובעלזא לדרוש בנושא.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר