הזיה מרגיזה

חברת החשמל דורשת מיליארדים מהמדינה

עובדי חברת החשמל נוקטים בעיצומים בחודש האחרון כדי למנוע את התחרות בשוק החשמל ובחברת החשמל מבקשים שמי שיממן את ההפסדים שנגרמים יהיו... האזרחים (כלכלה)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)

זה נשמע אולי כמו בדיחה, אבל על חשבוננו: חברת החשמל פנתה במכתב לשר האוצר משה כחלון ולשר האנרגיה יובל שטייניץ. במכתב מבקשת סיוע כספי לחברה על מנת שזו תוכל להתמודד עם העיצומים של עובדיה, הכוללים הקפאה של תשלומי החברה לספקים ושל גביית הכספים מלקוחות החברה. בעברית מדוברת, מבקשת החברה מהמדינה, קרי האזרחים לממן את העיצומים של עובדי החברה שגם כך יש טענות רבות על גובה שכרם.

עובדי חברת החשמל נוקטים עיצומים במחאה על שהמדינה לא מנהלת עמם משא ומתן על ביצוע רפורמה בחברה, וממשיכה להגדיל את חלקם של ספקי החשמל הפרטיים על חשבון חלקה של חברת החשמל כשהמטרה האמיתית היא הקטנת התלות בחברה המונפוליסטית.

ב־12 ביוני הקפיא ועד העובדים את הגבייה בחברה ומאז לא הוצאו חשבוניות חדשות עבור הלקוחות. הפער התזרימי לכל חודש של שביתה עלול להגיע לכ־2 מיליארד שקל. חברת החשמל כבר נטלה הלוואה דחופה של 800 מיליון שקל מהבנקים הפועלים ולאומי, והחודש היא אמורה לקחת הלוואה שנייה באותו ההיקף.

בינתיים, האזרחים לא מקבלים חשבונות חשמל וצפוי להצטבר להם חוב גדול שיוגש בחשבונית אחת על חודשי הקיץ החמים בהם בדרך כלל החשבונות גדולים גם כך בשל השימוש במזגנים.

על פי המכתב שחלקים ממנו פורסמו ב'כלכליסט', הדירקטוריון מזהיר כי העיצומים יגרמו למכה כפולה - הן לספקים שמחכים לכסף והן ליציבות הפיננסית של החברה מול המוסדיים והבנקים. לפי הדירקטוריון, "מצב שבו החברה לא תוכל לעמוד בתשלום התחייבויותיה לספקים, לצדדים שלישיים ולעובדים, הוא חמור ועלול להשפיע לא רק על תפקודה השוטף של החברה, אלא גם על דירוג האשראי שלה, וייתכן אף זה של המדינה".

במכתב מבקשים חברי הדירקטוריון לקיים פגישה דחופה עם בכירים במשרדי הממשלה על מנת לדון בדרכים שבהן ניתן לסייע לחברה.

על פי הדיווח ב'כלכליסט', כדי לפתור את המשבר ניתן לעשות כמה דברים חלקם יפגעו בכיסם של האזרחים, המדינה יכולה להחליט להעלות זמנית את תעריף החשמל ולהוריד אותו חזרה אחרי כמה חודשים, כך שביום שבו השביתה תסתיים הגבייה מהלקוחות תהיה גבוהה יחסית כדי למלא את הקופה. אף שמדובר בצעד חריג שיפגע קשות במיליוני אזרחים, בחברת החשמל שלא חשודה על דאגה לכיס האזרחים, לא פוסלים אותו על הסף, ולכן שלחו העתק של המכתב גם ליו"ר רשות החשמל.

אפשרות נוספת, ריאלית יותר היא לתת לכלל ספקי החברה ערבות מדינה, שתבטיח שהם יקבלו את מלוא התמורה עבור הסחורה והשירותים שלהם בכל זמן נתון. מדובר בסכום קטן יחסית במונחי מדינה - כ־130 מיליון שקל לחודש. אפשרות נוספת היא שהמדינה תשלם לספקים, ואז תגבה את הכסף מחברת החשמל בעצמה כשהשביתה תסתיים.

אפשרות שלישית היא לאפשר לחברת החשמל הלוואה של 5-4 מיליארד שקל בערבות מדינה עד ספטמבר. חברת החשמל כבר קרובה לניצול קווי האשראי הקבועים שלה מול הבנקים הפועלים ולאומי, וערבות מדינה יכולה לאפשר לה לקבל כסף ולצלוח את המשבר.

מי שעוד יוכל לסייע להנהלת חברת החשמל להתמודד עם המשבר היא הממונה על הגבלים עסקיים מיכל הלפרין שיכולה לקבוע שהעיצומים וההשבתות שוועד העובדים נוקט פוגעים בתחרות ולכן דינם להתבטל.

הפנייה לממונה על הגבלים נועדה לפתור את השבתת משק החשמל על ידי הוועד בכלים שעומדים לרשותה מול מונופולים. כיוון שחברת החשמל היא מונופול בשלושה ענפים שונים - ייצור, הולכה וחלוקה של חשמל. הסיכוי שעובדי חברת החשמל יעזו להשבית את משק החשמל נמוך מאד שכן הזעם הציבורי יהיה אדיר וייווצר לחץ על גדול מאד לנקוט בצעדים קשים במיוחד כנגד העובדים והמונופול הפראי של החברה.

בחברת החשמל מסמנים את ספטמבר כחודש אפשרי לסיום העיצומים, מכיוון שאז ייערכו בחירות לוועד העובדים - כולל תפקיד יו"ר המזכירות הארצית של הוועדים, שבו מחזיק כיום מיקו צרפתי, אשר מתכונן להתמודד שנית - והלחץ הפוליטי צפוי לרדת עם ירידת הלחץ של צרפתי להיבחר שוב לתפקיד. בינתיים, את המחיר הם רוצים שאנחנו נשלם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר