טביעת מנהיג הכת בנהר

משפחות נפגעי "לב טהור" - לא מאמינות שהלברנץ טבע

"צריך להביא אותו לפה ולשפוט אותו", אומר אביו של תלמיד ישיבה מגבעת שאול שנסחף ל'לב טהור', שלא מאמין כי שלמה הלברנץ טבע. אם זה אכן קרה - "יש לדרוש את גופתו", אומרת אחרת (חרדים)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
מנהיג הכת שלמה הלברנץ (צילום: מתוך טוויטר)

משה קשאני, אדם חרדי שבנו חבר בכת 'לב טהור', לא מתנחם מהדיווחים כי מנהיגה שלמה הלברנץ טבע למוות בנהר בערב שבת, הבוקר (ראשון) הוא עדיין כועס ולא בוחל במלים קשות.

לגבי הדיווחים על טביעתו, הוא בטוח: "זו רק הצגה, כדי ש'יירדו' ממנו. זה מקובל במקסיקו, לתת שוחד, להימלט ולעשות כאילו מתים. 90 אחוז שהוא חי, שהוא ביים את מותו. אמרו לי ככה גם אנשים שמבינים איך זה עובד שם".

אברהם קשאני, בנו, היה תלמיד ישיבה נחשבת בשכונת גבעת שאול שבירושלים. "פתאום אנחנו מקבלים דיווחים כי הוא נרדם באמצע הלימודים", מתאר אביו. "כששאלנו אותו למה הוא לא הולך לישון מוקדם, הוא התחמק. בהמשך התברר שהוא התחבר לבחור שלקח אותו להלברנץ - עוד לפני שהוא שינה את שמו מארז לשלמה - והוא הדריך אותם להשחית מודעות על אוטובוסים, וכל לילה הוא היה נותן להם משימה אחרת. פעם אחת תפסו אותם, והתפתחה אלימות".

אביו של תלמיד הישיבה בראיון הכועס. האזינו

"הוא התחיל לקלל את המדינה ואת הרבנים. הלברנץ הקהיל סביבו קבוצת של 12-15 בחורים בשכונת 'בית ישראל', שם הוא היה גר, וקרא להם 'לב טהור'. יום אחד אני מקבל הודעה שהוא הבריח קבוצה לווילה גדולה שהוא קנה במונסי שבארצות הברית, כי הוא הבין שהורי הבחורים 'עלו' עליו ולא מתכוונים לשתוק לו".

לדבריו, "אברהם, שהיה אז בן 16, הכחיש שהוא מתכוין להצטרף אליהם ולעזוב את הארץ, אבל לי נודע שהוא הגיש בקשה לדרכון. כשאמרתי לו את זה הוא סיפר שהדרכון הוא רק בשביל נסיעה לאומן ולא קשור לקבוצה הזו. ואז, פתאום, הוא נעלם. לא ישנו כמה לילות, חיפשנו אותו בבתי חולים והמשטרה גם פרסמה את הפרטים שלו. לילה אחד הוא מתקשר הביתה ואמר לאשתי 'אני נמצא בארצות הברית, בלב טהור' - וניתק את הטלפון".

"כמה שהתקשרתי אליו לא עזר לי, ניתק את הקשר לגמרי. דרך חבר שלי הצלחתי אחרי הרבה זמן לחדש קצת את הקשר, והוא הסכים שאני יבוא אליו. כשהגעתי למונסי קיבלו אותי יפה, אבל הכל שם היה מוזר. באותו זמן הלברנץ בדיוק נכנס לבית סוהר ל-12 שנה בעוון חטיפת ילדה".

האב ממשיך ומתאר בכאב: "הכל שם היה סגור ומסוגר, הם כמעט לא יוצאים מהמקום - ממש כת. לבן אדם הזה (הלברנץ) יש כושר שכנוע אדיר, אבל אותי - כחרדי - הוא לא הצליח לשכנע. אחר כך עשינו מחווה לבן שלי, והשתתפנו בחתונה שלו, אבל כשהוא הקים משפחה ראיתי זוועה: הנכדים בלי שיניים, הבן שלי בלי שיניים, המקרר ריק - חוץ מלחם, הלכתי לסופר ועשיתי לו קניות".

שלמה הלברנץ (מתוך ynet)

"היום אני לא יודע איפה הבן שלי. אחרי שגירשו אותו מקנדה, לפני בערך שנתיים, הוא הגיע לארץ ולא התייחס אל כל המשפחה שלנו שחיכתה לו בשדה התעופה. לא רצה לדבר איתנו. בהמשך הוא נסע לגואטמלה, ומאז עד עכשיו אין לנו שום קשר. הלברנץ הוא כמו הק.ג.ב. איך שהוא מתנהג שמה", מסיים האב משה החרד לגורל בנו.

גם צופיה נהון, מי שמלווה ב-4 השנים האחרונות את המשפחות הנפגעות, מגלה כי "רוב המשפחות לא מאמינות שזה הוא שטבע, עד כדי שחלקן ביקשו לנסוע בעצמן כדי לוודא את מותו".

את ההערכות כי במידה והדיווחים נכונים תתפרק הקבוצה הקיצונית, דוחה נהון בראיון לגל"צ. לדבריה, כלום לא יעזור, לכת הזו ישנם סדר וארגון מאוד חזקים - יש את מאיר רוזנר שהיה יד ימינו של הלברנץ, יש את גולדמן שמנהל את הכספים ודובר שלהם, יש שני אחים שממונים שם על המשמעת וכמובן יש את היורשים נחמן ויואל שעשויה להתפתח ביניהם מלחמה.

תיעוד שהייתם של חברי "לב טהור" בגואטמלה. צפו

החשש העיקרי כעת עם היעלמות המנהיג, הוא ש"המשפחות שם עלולות להיכנס לכאוס מוחלט. לכן ממש ראוי שישראל וארה"ב, המדינות שהמשפחות נמנות על אזרחיהן, ידרשו את הסגרתן בתום 180 הימים שמקסיקו הרשתה להן להיות על אדמתה. הכי חשוב - להחזיר לפה שתי משפחות ישראליות שהבריחו איתן את ילדיהן הקטנים מהארץ, משפחות חיון ובויאר".

נהון, שעומדת גם מאחורי הצעת החוק נגד כתות פוגעניות, טוענת כי אישור החוק מתעכב, כי "הניסוח שלו היה מתאים גם לקהילות חסידיות סגורות מסוימות - ואפילו שעשינו בידול בלשון החוק, הוא עדיין לא עובר, כנראה בגלל בעלי אינטרס כלשהם".

המכה שמדינת ישראל יכולה וצריכה לדעתם לגרום ל'לב טהור', היא שתפעל להביא לפה את גופתו, "ככה קברו לא ייהפך להיות מוקד עלייה לרגל", היא טוענת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר