טור דעה

פריימריז במפלגות החרדיות יקלו עם ה'גדולים' // דב הלברטל

"אין כל מניעה הלכתית לקיום פריימריז", טוען הלברטל: "ידוע לי לפחות על 2 מקרים שגדולי ישראל לא היו מרוצים מנציגים מסוימים, אך נמנעו מלהדיח אותם מחשש פגיעה קשה בהם" (טור)

עו"ד דב הלברטל | כיכר השבת |
אילוסטרציה. חברי הכנסת בבית מרן הגראי"ל (צילום: ארכיון כיכר השבת)

המנצח הגדול בבחירות לראשות מפלגת העבודה, הוא תהליך הפריימריז שהביא לבחירת המועמדים הראויים ביותר, למרות ששניהם מעדות המזרח. למתבונן מן החוץ, ללא כל קשר לזהות המפלגתית, הפריימריז נראים כדבר הוגן וראוי. התחושה שכל מתפקד מעורב בבחירת נציגיו, מביאה לסוג של נחת והתרוממות רוח.

זו הסיבה, שלאף אחד אין טענות על הנבחרים. הם נבחרו על ידי הציבור, באופן ההוגן ביותר. החרדים מצביעים למפלגתם, אך רבים אינם שלמים עם הנציגות או עם חלקה. תמיד קיימת תחושה, גם אם אינה בהכרח נכונה, שחלק מהנציגים נבחרו לא בשל התאמתם, אלא בשל קשריהם וייחוסם. וגם תחושה – היא משהו. ואפילו אם הם מוכשרים לתפקידם, ההרגשה איננה טובה, כי 'לא שאלו אותי'.

אין כל מניעה הלכתית לקיום פריימריז. אדרבא, מהמקורות עולה אחרת. גם בהיסטוריה הקהילתית, הרבנים והעסקנים נבחרו לרוב על ידי אנשי הקהילה באספות עם. בשיטת הפריימריז קיימים גם יתרונות רבים ביחס לגדולי התורה הבוחרים בנציגיהם. כי הרי לא פעם, קשה להם לעמוד בלחצים. ידוע לי לפחות על שני מקרים ש'גדולים' לא היו מרוצים מנציגים מסוימים, אך נמנעו מלהדיח אותם מחשש הפגיעה הקשה בהם, או מסיבות אחרות. כך גם לגבי עצם המינויים.

אפשר לערוך פריימריז מבוקרים, באופן שלא יווצר מצב שייבחר מישהו רק בגלל שהוא סוג של פופוליסט ויודע למצוא חן בעיני צעירים או אחרים. כך שהמגרעות שבפריימריז ניתנות לשליטה. רואים גם את הצלחת התהליך באותן מפלגות שהוא נערך בהן. זה שבליכוד נכנסו כאלו שאינם ראויים, זה דווקא בגלל שלגביהם היה איזה שהוא שריון או פריימריז במחוזות עם מספר מוגבל מאוד של בוחרים.

מזכיר מועצת חכמי התורה לשעבר מכריז על ההחלטה להחזיר את דרעי לש"ס (צילום ארכיון: ישי כהן, כיכר השבת)

עריכת פריימריז תאפשר גם איחוד מלא של כל הכוחות החרדיים, כי החשש לבחירתם המאולצת של נציגים לפי קטגוריות מגזריות כאלה או אחרות, לא יתקיים. לא תהיה מניעה לדוגמה שייבחר נציג בן עדות המזרח במקום ראשון, אם הוא המוכשר ביותר. באותה מגמה, ייתכן שהחסידים יצביעו דווקא עבור נציג ליטאי, ולהיפך. העיקר שייבחר מי שבאמת הציבור רוצה אותו, והוא הראוי.

תהליך כזה ידרבן מצביעים נוספים רבים להגיע למפלגה. ריבוי מועמדים ראויים יחייה מאוד את התהליך המפלגתי ויוסיף אנרגיות רבות, ובעיקר חשק להיות מעורב, להצביע ולשכנע.

אין כל ספק שהפריימריז, לפחות לטווח המאוחר יותר, יביאו לאחדות רבה יותר בקרב הציבור החרדי. הם גם יסירו אחריות כמעט בלתי אפשרית מצד גדולי הדור. יותר קל להם שהציבור יחליט להדיח מישהו, או למנות מי שראוי, ולא מי שהמגזר חייב לו מסיבות כאלה או אחרות.

בכל מקרה, הפריימריז הוא תהליך ראוי ומוסרי ביחס לבוחרים. דרך הפריימריז יבחרו הנציגים הראויים ביותר. בדרך כלל בחירה ציבורית מביאה באופן מפתיע לטובה לאיזונים ראויים. התהליך יגביר את האחדות, את החשק ואת הקרבה למפלגה ולנציגיה. הכל ייראה אחרת.

אז אולי הגיע הזמן לקיים פריימריז גם במפלגות החרדיות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר