אאא

רונית דוייב, מנהלת מדעית אבוט יצרנית אנשור פלוס אדוונס המייצרת בין השאר את סימילאק למהדרין מציגה תשובות מגובות מדעית לארבע לשאלות נפוצות שיעזרו לכם לעשות בדיוק את זה

מדוע מים חיוניים לצורך השיקום?

על פי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן, כמעט מחצית מהאמריקאים לא שותים מספיק מים על בסיס יומי. בעוד התייבשות נפוצה יותר בחודשים החמים, זה גם משהו לחשוב עליו כשאנחנו בזמן החלמה.

המים מסייעים לשמור על זרימת הדם, נושאים רכיבי תזונה וחמצן לתאי הגוף ומגנים על המפרקים. כאשר הגוף מתאושש ממחלה או פציעה, הוא שולח מים ורכיבי תזונה לאותו מיקום. אם אנחנו לא דואגים לחדש את מלאי הנוזלים אלה, תהליך ריפוי הפצע והתאים עלול להימשך זמן רב יותר, ובסופו של דבר פוגעים בהתאוששות ובהחלמה שלנו.

בנוסף לשתיית מים, המזון שנבחר יכול להוות כ- 20 אחוזים מצריכת הנוזלים היומית שלנו. לדברי פאם ביד, דיאטנית מוסמכת של אבוט, מזונות כמו מלון, עגבניות ותותים הינם עשירים באופן טבעי במים ובמינרלים, אשר שניהם קריטיים לתפקוד תקין של העצבים והשרירים בזמן ההחלמה.

מה כדאי לאכול אם אני מנסה לחזור "לעמוד על הרגליים"?

על פי סקר שנערך בבריטניה ונתמך על ידי אבוט ואיגוד חולים, 75 אחוזים מהאנשים מעל גיל 65, אשר מחלימים מאירוע בריאותי, לא קיבלו שום תמיכה תזונתית במהלך שהותם בבית החולים או לאחר השחרור.

אם נשקיע בתזונה נכונה כבר עכשיו, אנחנו יכולים ליצור בגוף שלנו "רזרבות תזונתיות" למצבים של ירידה במצב הבריאות, ובמקביל עוזרות לשמור ולשקם את מסת שריר בגופנו. אייבי סאוור, דיאטנית באבוט, ממליצה להזין את הגוף על בסיס קבוע על ידי אכילת פירות וירקות, דגנים מלאים ובשר רזה. וודאו שאתם צורכים:

• ויטמין C: רכיב תזונה זה מסייע בהחלמה של גידים ורצועות ופצעי ניתוח. איכלו תותים, קיווי, ברוקולי ופלפלים.
• ויטמין D וסידן: צריכת מוצרי חלב דלי שומן יעזרו בתיקון וחיזוק עצמות פגועות.
• סיבים: אם אתם נוטלים משככי כאבים לאחר פרוצדורה רפואית, תוכלו להפחית תופעות לוואי מטרידות כמו עצירות, ע"י צריכת תזונה עשירה בסיבים, אשר נמצאים במזונות כמו דגנים מלאים, שיבולת שועל, פירות וירקות ופירות מיובשים.
• חלבון: מרכיב שנמצא בכל רקמות הגוף, חלבון ממלא תפקיד מרכזי בבנייה, בריפוי ובתחזוקה של השרירים ובשינוע רכיבי תזונה.

איך אני יכול לקבל בחזרה את האנרגיה והכוח שלי?

השרירים שלנו הם מקור קריטי לכוח ולאנרגיה בתקופות של התאוששות והחלמה. כאשר אנו חולים או מאושפזים, לרוב הדבר מלווה בחוסר תאבון ובקושי בצריכת מזון שתוצאתם היא צריכה לא מספקת של רכיבי תזונה הדרושים לגוף כדי להתאושש. כדי למלא את החסר, הגוף מפרק רקמת שריר. סוג זה של אובדן שרירים קשור להתאוששות איטית יותר ממחלות, נטיה מוגברת לסיבוכים, האטה ביכולת ריפוי פצעים וכן באיכות חיים ירודה. זאת בנוסף לאובדן שריר קודם המתרחש בקרב כ- 50 אחוזים מהאנשים המבוגרים, דבר שהינו בעל השלכות נוספות על הבריאות הכללית ויכולת ההתאוששות שלהם.

למרבה המזל, יש משהו שיכול לעזור: HMB. HMB מקדם בנייה ותפקוד של שרירים ומעודד את הגוף לשמר תאי שריר קיימים, כאשר נמצאים בתקופה של סטרס", אומרת סאוור. "לכן שילוב של HMB , ויטמין D וחלבון בתזונה יכול לעזור לנו לצמצם את אובדן השריר, לצבור כוח ולהתאושש מהר יותר".

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

HMB מיוצר באופן טבעי על ידי הגוף כאשר הוא מעכל לאוצין, חומצת אמינו שנמצאת במזונות עתירי חלבון. ניתן גם למצוא אותו גם בכמויות קטנות באבוקדו, פירות הדר, כרובית ודג שפמנון. עם זאת, הגוף זקוק ל- 3 גרם של HMB ביום – כמות השווה ל- 6,000 יחידות אבוקדו! זה המקום שבו תוספת מזון המכילהHMB יכולה לסייע בשמירה ובשיקום מסת השריר.

"הגוף שלנו מייצר פחות HMB ככל שאנו מתבגרים", אומרת סאוור. "זו הסיבה שצריכתו בכמות רבה יותר בשילוב עם ויטמין D וחלבון בתזונה היומית או דרך תוספים הופכת חשובה אף יותר בכל שנה".

מה לגבי פעילות גופנית?

מהו השלב האחרון כדי לעמוד על הרגליים בחזרה? בדיוק זה! פעילויות קלות כמו אימון התנגדות, טיולים יומיים, מתיחות או יוגה, יכולות להיות מועילות במידה רבה, במיוחד אם מרגישים עייפות לאחר פרוצדורה רפואית או מחלה. התייעצו עם הרופא כדי לקבוע מה הכי טוב בשבילכם.

שמירה על גוף חזק ובריא כל השנה, משמעותה שמירה על העצמאות בכל גיל, גם כאשר מחלימים ממחלה, פציעה או ניתוח. זכרו, אף פעם לא מאוחר מדי כדי לחיות הכי טוב - לא משנה מה החיים מביאים לנו.