ראיון מיוחד

שקד: "חיים נפרדים של הציבור החרדי - זו לא הדרת נשים"

שרת המשפטים קוראת בראיון ל"כיכר השבת" לעורכי דין חרדים להגיש מועמדות לשיפוט ומבטיחה "פרוקטציה", מסבירה מדוע אין הדרת נשים בציבור החרדי ומבטיחה מאבק בתקיפת חיילים (בארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: כיכר השבת)

שרת המשפטים איילת שקד רוצה לראות שופטים חרדים ומקדמת יוזמות בכדי שחרדי יוכל להתקבל לתפקיד יותר מהר מכל עו"ד אחר וזאת כ"אפליה מתקנת". בראיון מיוחד ל"כיכר השבת", מתייחסת השרה שקד לסערה הגדולה סביב שיטת הסניוריטי הקובעת כי השופט הוותיק הוא זה שימונה לנשיא בית המשפט העליון ומסבירה מדוע היא מתנגדת לכך, מצהירה כי המלחמה נגד תוקפי החיילים החרדים תימשך, ומבטיחה ש'הבית היהודי' ו'האיחוד הלאומי' ירצו בבחירות יחדיו.

בפתח הראיון מתייחסת השרה שקד לתקיפת החיילים החרדים ואומרת: "יש יחידה מיוחדת בפרקליטות שהיא יחידה לתפקידים מיוחדים שמתעסקת בזה, עם הרבה דגש. אני, איך שנכנסתי למשרד, הכרתי את הנושא היטב כי עמדתי בראש הוועדה של חוק הגיוס בקדנציה הקודמת, ואני נמצאת בקשר ישיר עם כמה מהמגייסים החרדים שנמצאים בהתקפות קשות, אישיות. לכן אני יכולה לומר לך שהפרקליטות לוקחת את העבודה הזו במלוא הרצינות, גם המשטרה. כולם התגייסו לנושא הזה".

על העובדה שרק שמונה כתבי אישום הוגשו בנושא אומרת שקד כי "זה לא פשוט להגיע לראיות, לא פשוט למצוא מספיק ראיות שיובילו לכתב אישום".

שרת המשפטים שקד בראיון לכתב "כיכר השבת" ישי כהן

שרת המשפטים חושפת: "אני יכולה להגיד לך שמתכוונים לבדוק גם את בתי הדפוס, לראות אם הכל נעשה שם על פי חוק. גם לנסות ולהפעיל אכיפה משותפת, שאם יש בית עסק שמתעסק בזה, נבדוק אם הוא משלם מיסים ולראות שהכל נעשה כחוק".

את חושבת שהנציגים החרדים עושים מספיק בכדי למגר את התופעה?

"אני עובדת על זה הרבה. סגן שר הביטחון מהמפלגה שלי עוסק בזה. אני מקווה מאוד שההנהגה החרדית תגנה את התופעה הזו".

בהמשך הראיון מתייחסת השרה שקד לשיטת הסניוריטי, הקובעת כי השופט המבוגר ביותר הוא זה שיבחר לתפקיד נשיא בית המשפט העליון ואומרת: "תראה, אני לא מכירה אף גוף שהדבר הזה קורה בו. לא במגזר הציבורי ולא הפרטי. מי שצריך לעמוד בראש הרשות השופטת הוא האדם המתאים ביותר, עם הניסיון והמקצועיות ויכולת הניהול, צריך לקחת בחשבון את כל התכונות האלה".

את חושבת שתצליחי לעשות שינוי בנושא?

"עצם הדיון שהיה אתמול (בוועדת החוקה. י"כ) היה מאוד חשוב, היו שם דעות שונות ונקודת מבט שונות. גם אם זה לא יקרה הפעם, צריך להבין שהשופטת חיות היא המועמדת היחידה, אבל עצם הדיון - מאוד חשוב".

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה דינה זילבר עולה לאחרונה לכותרות בשל ההתבטאויות והוראות שלה סביב ההפרדה בין גברים לנשים באירועים חרדים, את מכירה את הנושא?

"אני שוחחתי כמה וכמה פעמים עם היועץ המשפטי לממשלה", אומרת שקד וחושפת: "בשבוע הבא תתקיים פגישה אצלי בלשכה עם היועץ המשפטי לממשלה, חבר הכנסת משה גפני וח"כ סמוטריץ'. הנושא הזה בטיפול. צריך לדעת שנכון להיום יש דו"ח שהממשלה אימצה שמדבר בנושא הדרת נשים".

השרה איילת שקד והנשיאה מרים נאור (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

"צריך לדעת בהחלט להשתמש בשכל ובהיגיון ולהבין שחיים נפרדים של הציבור החרדי זו לא הדרת נשים ואין שום כוונה לגרור את הנושא הזה לשם", מצהירה שקד.

הזכרת את ח"כ גפני, איך הקשר שלך עם גפני, דרעי וליצמן?

"בסדר גמור. לפני הראיון דיברתי עם ח"כ גפני על כמה נושאים. יש שיתוף פעולה מצוין עם השר ליצמן והשר דרעי. הקואליציה הזו היא ראיה לכך שהיחסים בינינו לחרדים הם מצויינים והקואליציה עובדת בצורה מאוד טובה".

בשנים האחרונות יותר חרדים לומדים משפטים. חלקם נכשלים, ובמקביל בלשכת עורכי הדין מספרים על יותר מדי עורכי דין, את קוראת לחרדים ללמוד מקצוע אחר?

"לא, לא. חס וחלילה", מגיבה שרת המשפטים ומספרת על מהלך דרמטי להכנסת חרדים לתחום השיפוט: "אני עשיתי צעד מאוד משמעותי יחד עם הנשיאה וקיצרנו את כל הליך המועמדות לשפיטה למגזר החרדי. סוג של אפליה מתקנת".

השרה שקד פונה לציבור החרדי ואומרת: "אני רוצה לנצל את הראיון הזה ולקרוא לחרדים שבאמת יש להם חמש שנות ניסיון: תגישו מועמדות לשיפוט. אנחנו עושים לכם 'פרוטקציה', אני רוצה שיהיו שופטים חרדים במערכת".

באשר לריבוי החרדים הלומדים משפטים אומרת השרה שקד: "בעניין הלימודים, זה נכון שיש יותר מדי סטודנטים, אני בכל מקום אומרת לכו ללמוד הנדסה ומחשב. אם יש מישהו שמתלבט בין מדעי המחשב לבין עריכת דין אני אומרת שילך ללמוד מחשב. אבל מי שמתלבט אם ללכת ללמוד משפטים או לא ללמוד בכלל אז בבקשה לך ללמוד משפטים, בהחלט בציבור החרדי יש תנופה גדולה שהולכים ללמוד משפטים, אפשר ללמוד גם כידע כללי, לא בהכרח לעבוד במקצוע".

לסיום, את חושבת ש'הבית היהודי' ו'האיחוד הלאומי' צריכים לרוץ יחד?

"כן. אני חושבת שאין מקום בציונות הדתית לשתי המפלגות. צריך פשוט למצוא את הנוסחא המתאימה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר