"לא פרודוקטיביים"

קרן קמ"ח עצרה את התמיכות ללימודי משפטים במגזר החרדי

שכר הלימוד הגבוה והקושי למצוא עבודה בתחום גם לאחר התואר, הפכו את לימודי המשפטים לסיוט עבור הסטודנטים. ל"כיכר השבת" נודע כי 'קמ"ח', התומכת כלכלית בסטודנטים חרדים, החליטה להפסיק כמעט לחלוטין את מימון הסטודנטים החרדים בתחום (בארץ)

גלימת עורך דין. אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)

זרקת אבן ברחוב? רוב הסיכויים שהיא תיפול על עו"ד שיתבע אותך - זאת כמובן בדיחה ישנה שבשנים האחרונות מתממשת לכדי מציאות עגומה מצד אלו שסיימו את לימודי התואר למשפטים ומצאו את עצמם ללא עבודה ועם מינוס של דמי הלימודים הגבוהים. על פי הנתונים שפורסמו, עולה כי מספר עורכי הדין בארץ ביחס לאוכלוסיה, הוא הגבוה ביותר בעולם.

בשנת 2014 התפרסם שבארץ יש עו"ד אחד לכל 130 אזרחים, ובשנים שעברו מאז מספר עורכי הדין הלך וגדל. גם אם תנצחו את הסטטיסטיקה ותצליחו לשרוד את תקופת הלימודים, סיכוי סטטיסטי סביר שתואר במשפטים ישאיר אתכם מחוסרי עבודה ועם שלוש שנים שיתבזבזו להן לריק.

שר החינוך נפתלי בנט, בעל תואר במשפטים בעצמו, קרא בעבר להפסיק ללמוד משפטים ולפנות לאפיקים אחרים, ובכנס של לשכת עורכי הדין המתקיים אחת לשנה, קרא יו"ר לשכת עוה"ד לצעירים לא ללמוד משפטים. לטענתו, האינפלציה המתרחבת בענף זה מביאה אבטלה בהיקף נרחב.

אז מי בכל זאת מעוניין שצעירים יילמדו משפטים, ויעשה הכל כדי שזה יקרה? אלה שעושים מזה כסף. הרבה כסף: המוסדות להשכלה גבוהה. דמי הלימוד הגבוהים שמשלמים הסטודנטים יוצרים מלחמה סמויה בין מוסדות הלימוד השונים, כשכל אחד מהם מעוניין ליטול נתח מכובד מהעוגה. הדרך שלהם לגרום צעירים שמתלבטים בין מסלולי הלימוד השונים, היא למכור להם את החלום של חבילת לימודים נוצצת וקלה.

הזוהר שליווה בעבר את המילה משפטים, ככל הנראה עדיין עובד על אותם צעירים שקונים את החלום שבתוך מספר שנים, ללא מאמץ גדול, הם יקבלו את תואר שיסדר להם עבודה מכובדת. אלא שמסתירים מהם את הנתונים המדאיגים על היום שאחרי התואר.

שרת המשפטים לעורכי דין חרדים: תתמודדו לשיפוט (צילום: ישי כהן)

מה מצפה למי שבכל זאת התפתה לחלום וסיים תואר במשפטים? הקושי בלמצוא עבודה מיד לאחר תואר, מוכר גם בשאר התארים. אך השוני הגדול הוא במשרות המתאימות למתמחים. בעוד במקצועות השונים משרות התמחות מצויות למכביר, במשפטים, עקב העומס העצום של בעלי תואר, אין מספיק מקומות שמסוגלים לקלוט מתמחים.

אלי ר, שכיום מתמחה במשרד עורכי דין וסיים את התואר בשנת 2013, סיפר ל"כיכר השבת" כי רק לקראת סוף השנה החולפת הצליח להיכנס להתמחות - זאת לאחר שנתיים בהן ניסה ללא הצלחה. לדבריו, בעלי המשרדים מודעים לביקוש הרב במשרות התמחות, דבר שגורם להם להעביד את המתמחים בעבודות קשות ובלתי מתחשבות מאחר והם יודעים שאין סבירות שהם יחליטו לעזוב, ובמידה וכן - יש אלפים שירצו להיכנס תחתיהם.

בקרן קמ"ח, התומכת כלכלית בבני המגזר החרדי היוצאים ללימודי תואר, אומרים ל"כיכר השבת" כי בעבר הפנו משאבים לחרדים שבחרו בתואר במשפטים, אך מאחר ומציאת עבודה בתחום הפכה לכמעט בלתי אפשרית, מפנה הארגון את רוב המלגות למקצועות פרודוקטיביים יותר, למעט אותם אנשים המעוניינים בתואר נוסף כדי לשפר את משכורתם ולא במטרה לעבוד כעו"ד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר