החינוך בראי הפרשה

פרשת פנחס: תורשה התנהגותית, האמנם?

כאשר אנו בבית או במוסד חינוכי נדרשים לעתים למעשים שהם קיצוניים, עלינו להעביר מסר חינוכי והסבר על מעשינו לילדינו ולתלמידינו על מנת שיבינו נכון את מעשינו (יהדות)

אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

מחקרים רבים עוסקים בשאלה האם ישנו מרכיב גנטי התנהגותי, לדוגמא אם האב או האם מתנהגים בצורה מסוימת גם הבן מבחינה גנטית יתנהג כך, אינני מתיימר ורשאי לעסוק בשאלה זו, אך ברצוני להתייחס לנושא זה מזווית שונה, כל ילד/אדם מגלם באישיותו את דמות הוריו, בדרך כלל בן את אביו ובת את אמה, ככל שהאדם מתבגר ומודע לאורח חיו ומידותיו הוא יכול להחליט אם ברצונו להשאיר את המצב או לעשות עבודה אישית ולשנות את המציאות.

עם השנים אנו נוכחים יותר ויותר עד כמה הכרת הוריו של תלמיד מוביל להבנת התלמיד עצמו, דפוסי התנהגות שלא מובנים לנו בעולמו החינוכי של התלמיד, לעיתים רבות הם דפוסי התנהגות המובנים בבתים מהם באים התלמידים, הכרת התא המשפחתי של התלמיד לעיתים רבות הם מפתח להצלת והצלחת התלמיד.

בפרשת השבוע פרשת פנחס ניתן לכאורה לשאול על אבסורדיות שקיימת, פנחס עושה מעשה של קנאות, והשכר שהוא מקבל בגין זה הוא השלום "ברית כהונת עולם לו ולזרעו אחריו", לכאורה המעשה והשכר הם הפכים של ממש, קנאות זה מעשה של בערה פנימית עם עשיה חדה ומהירה, ואילו השלום כל מהותו הוא רוגע ושלווה ומעשים שקולים?! עוד ניתן לשאול מדוע באותו השכר על הקנאות נכנסים גם זרעו של פנחס, מה הם קשורים למעשה הקנאות של אב משפחתם מעבר להיותם זרעו?!

בשלהי פרשת בלק במעשה הקנאות המדוברת, בעת מעשה קנאתו של פנחס ניתן לשים לב לכמה הדגשים מופלאים בפסוקים שהתורה כביכול מייתרת מילים שהיה ניתן לחסוך בהם: וירא פינחס ויקם מתוך העדה ויקח רמח בידו ויבא אחר איש הישראלי וכו' ורש"י מביא לנו את דברי חז"ל דו שיח שהתקיים בשעת מעשה בין פנחס ומשה, נשתכחה הלכה ממשה, ופנחס הזכיר אותה למשה, ענה לו משה בעל השמועה יבצע אותה וכו'.

התורה וחז"ל מדגישים לנו את ההתנהלות השקולה והמדודה של פנחס בעת מעשה הקנאות, הכל נעשה ברוגע עם היתר הילכתי ואדרנלין במינון נכון, לא היה פה שום התלהמות ומעשה פזיז וחסר חשיבה, (הגמרא במסכת סנהדרין עוד מוסיפה בזה פרטים רבים) פנחס הביט בסיטואציה, וקם ממנה, והלך לדבר עם משה רבינו בפסק ההלכתי הלא קל של הסיטואציה, לאחר ההכרעה לקח רמח, ובא ועשה את מעשה הקנאות הנדיר הזה.

קנאות מתוך שיקול דעת וחישוב המעשים נכון זוהי קנאות אמת, קנאות שמגיעה מהחלטה פזיזה נטולת חשיבה היא קנאות שאיננה של אמת, כלפי חוץ ייתכן והמעשה של קנאי אמת ושאינו אמת יראה כמעט כאותו המעשה, אך זה יקרא רוצח וזה יקרא איש האמת, השכר המתאים ביותר לקנאות אמת שהביאה שלום בין ישראל לאביהם שבשמים זה "בריתי שלום" שלום זהו דבר שמחושב היטב וכל צעד בו מוקפד על מנת להשיג את יעד השלום, בניו של פנחס קבלו את שכר השלום המלמד על מהותה של קנאות אביהם , לולא השכר של "ברית שלום" היה מקום לחשוש מה הייתה המוטיבציה של אותה הקנאות, השכר הייחודי מלמד על המעשה האצילי, וההוראה לבנים היא נהגו כאביכם בקנאות שהיא של אמת שמהותה היא שלום.

כאשר אנו בבית או במוסד חינוכי נדרשים לעתים למעשים שהם קיצוניים עלינו להעביר מסר חינוכי והסבר על מעשינו לילדינו ולתלמידינו על מנת שיבינו נכון את תוכן המעשה וכוונותיו הרואיות ולא יגלמו באישיותם את מעשינו כפי שהתפרש להם בחיצוניותם, והחינוך ילקה בחסר.

הכותב הינו ראש בית המדרש "ברקאי"- ישיבת ההסדר החרדית חיספין

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר