הנשיא ארדואן: "אכרות את ראש הבוגדים"

הנשיא הטורקי, רג'פ טייפ ארדואן, הצהיר בנאום במהלך עצרת ניצחון, שנה לאחר ניסיון ההפיכה נגדו שכשל, כי הוא שואף להחזרת עונש המוות במדינה כנגד מתנגדיו (העולם הערבי)

(צילום: שאטרסטוק)

שנה להפיכה הכושלת בטורקיה שהביאה למותם של אלפים ולמאסרם ופיטוריהם של עשרות אלפים. בטורקיה חגגו יחד עם הנשיא רג'פ טייפ ארדואן את האירוע בעצרות תמיכה גדולות כשארדואן עצמו מבטיח בנאומו ש"יכרות את ראשיהם של בוגדיו". ארדואן אף הצהיר פעם נוספת כי המדינה שוקלת להחזיר את עונש המוות לחוק.

"קודם כל נכרות את ראשיהם של בוגדינו", אמר בפני ההמון שהניף את דגלי המדינה. "כשהם יופיעו בפני בית המשפט, נגרום להם ללבוש מדים כמו אסירי כלא גואנטנמו", המשיך, בהתייחסו לחשודים במעורבות בניסיון ההפיכה שיגיעו לכדי משפט. הקהל בעצרת, קרא בתגובה "אנחנו חייליו של טייפ (ארדואן)".

כזכור, לפני שנה פעלה קבוצת חיילים בניסיון להפיל את ארדואן מהשלטון, אולם בתוך שעות המרד מוגר על ידי הרשויות והאזרחים – שיצאו בהמוניהם לרחובות בתמיכה בארדואן. 249 נהרגו בניסיון לדכא את ההפיכה, לא כולל מוביליה. "שילמנו מחיר, אבל אין מחיר לעצמאות ולעתיד שהשגנו בתמורה להקרבה", אמר אמש ארדואן שנראה אף מנגב את דמעותיו.

לאחר ניסיון ההפיכה הוכרז מצב חירום במדינה שבמסגרתו נעצרו כ-50 אלף בני אדם ופוטרו מעבודותיהם יותר מ-150 אלף אנשי ציבור. בטיהור האחרון שנערך ביום שישי במדינה פוטרו 7,563 שוטרים, עובדי מדינה ואקדמאים. ארדואן חיזק את מעמדו אף יותר כשזכה במשאל העם להרחבת סמכויותיו מוקדם יותר השנה במה שהפך אותו לדברי רבים ל"סולטן" של ממש.

על אף ההצהרות של ארדואן בדבר עונש מוות הסבירות לכך נמוכה ולו רק מבחינה כלכלית. טורקיה שואפת להצטרף לאיחוד האירופי ומהלך כזה ייפגע בה קשות. קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל התייחסה מוקדם יותר לאפשרות שעונשי מוות יוטלו על המעורבים, והבהירה כי טורקיה לא תוכל להצטרף לאיחוד האירופי אם הדבר יצא לפועל. "עונש מוות לא תואם את האפשרות שאנקרה תצטרף לאיחוד", אמרה, וקראה להשית "ענישה מידתית" על מתכנני ההפיכה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר