מסמך היסטורי

"כתב אישום": עולים מתימן נגד בן גוריון ואגודת ישראל

"הי אגודת ישראל, תראה לנו המקום ורק עלינו משקרת. חבל עלינו, שבחרנו באגודת ישראל הנאמנת", כתבו עולים מתימן במסמך העומד כעת למכירה, כשהאשם המרכזי מבחינתם הוא בן גוריון (בארץ)

ישראל כהן | כיכר השבת |
השר יצחק מאיר לוין יו"ר אגודת ישראל, לצד צמרת המדינה (צילום: PINN HANS, אוסף התצלומים הלאומי )

מסמך מרתק נגד מי שכיהן כראש ממשלתה הראשון של מדינת ישראל, דוד בן גוריון - ונגד מפלגות נוספות דוגמת אגודת ישראל - עומד למכירה בימים אלו בבית המכירות הפומביות "ווינרס".

את 'כתב הטענות' חיברו משפחות מקרב עולי תימן ששוכנו במעברת פרדסייה, ובאמצעותו הן ביקשו להביע את אכזבתן מההבטחות השונות שניתנו להן על ידי גורמים שונים מטעם הממשלה ביחס לחייהם בארץ ישראל - ולא קוימו.

במסמך, הכתוב בכתב יד מסורתי על גבי פיסת קרטון, הם מביעים את מורת רוחם ומצהירים על כוונתם לחזור לגלות תימן או לארצות הברית. במסמך מופיעות גם אמירות קשות נגד בן גוריון ותנועת המושבים מחד, ונגד אגודת ישראל מאידך, אשר לדבריהם הבטיחו לסייע לעולים - והכזיבו.

עולים מתימן. אילוסטרציה (צילום: ELDAN DAVID, לע"מ)

בכתב הטענות שחיברו מופיעות שגיאות כתיב לרוב, וכל ניסיונות מומחי בית המכירות הפומביות לגלות את זהות כותב המסמך עלו בתוהו. ה"קינה" פותחת במלים: "אפתח פי לדבר לדויד בן גוריון ראש ממשלתי... דוד בן גוריון הבטיח לנו ביום שלישי שיסדר אותנו במסמייה... והוא רק עלינו מסחקת..." (-מצחקת).

בהמשך מופיעה ביקורת קשה נגד אנשי אגודת ישראל: "הי אגודת ישראל, תראה לנו המקום ורק עלינו משקרת. חבל עלינו, שבחרנו באגודת ישראל הנאמנת". עוד נכתב: "הלכנו לתל אביב לחפש לרשימת דלת, הם אומרים בבית חולים מסדרת...".

המסמך המאשים (סריקה)

העולים מביעים את אכזבתם ויאושם מהסיעות השונות וכותבים: "אנו מבקשים מהממשלה שתחזירנו לתימן... או באמריקה שהיא לכל מדברת. חבל על הכסף שאבדנו למסרד בדרך, עכשיו הממשלה הזאת לא מרחמת. חבל עלינו ששמענו לעצת הרמאים...".

הפריט עומד למכירה שתתקיים השבוע במחיר פתיחה של 200 דולרים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר