המאבק בעגינות

קפיצת הדרך של הרבנות הראשית // עו"ד שי מויאל

פרשיית הגביר המעגן כפי שנחשפה באתר "כיכר השבת" מעלה על נס את התקדמות הרבנות הראשית והרבנים הראשיים בשנה האחרונה בכל הקשור למסורבות גט (משפט)

עו"ד שי מויאל | כיכר השבת |
עו"ד שי מויאל (צילום: אלירן אביטל)

פרשיית הגביר המעגן כפי שנחשפה היום באתר "כיכר השבת" מעלה על נס את התקדמות הרבנות הראשית בשנה האחרונה בכל הקשור להתרת מסורבות גט, ועל מאמצים עילאיים אשר מוקדשים ע"י הרבניים הראשים למצוא פתרונות עבור הנשים המסורבות.

כפי שפורסם בית הדין הרבני האזורי בתל אביב הנחה את הנהלת בתי הדין לפנות ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, כדי שיבחן פתיחת חקירה פלילית נוכח עבירות על חוק העונשין בשל פגיעה בסדרי השלטון, זילות בית הדין, שיבוש הליכי משפט וניסיון להטות משפט.

הפנייה ליועץ המשפטי לממשלה במקרה ספציפי זה מצטרפת לשורת צעדים נוספים שיזמה בשנה האחרונה הרבנות הראשית נגד סרבני גט. ביניהם סנקציות פליליות ודתיות, שמתחילות לתת את אותותיהם.

חשוב לציין כי בעבר בתי הדין כמעט ולא נתנו את דעתם נגד סרבנות הגט ומשכך בעלים רבים סחטו ממונית או רכושית את נשותיהם באמצעות הגט. אך כיום לאחר השינוי, בעל המסרב לתת גט פיטורין לאשתו זאת כאשר בית הדין הרבני קובע כי אין עוד מקום לנישואי הצדדים ועליהם להתגרש, רואה אותו בית הדין כמי שמפר למעשה את החלטתו ומבזה אותו ויתרה מכך מונע מהאישה את זכותה הלגיטימית להשתחרר ולהמשיך את חייה תוך כדי בניית בית חדש ועל כן ייענש בכל האמצעים העומדים לרשות בית הדין.

השיפור ניכר בשטח. על פי דו"ח הרבנות הראשית בנושא סרבנות הגט ניתנו בשנת 2016 205 החלטות לסנקציות, מתוכם 165 נגד גברים ו-40 נגד נשים – עבור 36 סרבני גט ו-11 סרבניות גט. הסנקציות כוללות צו עיכוב יציאה מהארץ, מניעת ניהול חשבון בנק, מניעת רישיון נהיגה, מניעת מינוי למשרה ציבורית, מניעת תנאים מאסירים פליליים שהם גם סרבני גט ועוד.

הצעת חוק נוספת, שמקודמת בברכת הרבנות הראשית על ידי יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי, נועדה להכביד על גברים סרבנים, זאת במטרה לשחרר נשים מעגינותן.

על פי הצעת החוק, ישללו מסרבן הגט שלל פריבילגיות הניתנות לאסיר השומר על אורח חיים דתי, בהן; שהות באגף התורני, לימודים ואחזקת ספרים, השתתפות בשיעורי תורה ושימוש בספרי קודש. בנוסף לא יורשה לקבל ארוחות בכשרות מהודרת. הנהלת בתי הדין הרבניים והרב הראשי לישראל הרב דוד לאו תומכים גם הם בחוק במטרה להעניק כלים נוספים שיסייעו להם במלחמתם למען נשים עגונות.

הצעת החוק מתבססת על המלצת בתי הדין שהביע את התנגדותו להטבות כפי שמבואר בדברי ההסבר של החוק "בין אפיקי הפעולה העומדים לרשות בתי הדין נחשב צו המאסר בכפייה לקיצוני מבין צווי ההגבלה, אולם גם מבין כתלי בית הכלא ישנם סרבני גט המעזים לדרוש הטבה בתנאיהם או לאמץ תנאים שייטיבו עימם במהלך תקופת מאסרם כדוגמת השתתפות במסגרות לימודיות שונות הקיימות בבתי המאסר, קבלת אוכל כשר למהדרין או שהייה באגף שומרי המצוות".

בנימה אישית: בשנה האחרונה עשתה הרבנות הראשית קפיצת דרך עצומה בכל הנוגע לסרבנות גט. כעורך דין העוסק בתחום המעמד האישי, אני רואה כיצד בתי הדין רואים לנגד עיניהם את החשיבות למנוע עגינות וסחבת מיותרת ועושים ככל אשר לאל ידם לעזור להן להשתחרר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר