חיידק אלים

הדסה: המושתלים נדבקו מהתורם, אחד מהם נפטר

החולה ממנו נתרמו האברים נדבק בהדסה עין כרם בשני חיידקים אלימים ומסוכנים שעברו למושתלים, אחד מהם נפטר ואילו האחרים נמצאים במצב בינוני עד קשה (חדשות בריאות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
הדסה עין כרם (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)

מושתל לב נפטר וארבעה מושתלים במצב בינוני עד קשה, לאחר שנדבקו בחיידק קטלני החסין לאנטיביוטיקה שהועבר אליהם מתורם האיברים בבית החולים הדסה עין כרם.

האיברים נתרמו מגופו של צעיר בן 20 שפצע קשה מאד כהולך רגל ממשאית ואושפז בבית החולים הדסה עין כרם, שם ככל הנראה נדבק בשני חיידקים אלימים, אחד מהם עמיד, כך פורסם הבוקר ב"הארץ". משרד הבריאות פתח בחקירת המקרה הקשה.

דניאל קורסקוב בן ה-20, נפגע לפני כשבועיים ממשאית. הוא פונה במצב אנוש לבית החולים הדסה עין כרם, שם אושפז לכמה ימים. לאחר שהוסבר לאמו ואחיו התאום שדניאל שרוי במוות מוחי, הסכימו השניים לתרום את איבריו להשתלה.

יצוין, כי על פי רוב פוסקי ההלכה יש בעיה גדולה לבצע תרומת איברים במצב כזה שכן מוות מוחי אינו מספיק כדי להיחשב כמוות על פי ההלכה.

בדיקות שנערכו לו על פי פרוטוקול קבוע של תרומת איברים הראו תחילה כי הוא נדבק בחיידק קלבסיאלה פנאומוניה. זהו חיידק אלים, אך בר טיפול שנמצא בדרך כלל רק בבתי חולים והוא אינו מונע השתלת איברים על פי הפרוטוקול. בעקבות זאת החלו המועמדים להשתלה לקבל טיפול אנטיביוטי כדי שגופם יוכל להתמודד עם החיידק כשבגופם יושתלו האיברים הנגועים.

האיברים הושתלו לחולים, ורק ארבעה ימים לאחר ההשתלה התקבלו תוצאות המעבדה הנוספות שנעשו לפני השתלת האיברים, ואלו הראו כי קורסקוב נדבק גם בחיידק האלים אצינטובקטר. מדובר בחיידק, שמצוי בדרך כלל רק ביחידות לטיפול נמרץ בבתי חולים, והוא עמיד למרבית סוגי האנטיביוטיקה. פעמים רבות מתבטלת ההשתלה במקרים כאלה. אולם כאמור, התוצאות התקבלו לאחר שכבר הושתלו האיברים.

עם היוודע תוצאות המעבדה נלקחו תרביות מהמושתלים. אלו הראו למרבה הצער כי הם אכן נדבקו בחיידק, ובבית החולים החלו במתן טיפול. אלא שבסוף השבוע האחרון נפטר מושתל הלב בן ה-53 מבית החולים בילינסון. ארבעה מושתלי איברים נוספים, שטופלו בבתי החולים בילינסון ואיכילוב, נמצאים במצב קשה עד בינוני, כולם נדבקו גם כן בחיידק העמיד שפוגע בדרך כלל רק בחולים בעלי מערכת חיסונית חלשה.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "השתלות איברים הן ניתוחים בסיכון גבוה, כאשר מדובר בחולים קשים ביותר, חלקם בסכנת חיים מיידית. תהליך קבלת ההחלטות מתבצע בשטח, לעתים באופן מיידי בפרקי זמן קצובים ביותר. בנוסף לכך חולים אלו מקבלים מיד לאחר ההשתלה טיפול נגד דחייה, ולכן הם בעלי מערכת חיסונים מוחלשת ובסיכון גבוה לחשיפה לזיהומים".

"המרכז להשתלות מקפיד על כך שחולים שמאושרים לתרומת איברים יעברו בדיקות לזיהום וכן נלקחות לאחר הירידה לחדר ניתוח לנטילת איברים מהתורם, בדיקות נוספות של תרביות שתוצאותיהן מתקבלות ימים אחדים לאחר ההשתלות, כדי לדעת אם יש צורך לשנות או להוסיף טיפול למניעת זיהומים. בעקבות האירוע המשרד יפתח בחקירת המקרה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר