ההסכמה, הביקורת וההתנגדות

אישור מתחם ורבורג: גדולי ישראל התנגדו ל'דיל' עם ברקת

הגר"ב סולובייצ'יק, האחראי על ה'דיל' עם ניר ברקת - ביקש לדחות את ההצבעה לאור התנגדות גדולי ישראל, ברקת התנגד והדיון יצא לדרך • גורמים פוליטיים: "קיים דיל שקט ורחב הרבה יותר" (חדשות)

ישראל כהן | כיכר השבת |
ברקת והתוכנית ב'מתחם ורבורג' (צילום: מרים אלסטר - פלאש 90, הדמייה עירית ירושלים)

הביקורת הקשה בקרב בכירי 'דגל התורה', שנחשפה ב"כיכר השבת", נגד מדיניות הויתורים והסכם הכניעה במסגרת הדיל שסגר ראש עיריית ירושלים ניר ברקת מול חברי ועדת הרבנים בראשותם של הגר"ב סולוביצ'יק, הגר"ד כהן והגר"י אפרתי, כאשר על פי הסיכום צפוי היה לתמוך נציג 'דגל התורה' המקומית בפשרה על נתינת מתחם ורבורג בקריית יובל לחילונים, בהצבעה שתתקיים היום (שלישי) בוועדה המחוזית, גרמה לתרעומת רבה הן בקרב גדולי ישראל והן בקרב דרגי השטח, כאשר בעקבות כך העלו חברי ועדת הרבנים דרישה לדחות את הדיון בנושא אולם ברקת התנגד לכך והדיון בוועדה יצא לדרך.

ל"כיכר השבת" נודע כי מה שגרם לשינוי העמדה היתה הוראתו של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי לרבנים כמו גם לנציגים להתנגד לתוכנית זאת באם לא יצליחו להגיע להסכמות.

מרן הגר"ח שמע את הביקורת הקשה שהביע בפניו הגאון רבי אהרון וינר רבה של שכונת קריית יובל כמו גם קיבל מכתב של הגאון רבי צבי שרלין רבה של שכונת רמת אשכול שנחשף אמש ב"כיכר השבת" שאף הוא מתנגד להסכם המדובר ועל כן הורה שלא לתמוך.

לדברי גורמים המעורים בפרטי ההסכם, בערב שבת קיבל הגר"א וינר מסר שמתחם ורבורג בתוך ההסכם עם ברקת. ביום ראשון הוא נכנס לשווער שלו, הגרב"מ אזרחי להתייעץ. ראש הישיבה אמר שיש על כך מאבקים עוד מימי מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל ואסור להפקיר את זה.

הגרב"מ אזרחי ביקש להודיע לתלמידו הגר"ד כהן, חבר ועדת הרבנים, שלדעתו יש להתנגד אולם בשל העובדה שכבר סגרו הסכם הרי שיש להתייעץ עם מרן הגר"ח כיצד לנהוג.

מרן הגר"ח, כאמור, הביע את התנגדותו העקרונית לעשות זאת באופן זה ולפיכך מקורביו יצאו לדרך על מנת לנסות ולשנות את ההסכם והבוקר כשהתברר שהדברים נותרו ללא שינוי - ניתנה ההוראה להתנגד.

מתחם ורבורג כפי שיובא היום לאישור הועדה המחוזית

הגר"א וינר שוחח לפנות בוקר עם הגר"ב סולובייצ'יק השוהה בארה"ב והלה הבין כי קיימת תרעומת גדולה בקרב רבני השכונות והעסקנים המקומיים ועל כן החליט לבקש לדחות את ההצבעה על הדיל.

בנוסף, הובאה ביקורת רבה על ההסכם במתכונתו זו ללא שינויים על ידי ראשי ישיבות חברי מועצת גדולי התורה מה שיצר לחץ משלו והוביל לשינוי העמדה.

ברקת, מצידו, סירב לבקשה ואמר כי לאחר שהגיעו לסיכומים, הוא לא מוכן שזה ירד מסדר היום. מלבד זאת, גם בוועדה המחוזית מסרבים להוריד את הנושא מסדר היום.

בעקבות כך, קיבל ישראל קלרמן הוראה להצביע נגד, אלא שהשתתפותו של מאיר תורג'מן בוועדה מונעת מקלרמן, החבר כממלא מקומו של תורג'מן, להצביע.

בנוסף, יוחנן ויצמן שהצהיר כי יתנגד בהצבעה, לא יוכל גם הוא להצביע בעקבות השתתפותו של חיים אפשטיין בדיון בוועדה, שאת מקומו הוא ממלא.

לטענת גורמים ב'דגל התורה', הרב סולובייצ'יק הבין כי למרות העובדה שחברי ועדת הרבנים הינה הגוף הקובע בעניני הציבור בירושלים, הרי שבמקביל יש לעשות הכל על פי תיאום וקבלת ההכרעה מגדולי ישראל. לפיכך כשנודע לו דעתם, ביקש לדחות את ההצבעה על ההסכם.

מנגד, טוענים גורמים פוליטיים בשיחה עם "כיכר השבת" כי כל ההתנגדות העיקשת כביכול הנשמעת בשעות האחרונות מצד הגר"ב סולובייצ'יק ורבני דגל התורה הינה מעושה ומן הפנים ולחוץ בלבד.

מתחם החינוך ברמת אשכול כפי שיובא היום לאישור הועדה המחוזית

"קיים דיל שקט רחב הרבה יותר בין רבני הוועדה לראש העיר ויועציו על הסכמה לתמיכה של דגל התורה בברקת בבחירות הבאות ועל כן הכל כבר סגור לגמרי", טוענים אותם גורמים פוליטיים. "לא בכדי פעל הרב סולובייצ'יק בשנה האחרונה בגיבוי מלמעלה לשינוי המדיניות של דגל".

לדבריהם, "בעוד בעבר כאשר הנציגים המקומיים ניהלו את המערכת הציבורית והפוליטית היו כל היום התנגחויות עם ראש העיר והדבר בא לידי ביטוי במתקפות חריפות מעל גבי עיתון הבית 'יתד נאמן' הרי שמאז שהגר"ב סולובייצ'יק 'לקח את המושכות' לידיים הכל השתנה ויש שקט תעשייתי בכל הקשור לברקת".

"גם בסיבוב הקודם במאבק על חילולי השבת בירושלים הכל נסגר בשקט בין הרב סולובייצ'יק לראש העיר ויועציו כאשר כלפי חוץ שידרו בדגל התנגדות נחרצת", הם מזכירים. "בזכות הרב סולוביי'ציק הובילו בדגל התורה מהלך חכם מול ראש העיר שהיה עד לפני שנה בן ברית של סיעת בני תורה של הפלג הירושלמי שהעלתה אותו לשלטון והעבירו אותו לצד שלהם.

"הרי רק בזמן הבחירות ברקת היה סדין אדום בעיני 'דגל' אולם מאז כניסתם של חברי וועדת הרבנים למגרש הפוליטי הכל התהפך וכעת ברקת הפך לשותף אסטרגי דווקא של האוויבים הגדולים לשעבר".

לטענת הגורמים הפוליטיים, "ידע הרב סולובייצ'יק שתהיה התנגדות של הרגע האחרון ועל כן הוריד פרופיל והורה לנציג המקומי להתנגד אולם בפועל הכל חלק מהבנה רחבה יותר של דיל פוליטי ארוך טווח של שיתוף פעולה והסכמות שקטות".

"חלק מהדברים יצאו כבר אל הפועל ומבני ציבור בשכונות מסויימות כבר עברו מצד לצד כך שלא ניתן להשיב את הגלגל לאחור וגם ברקת יודע זאת וגם בדגל מבינים זאת ועל כן אחרי כל הצעקות קיימת קריצת עין בין הצדדים בבחינת הכלבים נובחים והשיירה עוברת", אומרים הגורמים.

בכתבה ב"הארץ", צוטטו "גורמים חילונים" הטוענים כי הדיל בין ברקת ו'דגל', "כולל גם חלק פוליטי, שלפיו ברקת יזכה לתמיכת החרדים בהתמודדות בבחירות הבאות ב-2018". ברקת, הכחיש זאת ואמר כי "זה קשקוש אין שום הסכם פוליטי, מי שיודע איך עובד המגזר החרדי יודע שהם מחליטים ברגע האחרון".

אברהם קרויזר, יועצו של ברקת, שגיבש את ההסכם מול הרב סולובייצ'יק, הכחיש בשיחה עם "הארץ" את החלק הפוליטי שלו, אבל לדבריו, ההסכם החדש "יהפוך את הבחירות הבאות למשעממות". לדברי קרויזר, אין אך מועמד חרדי רציני שיתמודד מול ברקת בעקבות הפיצול במחנה החרדי שרק גבר מאז הבחירות האחרונות.

"האם אין לי תקווה שדגל התורה לא תרצה המשך שותפות? ברור שיש לי, האם אני לא אפעל לשם כך? ברור שכן. אבל לא דיברנו על זה", טען קרויזר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר