ראיון סוער

צביקה כהן מאשים: פינוי ת"ת 'סנהדרין' - בתיאום עם 'דגל'

הכל הצגות? סגן ראש העיר י-ם צביקה כהן טוען כי פינוי תלמוד התורה הספרדי "סנהדרין", נעשה תוך תיאום בין העירייה ודגל התורה. על ההקצאות: "החרדים הפסידו את קריית יובל". צפו (חרדים, בארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: כיכר השבת )

סגן ראש עיריית ירושלים יורה לכל הכיוונים בראיון מיוחד ל"כיכר השבת". על רקע ההחלטה לפנות את תלמוד התורה 'סנהדרין' בבירה, מאשים סגן ראש עיריית ירושלים צביקה כהן את 'דגל התורה' כי היא זו שעומדת מאחורי ההחלטה לפנות את תלמוד תורה. להערכתו, הסיור של יו"ר 'דגל התורה' ח"כ משה גפני בתלמוד התורה הוא "הצגה", מאחר וגפני יכול למנוע ברגע את הפינוי, אולם מעדיף במקום זאת לסייר במבנה. במקביל, הוא תוקף את הדיל של 'דגל התורה' וראש העיר ניר ברקת על חלוקת העיר ומצהיר "החרדים הפסידו את קריית יובל".

אני רוצה להתחיל עם ת"ת 'סנהדרין', הם קיבלו הודעה שיצטרכו לפנות את המבנה לטובת סמינר הישן, איפה ש"ס?

"זה בדיוק הנושא, את דעתינו הבהרנו בכל מקום, אנחנו לא אוהבים את הנושא, יש שם בית ספר שפועל, שעושה עבודת קודש. מאוד קשה לנו לראות ולהבין שביום אחד מנסים להעתיק את מקומו של בית ספר למקום אחר".

כבר בפתח הראיון, צביקה כהן מטיל אשמה לעבר 'דגל התורה': "יש חבילה שהיא קשורה ל'דגל התורה', אני מבין שחברי הכנסת של דגל התורה היו ביחד עם ראש העיר, המנכ"ל והיועצים בהידברות על קבוצת מבנה שהא תשלים להם את הצרכים בירושלים".

סגן ראש עיריית ירושלים צביקה כהן בראיון לכתב כיכר השבת ישי כהן

אתה אומר שהסיפור של ת"ת 'סנהדרין' זה דבר שנסגר בין ראש העיר ל'דגל התורה'?

"הסיפור של המבנה 'נווה עציון' זה חלק מאותו ציר, מאותו הסכם שיש בהבנות בין ראש העיר לבין הנהלת דגל התורה, קרי ח"כ יעקב אשר. אני מודע לדבר הזה, שמעתי את הדבר הזה מבכירי העירייה". כהן מוסיף: "אני מצטער מאוד שלוקחים את 'סנהדרין' ככלי שרת במהלך הזה, כל זמן שזה תלוי בי - זה לא יהיה".

משהו לא מסתדר פה. היום מגיע ח"כ משה גפני, יו"ר 'דגל התורה', לסיור ב'סנהדרין' ומצהיר שיצטרכו לפנות גם אותו. גפני לא מודע למה שח"כ אשר עשה או שהוא משקר?

"אני חושב שהרב גפני כבודו במקומו מונח, לא חושב שנכון להגדיר אותו כמשקר לציבור. אני מציע לרב גפני, במקום להסביר שהוא יקשור את עצמו בשרשראות לבית הספר, הכי פשוט שבתוך ההבנות שלהם תהיה הבנה ש'סנהדרין' לא זזה לבית ספר 'ניר עציון', כי הרי 'ניר עציון' זה חלק מההבנות שלהם עם ראש העיר". כהן ממשיך ותוקף: "זו פוליטיקה פנימית של 'דגל התורה', הם צריכים להחליט בתוך עצמם".

אבל יש מי שטוען, גם ב'דגל,' שהסיפור של פינוי 'סנהדרין' הut חלק מהסכם שלך עם סמינר 'הישן' - הם יקבלו בנות ספרדיות שתבקש ואתה תתן להם את השטח

"אני מכחיש את זה. הרב לוין (מנהל סמינר 'הישן'. י-כ) על פי בקשתי מקבל עשרות בנות בצורה מאוד מכובדת. הרב לוין, על פי התוכניות שלנו, צריך לקבל בתוך 4 שנים מבנה ברמות. עצם הרעיון שמנסים לתת לרב לוין את המבנה של 'סנהדרין' זה סותר את התוכנית שלנו. ושוב: אם זה תלוי בי זה לא יקרה".

השאלה אם זו לא הסמכות שלך למנוע את פינוי סנהדרין?

"אני כאן להסביר. כש'דגל התורה' נמצאים בהבנות פוליטיות או רוחניות עם ראש העיר ויועציו, הם בעצם מראים לנו הסדר על מבנה מנח"י לטובת מנח"ח, זה לא קשור לא למנח"ח ולא למחזיק תיק החינוך".

אחדד את השאלה, לך אין סמכות לחתום על אי הפינוי?

"זה לא קשור אליי. זה מנכ"ל העירייה ומי שמעליו".

ואתה אומר שזה לא קשור אליך, אלא דיל של 'דגל' ואמנון מרחב, וכל מה שקורה בתקשורת אלו הצגות?

"דעתי נאמרה גם לראש העיר, וגם למנכ"ל העירייה. הבהרתי את דעתי שאין סיבה בעולם, וגם אם זה בתוך התהליך של דגל, דעתי אומרת שאסור לנגוע בסנהדרין, וכל עוד זה תלוי בי זה לא יקרה". לדבריו: "אבל צריך לזכור, ברגע שהם בתוך עצמם, מביאים אלינו סבב של מבנים פנימיים ותכנית עבודה פנימית של דגל התורה".

אני מגיע מדבריך למסקנה שהסיור של גפני היום בתלמוד תורה סנהדרין הוא הצגה לתקשורת.

"ולכן אחרי ההסבר המפורט הזה אני חושב שהכי פשוט לרב גפני או מי מטעמו לזמן אליו את כל הרלוונטים בעניין, ולומר להם 'רבותי אני את הדבר הזה לא נותן'".

גפני יכול למנוע את זה?

"בוודאות שכן".

אני רוצה לדבר איתך על עוד נושא: ההקצאות בעיריית ירושלים. החלוקה של ראש העיר, רמת אשכול חרדית וקרית יובל יותר חילונית - מקובלת עליכם?

"בהסדר הזה ש"ס לא הייתה, ש"ס לאורך כל הדרך עושה מאמצים גדולים לפתור בעיות אמיתיות בשטח. אני חושב שילדי ירושלים צריכים לקבל כל אחד את המוסדות שלו וכל אחד בשכונות שלו באזור שבו הוא גר".

"עצם ההסדר הזה שנעשה עם עיריית ירושלים - בכירי העירייה מול בכירי דגל התורה - בא לומר לנו שבפסגת זאב לא יהיה בית ספר, כי אם בנווה יעקב, בקרית יובל לא יהיה בית ספר, אם כי יעבו את בית וגן ואת גבול בית וגן, עוד מקומות רמות, ורמות ב', לא יהיה בית ספר כי אם יעבו".

"אני חוזר ואומר, באנו לראש העיר בצורה מאד אדיבה ומאד אמיתית, ואני חושב גם מאד משכנעת, והסברנו את הצרכים בהר חומה, הסברנו את הצרכים בקטמון. אש העיר בא לקראת ונפתחו באמת שערי מוסדות בשכונות האלו בצורה מסודרת".

בא נתמקד רגע בקרית יובל, צביקה כהן, בהסכם של דגל התורה או במתווה שראש העיר מעביר לוועדה המחוזית בקרית יובל, לא יוקמו תלמודי תורה חרדים. הילד החרדי שגר בקרית יובל צריך לסבול לטובת הילד ברמת אשכול?

"דעתי לאורך כל הדרך לא השתנתה. דבריי נאמרו אצל ראש העיר פעם, פעמיים ושלוש, ונאמרו גם בתקשורת. אני מניח שדעתי תמשיך להישמע אצל ראש העיר".

ודעתך היא שהמתווה הזה הוא פסול?

"דעתי שהמתווה הזה לא נכון".

אבל צביקה כהן, מחזיק תיק חינוך, נציג ש"ס עם חמישה מנדטים בעירייה. אומרים שיכולתם למנוע את זה. עם כל הכבוד לדגל התורה, גם לכם יש כוח

"אני חוזר ואומר, אנחנו בדרכנו שלנו פתרנו בעיות. התמקדנו דווקא במקומות שאם אותו ילד לא יהיה לו מוסד בשכונה שלו, יש סיכוי שהוא יפול לנו חס וחלילה לממלכתי, כמו בקטמון והר חומה, שם פתחנו מוסדות בקרית יובל. אין את החשש הזה, אבל אסור להפקיר את ילדי ירושלים שגרים בקרית יובל ויעברו לשכונה אחרת".

ודגל התורה הפקירה אותם?

"אתה אמרת".

אני מתרגם את מה שאמרת

"אתה לא מתרגם אותי, אתה מתרגם את מה שאמרו לך אותם אברכים שדברו איתך לפני שהגעת לשם".

ואתה חושב אותו דבר כמוהם?

"אני חושב שעיריית ירושלים, בבוא הזמן - זה יקח עוד קצת זמן, יסבירו לראש העיר... שאגב, אני בראיון הזה גם אומר לו מילה טובה גדולה, שהוא עושה מאמץ גדול לפתור הרבה בעיות בתוך הציבור החרדי, והוא משקיע המון כסף בשכונות".

אבל החרדים הפסידו את קרית יובל, אפשר לומר. אם אני רוצה לבוא לגור בקרית יובל באות אליי דגל התורה וראש העיר ואומרים - לא יהיה לך תלמוד תורה

"אכן כך, בשלב זה זה נכון, אכן כך. אני מקווה שיבוא זמן בקרוב ונוכל לשכנע את ראש העיר בצדקת דרכינו".

הספרדים הרוויחו פה בסיפור של ההקצאות. זה נראה שדגל התורה סוגרת הכל עם ראש העיר, והספרדים נשארו בצד

"ממש לא. אם דגל התורה אמרה את האמירה שלה, אולי הפוליטית או אני לא יודע איך להסביר את זה, אין ספק שש"ס עדיין נמצאת בתוך תהליכי השלב, והיא לא אמרה את המילה האחרונה.

"אני חושב שבסך הכל ראש העיר היה איתנו על פני כל הדרך. רק עכשיו בימים האחרונים הצהרנו והכרזנו על חמישה שישה בתי כנסיות בתוך ירושלים, בשכונות הטובות. אנחנו נותנים פתרונות לבני התורה הספרדים, אם זה בשכונת רמות, בבית וגן, נווה יעקב ועוד ועוד. היינו בשבוע שעבר בקטמון עם צוות בכיר של מבני ציבור.

"אני חושב שבסך הכל יש לנו הרבה בשורות טובות, עוד לפני שנגענו בדילים הפוליטיים. בדילים הפוליטיים בעזרת השם, בימים הקרובים עלינו לטובה... יש לנו בסך הכל חברי כנסת טובים, יש לנו יושב ראש תנועה מדהים".

וחברי המועצה בירושלים גם טובים?

"מיוחדים כולם"

איך הקשר עם חיים כהן?

"מעולה".

אתה יכול לומר היום שסיעת ש"ס מאוחדת?

"ביד אחת"

בניגוד לעבר, היום היא מאוחדת?

"חד וחלק. אתה מוזמן לישיבות סיעה, אנחנו הולכים בדרך טובה".

שאלה נוספת. אתה מרוצה השנה מנושא הסמינרים?

"אני חייב לומר שנכון לרגע זה אין ילדה בירושלים שלא מסודרת. בתחילת היציאה לחופש הגדול של הבנות הילדות ידעו כבר לאן הן הולכות. יחד עם כך, אני באופן אישי לא מרוצה מהעניין, אותם קריטריונים ואותם תקנות שקבלנו ממשרד החינוך מביאים אותנו למקום לא נכון. עצם הרעיון שהסמינרים עד תאריך מסויים יכולים לגמור את כל הרישום כמעט לבד עם עצמם ולהגיש אלינו רשימה מסודרת, זה דבר כלשעצמו פסול. אנחנו נצטרך לתבוע ממשרד החינוך זכות ומעורבות מתחילת התהליך ולא בסופו על מנת שנוכל להכניס שוויון בתוך התהליך עצמו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר