נתניהו על חקירת הצוללות: 'בנו עליי עלילה'

ראש הממשלה התייחס לפרשות האחרונות בשיחה עם כתבים בביקורו בבודפשט. על מכירת הצוללות למצרים טען נתניהו כי ישראל לא הייתה צד בעניין. בנושא החקירה תקף: "תראו לי אחד שהורשע. בניתם עליי עלילה והיא צוללת למצולות"

איתמר אייכנר, ynet | כיכר השבת |
(צילום: Olivier Fitoussi)

נתניהו מדבר על פרשת הצוללות: בשיחה עם כתבים אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי ההחלטה למכור צוללות למצרים הייתה החלטה גרמנית. "לא החלטנו לאשר או לא לאשר", אמר נתניהו כפי שדווח בגלי צה"ל הערב (ד'). נתניהו התייחס גם לחקירת הפרשה: "אמרתי לכם שאני לא מעורב בפרשת הצוללות וכלי השיט ועכשיו זה מתברר".

על חקירת מקורביו הוא הוסיף כי "אין פה מיליונים. הפרקליט, הגיס, הכיס. זה מת. מי אמר שיש שחיתות? תראו לי אחד שהורשע. בניתם עליי עלילה והיא צוללת למצולות".

עמי איילון, לשעבר מפקד חיל הים וראש השב"כ, הזהיר היום בריאיון לאולפן ynet כי "אם יתברר שהייתה כאן שחיתות, זה נזק אסטרטגי אדיר לישראל. חייבים להוציא את האמת לאור". לפרשה שמסעירה את מערכת הביטחון כבר שמונה חודשים הצטרפה הידיעה כי הנשיא ראובן ריבלין הביע לפני כשנתיים דאגה בפני הקנצלרית אנגלה מרקל בנוגע לעסקה הגרמנית עם מצרים – ואז התברר כי קיים לכך אישור מישראל, מבלי שבכירים במערכת הביטחון או הנשיא עצמו ידעו על כך.

"אני אומר מאוד בזהירות, ההנחה שלמעלה יושבים נבחרי ציבור שכל מה שמעניין אותם זה הטובה לאזרחי המדינה ולביטחון שלהם – אי אפשר לסמוך על זה", אמר אילון. "זה שיש תעשייה כזאת של חיל הים, שאנשי חיל הים מעורבים בה ואפילו מהווים בה ציר מרכזי, היא פשוט מעוררת בושה. הדימוי של החיל עצמו בהחלט עלול להיפגע וזה מאוד מדאיג אותי".

אילון גם הצביע על ההשלכות הביטחוניות שעשויות להתלוות לפרשה. "ממשלת גרמניה קיבלה אתמול החלטה שעד שלא יתבהרו ממדי השחיתות בפרשה, אז יש לעכב ביצוע", אמר. "עלול להיות מצב שנמצא את עצמנו בלי הצוללות, שלדעתי הן המערכת האסטרטגית החשובה ביותר של מדינת ישראל, לדעתי האישית גם יותר ממטוסי קרב".

יעלון נחשף במקרה

לאחר שאלכס פישמן חשף אתמול ב"ידיעות אחרונות" כי גורם ישראלי בכיר הביע את דאגת מערכת הביטחון הישראלית בפני מרקל ב־2015 על כוונתו של התאגיד הגרמני טיסנקרופ למכור את הצוללות למצרים, אמש דיווח רביב דרוקר בחדשות 10 כי אותו גורם היה לא אחר מאשר הנשיא ריבלין.

בתגובה לפנייתו של הנשיא הביעה מרקל מבוכה: לאחר שבדקה את העניין בו־במקום, טענה בפניו כי גורם ישראלי רשמי כבר סיפק לגרמניה אישור לבצע את העסקה עם המצרים - מבלי שבכירי מערכת הביטחון או הנשיא ידעו מכך. ההסכמה הגרמנית למכור ארבע צוללות ושתי ספינות נגד צוללות למצרים העלתה אפשרות כי מאחורי הקלעים התנהל דיל משולש שלפיו ישראל תאשר לגרמנים את עסקת החבילה עם המצרים - ובתמורה תקבל הנחה משמעותית ברכישת ספינות האבטחה לאסדות הגז.

זו עסקה שנייה למכירת צוללות למצרים. ב-2009 ניתן אישור קודם בידי שר הביטחון דאז אהוד ברק וראש הממשלה נתניהו למכור להם צוללות פחות מתקדמות עוד בתקופת שלטונו של הנשיא מובארק (שאותו ביקשו לבטל עם עלייתו לשלטון של מוחמד מורסי). לאחר החלפתו בידי הנשיא א-סיסי נרקמה ב-2014 עסקה נוספת למכירת צוללות וספינות למצרים. אך הפעם היא נתקלה בהתנגדותו של שר הביטחון משה יעלון ושל גורמים רלוונטיים במשרד הביטחון. בניגוד לעסקה הקודמת, הפעם היה מדובר בצוללות מתקדמות הדומות לאלו שישראל רוכשת.

כאשר יעלון, שנחשף במקרה לעסקה וכלל לא עודכן לגביה, ביקש לברר עם ראש הממשלה האם ישראל אישרה לגרמניה לספק למצרים את כלי השיט - נתניהו הכחיש זאת. רק עם שיבתו ארצה של ריבלין מביקורו מברלין, מתברר שיעלון למד לראשונה כי ישראל בעצם נתנה אור ירוק לעסקה למרות התנגדותה של הצמרת הביטחונית.

מי שעשוי לסייע לחוקרים להשלים את הפאזל הוא נציג טיסנקרופ בישראל מיקי גנור, שנעצר בשבוע שעבר וחשוד בשוחד. במשטרה מקווים לסגור את עסקת עד המדינה עם גנור עד לסוף השבוע. נכון לעכשיו ממשיכים החוקרים לעבור על החומרים שמסר להם בניסיון לאמת את תוכנם. גורמים המעורים בחקירה סבורים כי גנור מחזיק חומר רגיש הקשור לעסקאות ביטחוניות נוספות של ישראל ויכול, אם יהפוך לעד מדינה, לסבך גורמים נוספים במערכת הביטחון ולהוביל לזימונם לחקירה. אם החוקרים אכן יראו כי לגנור יש חומרים נוספים - ייחתם עימו ההסכם.

אתמול הגיע למשרדי להב 433 גם עו"ד אלי זהר, סנגורו של גנור, כדי לנסות לסגור את הפרטים האחרונים בעסקה. אמש עוד דווח כי גורם נוסף מעוניין להפוך לעד מדינה. במקביל פורסם כי בגלל החקירה גרמניה הקפיאה את החתימה על עסקת הצוללות. הרקע לביטול אירוע החתימה הוא סעיף בהסכם בין גרמניה וישראל שמאפשר לגרמנים להתנער ממנו באופן חד צדדי, אם יוכח כי העסקה הושגה בזכות מעשי שוחד ושחיתות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר