הצבת המגומטרים

הבית הלבן: "ארה"ב מודאגת מהמתיחות סביב הר הבית"

בהודעה מטעם הבית הלבן על המתיחות בין ישראל לפלסטינים סביב הצבת המגנומטרים בהר הבית נאמר כי ארה"ב מצפה לפתרון • דיווח בסעודיה: ישראל קיבלה אולטימטום עד לשעות הערב (בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
פלסטינים בכניסה להר הבית (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

המתיחות סביב הר הבית לאחר הפיגוע הרצחני בו נרצחו שני שוטרים ותגובת ישראל בהצבת המגנומטרים מעוררת תגובות בינלאומיות.

הבית הלבן הודיע הלילה (חמישי) כי "ארצות הברית מודאגת מאוד מהמתיחות שהתעוררה בהר הבית המקודש ליהודים, מוסלמים ולנוצרים וקוראת לישראל ולירדן לעשות מאמצים להפחתת המתיחות ולמציאת פתרון שישמור על הסטטוס קוו ויבטיח את ביטחון הציבור. ארה"ב תמשיך לעקוב מקרוב אחרי ההתפתחויות".

יצוין כי ההתייחסות האמריקאית לקדושת הר הבית גם ליהודים היא משמעותית מבחינה מדינית כאשר הפלסטינים מנסים להציג כל העת כביכול הר הבית מקודש רק בעבורם, דוגמת ההחלטה ההזויה באונסק"ו.

בסעודיה, דיווח העיתון "א-שרק אל-אווסט" כי מתנהל מאמץ ערבי-אמריקני משותף סביב המשבר.

האחראי לשעבר על תיק ירושלים בפתח, חאתם עבד אל-קאדר, טען כי ניתן לישראל אולטימטום של 24 שעות - עד היום בערב - להסיר את המגנומטרים מהכניסה להר.

בינתיים מתארגנים המוסלמים להפגנה גדולה מאד מחר, יום שישי. בוואקף מצפים לכמות גדולה מאוד של ערביי ישראל שיגיעו מהצפון ומהדרום כדי להשתתף בתפילות ההמוניות בשישי. עם זאת, מתגבשת המלצה של גורמי הביטחון, לפיה יש למנוע מערביי ישראל מהמשולש, מהגליל ומהנגב להשתתף בתפילה ההמונית.

אתמול הודיע הווקף הודיע כי כל המסגדים בירושלים יהיו סגורים ביום שישי, במטרה להביא כמות גדולה ככל האפשר של פלסטינים ממזרח ירושלים שיגיעו לעיר העתיקה. כל זאת כדי להגביר את הסיכוי לעימותים בין המתפללים לכוחות הביטחון עם סיום התפילות.

בנוסף, במהלך הימים האחרונים התקיימו הפרות סדר בכמה מוקדים באזור ירושלים. במחנה הפליטים שועפט יידו אבנים לעבר כוחות הביטחון. אדם אחד רעול פנים נעצר לאחר שהשליך בקבוק תבערה שהתנפץ על הרצפה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוקל על פי הדיווחים להסיר את המגנומטרים מהכניסה להר הבית במטרה להרגיע את הרוחות, זאת למרות ההיגיון הרב שבהצבת מכשירים כאלה שמוצבים במקומות רבים כולל בכניסה לכותל המערבי.

בניגוד לחלק מהגורמים שמציגים עמדות מרוככות יותר, גורמים בכירים במשטרת ישראל מביעים על פי הדיווח ב-ynet בשיחות סגורות התנגדות להסרת מכשירי המגנומטר. למרות המתיחות והחשש מעימותים, המלצת המשטרה היא להשאיר את המכשירים במקומם ואף להרחיב את פריסתם לשאר השערים שמובילים למתחם הר הבית שבשלב זה עודם סגורים מאז הפיגוע ביום שישי.

אותם בכירים ציינו בשיחות הסגורות כי זו תהיה טעות מצד ישראל לחזור בה מההחלטה משום שההסלמה הביטחונית שהחלה בשנת 2015 לוותה בגל של חקיינים ששאבו השראה אחד מהשני. החשש המשטרה הוא שהפיגוע בשבוע שעבר יעודד גורמים נוספים לבצע פיגוע באותו מתווה בדיוק.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר