המתיחות בירושלים

לאחר החלטת הקבינט: המשטרה תחליט אם להסיר המגנומטרים

לאחר שבדיון הלילי הארוך בקבינט הוחלט להסמיך את המשטרה באשר לסידורי האבטחה בהר הבית, היא שתחליט לגבי המגנומטרים. המשטרה עצרה הלילה אוטובוסים של מוסלמים בדרך לירושלים (ארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
המשטרה תחליט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

הקבינט המדיני-ביטחוני סיים הלילה (ו') דיון מיוחד על הסוגיה הנפיצה של הצבת גלאי המתכות בכניסות להר הבית. בתום הדיון החליט הקבינט "להסמיך את המשטרה לקבל כל החלטה" בנושא. בהודעה שפורסמה בתום הדיון נכתב: "ישראל מחויבת לשמור על הסטטוס קוו בהר הבית וחופש הגישה למקומות הקדושים. ישראל מחויבת לשמור על הביטחון של כל המתפללים והמבקרים בהר הבית. הקבינט הסמיך את משטרת ישראל לקבל כל החלטה, על מנת להבטיח את הגישה החופשית למקומות הקדושים, תוך שמירה על הביטחון והסדר הציבורי".

לאור החשש ממהומות בירושלים בשל הקריאה של מנהיגי הערבים בישראל להגיע בהמוניהם לתפילות יום השישי ליד הר הבית, המשטרה עצרה לפנות בוקר באזור לטרון אוטובוסים שהובילו מתפללים ערביי ישראל שתכננו להגיע למסגד אל אקצה, ומנעה מהם כניסה לירושלים. האוטובוסים יצאו מיישובים ערביים בצפון ובמשולש.

אמש קיים נתניהו דיון הערכת מצב ביטחונית ולאחר מכן התכנס הקבינט בו כאמור הוחלט בינתיים לא להסיר את המגנומטרים מהכניסה להר.

מהמשטרה נמסר הבוקר כי בהתאם להנחיות הדרג המדיני שהתקבלו ובסיום הערכת מצב שהתקיימה בראשות מפקד מחוז ירושלים, ניצב יורם הלוי, על רקע אירועי הימים האחרונים, אשר כללו הפרות סדר אלימות סמוך לשערי הר הבית ובמוקדים שונים בכפרי מזרח ירושלים, ולאור מידע אודות כוונה מצד גורמים קיצוניים להפר את הסדר באופן אלים ובכך לסכן את שלום הציבור ובכלל זה את הבאים לפקוד את המקומות הקדושים ותושבי האזור, הוחלט על היערכות מבצעית של המשטרה במספר מעגלים במזרח ומערב העיר, בדגש לעוטף ירושלים, סמטאות העיר העתיקה, צירי תנועת מתפללים לכותל המערבי והר הבית וכן יוגבל גיל הכניסה לכיון העיר העתיקה והר הבית לגברים מגיל 50 ומעלה , לנשים תותר הכניסה בכל גיל.

בתוך כך ובמסגרת ההערכות המבצעית יסגרו לתנועת כלי רכב רחוב סולטאן סולימאן ואגן העיר העתיקה.

בצד הבידוק הביטחוני, הדגיש מפקד מחוז ירושלים בפני כלל הכוחות הפועלים בגזרת המחוז את החובה לשמור על כבודם של המתפללים.

"משטרת ישראל משקיעה מאמצים ואמצעים רבים בכדי לאפשר למתפללים מכל הדתות לפקוד בבטחה ובחופשיות את המקומות הקדושים להם באשר הם, תוך הכרה בחשיבות חופש הפולחן והדת תוך שמירה על הביטחון האישי.
משטרת ישראל לא תאפשר לאף גורם קיצוני או מתסיס לפגוע בערכים אלו ובמימושם. הר הבית ככל המקומות הקדושים פתוח ובטוח, בהתאם לסטאטוס קוו במקום", נמסר מהמשטרה.

"המשטרה מצפה מגורמי הנהגה ואישי ציבור לפנות לאנשיהם ולהוקיע ביטויי ומעשי הסתה ואלימות, ומצפים, ביתר שאת בעת הזו, כי יגלו אחריות יתירה ויפעלו להרגעת הרוחות. שוטרי משטרת ישראל פועלים במסירות, במקצועיות וברגישות להרגעת הרוחות, שמירת הסדר הציבורי ושמירת בטחונם של המתפללים והמבקרים הרבים בהר הבית, בעיר העתיקה ובירושלים בכלל", נמסר מדוברות המשטרה.

עשרות נפצעו אמש בעימותים שפרצו בין מאות פורעים מוסלמים לכוחות המשטרה בשער האריות בכניסה להר הבית. המחבלים יידו בקבוקי מים ואבנים על שוטרים ליד שער האריות. השוטרים הגיבו בירי רימוני הלם. כמה עשרות מפגינים נפגעו קל וטופלו במקום. הפורעים הבהירו שלא יעזבו את המקום עד שיסירו את גלאי המתכות, אך התפזרו בהמשך. מהמשטרה נמסר כי חמישה שוטרים נפגעו באורח קל במהלך פיזור מפרי הסדר בכביש מעלה מוטה גור.

מהמשטרה נמסר בנוסף, כי "עם סיום התפילה החלו עשרות מתפללים שהיו במעלה מוטה גור ליידות אבנים ולהשליך בקבוקי זכוכית לעבר השוטרים. הכוח פיזר את מפרי הסדר תוך שימוש באמצעים".

הדיווחים על מניין הפצועים קל נעו בין 20 ל-42. הפלסטינים דיווחו כי בפצועים גם ארבעה פרמדיקים של הסהר האדום. בעיסאוויה יודו אבנים ובקבוקי תבערה ונורו זיקוקים בכינון ישיר לעבר כוח משטרה ומג"ב. הכוח פיזר את המתפרעים.

כוחות הביטחון נערכים הבוקר בכוננות מוגברת בשל החשש שרבים ייענו לקריאת חמאס באמצעות סרטון ברשתות החברתיות הקורא לצעדות לעבר מוקדי החיכוך עם כוחות צה"ל בגדה ובגבול רצועת עזה. ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמאעיל הנייה, קרא לפלסטינים לצאת היום לאחר תפילות יום השישי למחאות נרחבות שמטרתן לתמוך במסגד אל אקצה.

בנאום שנשא אמש אמר: "מחר תהיה נקודת מפנה חשובה בהגנה על מסגד אל אקצה ואנו נצא המנצחים. התוכניות הישראליות בנוגע לאל אקצה לא יבוצעו. מדובר בקו אדום, אתם מציתים את האש. אנו קוראים ליום זעם וגיוס כללי של העם הפלסטיני וכל האומה הערבית במסגרת המערכה להגנה על ירושלים ואל אקצה".

הפלסטינים הפיצו כרוז שקרא להשתתף ביום הזעם תחת הכותרת "גיוס כללי למען אל אקצה". בכרוז פורטה חלוקת האזורים: בירושלים - תפילות בסמוך למסגד אל אקצה, ביהודה ושומרון - הגעה למחסומים ומוקדי העימות. ברצועת עזה - מחאות בסמוך לגדר ההפרדה.

צה"ל הגיב בהעמדת אלפי לוחמים בכוננות תוך תקווה שבסופו של דבר יעבור היום בצורה שקטה יחסית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר