חשד לפיגוע דקירה בעמאן

ירדן: מאבטח ישראלי נדקר במברג וירה למוות בשני אזרחים

לאחר שעות בהן הוטל בישראל איפול, הותר לפרסום כי שני ירדנים נהרגו מירי של מאבטח בשגרירות ישראל, לאחר שאחד מהם ניסה לדקור אותו במברג. הצוות הישראלי נצור בבניין השגרירות (חדשות)

עמאן בירת ירדן. ארכיון (צילום: Nati Shohat /Flash90)

הצנזורה התירה הבוקר (שני) לפרסום על חשד לפיגוע נגד נציגי ישראל בעמאן, בירת ירדן. בתקרית נהרגו שני ירדנים מירי של איש אבטחה של השגרירות הישראלית, לאחר שאחד מהם ניסה לדקור אותו במברג. המאבטח הישראלי נפצע באורח קל.

במשרד החוץ הישראלי אומרים כי המאבטח הישראלי, כך לפי אמנת וינה, חסין מכל האשמה פלילית ומתביעות אזרחיות בירדן, ולא ייעצר או ייחקר. בעקבות כך, ישראל מסרבת לאפשר לירדנים לחקור את איש הביטחון ולכן המאבטחים נצורים בשגרירות יחד עם הצוות הדיפלומטי.

גורמים מדיניים מסרו הבוקר כי הנער הירדני פעל ממניעים לאומניים וניסה לרצוח ישראלי ובזכות תגובתו המהירה של המאבטח האירוע לא נגמר אחרת. בישראל מעריכים כי הירדנים מתעקשים לחקור את המאבטח הישראלי בשל הרגישות סביב הר הבית. כאמור, כל צוות השגרירות עדיין בתוך המתחם לאחר שלא התאפשר לפנות את הצוות ולסגור את השגרירות בשל הדרישה לחקירת המאבטח.

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח הלילה בטלפון עם שגרירת ישראל בעמאן, עינת שלין, וכן עם איש האבטחה שנדקר וירה בירדנים. אנשי משרד החוץ וגורמי הביטחון הישראלים פועלים בערוצים שונים מול ממשלת ירדן. כמו כן הקבינט דן בתקרית החריגה ובמשבר סביב הר הבית וישוב לדון בנושא במהלך היום.

התקרית אירעה אמש (ראשון) בשעות אחר הצהריים, בבניין המשמש את שגרירות ישראל בעמאן (רבת עמון), ודווחה במרבית כלי התקשורת בעולם אולם בישראל הוטל עליה איפול מלא בהוראת הצנזורה.

במשרד החוץ מעריכים שמדובר בפיגוע על רקע אירועי הר הבית והמתיחות סביב הצבת המגנומטרים בעקבות הפיגוע בו נרצחו שני שוטרים.

הדוקר מוחמד זכרייא אל-ג'וואודה (מתוך ynet)

שני ההרוגים הירדנים הם פועל בן 17 שדקר את המאבטח, ובעל הבית המשמש רופא במקצועו. המחבל הדוקר הגיע יחד עם פועל נוסף לביתו של אחד השליחים הישראלים, המתגורר בסמוך לשגרירות בעמאן, כדי להחליף ריהוט.

במקום נכח המאבטח הישראלי יחד עם בעל הבית הירדני. הפועל, התגנב מאחורי המאבטח והחל לדקור אותו . המאבטח כאמור נפצע באורח קל, ובשלב זה שלף את אקדחו וירה במחבל. בעל הבית של מגורי השליחים, נפצע במהלך האירוע מכדור תועה ולאחר מכן מת מפצעיו.

הירדנים דיווחו כי הם קיבלו הודעה על ירי במבנה מגורים שמשמש את השגרירות הישראלית. כוח ביטחוני ירדני שהגיע למקום, כיתר את האזור והחל לחקור את התקרית. הירדנים דיווחו על שלשוה בני אדם שנפצעו בהם אחד בעל אזרחות ישראלית.

לפי העיתון "א-רד" הירדני, המחבל שדקר את הישראלי הוא זכרייא א-זוואודה בן ה-17. לפי הדיווח, הוא מת לאחר שנורה פעמיים ואילו איש הביטחון הישראלי נדקר בחזהו. ההרוג השני הוא בעל הבית, בשאר אל-חמראנה, רופא במקצועו.

עשרות מבני משפחתו של הדוקר שנהרג הפגינו בכיכר א-שרק אל-אווסט בעמאן במחאה על מותו ובדרישה להעניש את היורה. הם פונו על ידי כוחות הביטחון הירדנים באמצעות גז מדמיע.

ביום שישי האחרון מחו בעמאן אלפי ירדנים נגד ישראל בעקבות הצבת המגנומטרים בכניסה להר הבית לאחר הפיגוע שביצעו במקום שלושה פלסטינים וגבה את חייהם של שני שוטרים ישראלים.

ירדן, ששלטה במזרח ירושלים בין השנים 1949 ל -1967, היא הריבון הרשמי בהר הבית, והביעה התנגדות להצבת גלאי המתכות - כמו רבות ממדינות ערב. הלילה אמר שר החוץ הירדני איימן א ספדי כי הוא מנסה לפתור את משבר הר הבית בשיחות עם מדינות אירופאיות בהן גרמניה ושבדיה, וכי "הסרת המגנומטרים היא המפתח לפתרון המשבר, צריך לכבד את הסטטוס-קוו".

האפיפיור פרנצ'יסקוס התייחס גם הוא הלילה להסלמה ביחסי ישראל ומדינות ערב על רקע המתיחות בירושלים ואמר כי הוא "חש צורך להביע את הקריאה לרגיעה ולדיאלוג וקורא לצדדים להתפלל בתקווה לשלום".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר