בינה מלאכותית תחליף את הצלם האנושי?

מי מצלם טוב יותר? צלם מקצועי או מערכת ממוחשבת? צוות חוקרים של גוגל הצליח ליצור תוכנה שיודעת לזהות זוויות אסתטיות נכונות לצילום שיראו מקצועיות לחלוטין (דיגיטל)

בני סולומון | כיכר השבת |
אחת התמונות המעובדות (צילום: גוגל)

האם לאדם עדיפות על בינה מלאכותית או שהמחשב צפוי להחליף אותנו ברוב המקצועות? נושא זה שנוי במחלוקת כשמידי פעם מנסים החוקרים להוכיח לכאן או לכאן כשהפעם הקרבן הם הצלמים המקצועיים.

צמד חוקרים מגוגל הצליח לשטות בצלמים מקצועיים ולהציג תמונות נוף שנוצרו על ידי תוכנה כיצירה של צלמים מקצועיים. מדובר במערכת למידה עמוקה שגוגל מכנה Creatism ומבנה פעולתה פורסם במאגר המאמרים ArXiv של אוניברסיטת קורנל בארה"ב.

החוקרים לימדו את המערכת הממוחשבת ממדים שונים של אסתטיקה באמצעות 15 אלף תמונות מקצועיות של צלמים אנושיים, בין היתר חיתוך, איזון צבעים, תאורה, רוויה ושימוש בפילטרים. הם גם לימדו את המערכת כיצד לתקן ולשנות צילומים כדי להתאים לממדי האסתטיקה וממה יש להימנע כדי להגיע לתוצאות ברמה גבוהה במהירות.

לאחר שסיימו להזין את מידע זה והמערכת למדה את הפרמטרים שהגדירו חיתוך, תאורה וצילום טובים נתנו החוקרים למערכת את ההזדמנות ליצור תמונות משלה. המערכת הוזנה בתמונות נוף מ-Google Street View והיא הייתה צריכה לחתוך מתוך המידע תמונות ייחודיות של הסביבה.

צילום נוסף מהתוכנה

כדי להוכיח שהצליחו לבנות מערכת שמצליחה לייצר תמונות מקצועיות אמנותיות, הם נתנו לשישה צלמים מקצועיים (כולם בעלי תואר ראשון ולפחות שנתיים ניסיון מקצועי) לבחון את התמונות. ביחד עם הצלמים הגדירו החוקרים 4 רמות מקצוענות, כשהאחרונה מסמלת רמת מקצוען. מתוך 173 תמונות שעמדו למבחן 45% מהתמונות קיבלו דירוג של 3 ומעלה (רמות של מקצוען מתחיל ומקצוען מנוסה).

מנגד, טוענים צלמים מקצועיים להגנתם, ולשמירה על פרנסתם כי מדובר סך הכל במערכת שיודעת לעשות "פוטושופ" מוצלח לתמונות נוף קיימות אך אין תחליף לצלם אנושי כדי לזהות תחושות ואירועים דוגמת חתונות או כל דבר שמערב לא רק אסתטיקה נטו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר