המתיחות בהר הבית

הפתרון החדש לאבטחה בהר הבית ייחשף בישיבת הקבינט

בניסיון לפתור את המשבר סביב גלאי המתכות בהר הבית. נפגשו נציגי המשטרה עם חברות אבטחה בינלאומיות שהציעו פתרונות בדמות רשת מצלמות ענפה שתרשת את העיר העתיקה(פוליטי מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

פגישה נערכה בין נציגי המשטרה לאנשי ארבע חברות אבטחה מהמובילות בעולם כדי לנסות למצוא פתרון יעיל לנושא האבטחה בהר הבית. בין הפתרונות שעלו – מצלמות חדשניות ועיבוי משמעותי של הכוח המשטרתי, כך על פי הדיווח בערוץ 10.

על פי גורמים מדיניים יש הסכמה בין גופי הביטחון השונים בנוגע לפתרון האבטחתי בכניסות להר הבית וכי ישנה הסכמה על האמצעים שייושמו.

הערב בשעה 20:30 ידון הקבינט בנושא והמשטרה תציג פתרון חלופי, במקום גלאי המתכות הממוקמים במקום כעת. הפתרון כולל ככל הנראה הצבה של מצלמות מתקדמות מאוד שיוצבו בכל אזור העיר העתיקה.

מדובר במצלמות מתקדמות ובעלות יכולות טכנולוגיות המאפשרות להבחין גם בחפצים מוסלקים בפרטי לבוש או בחפציו. התכנית מסתמנת כתכנית יקרה מאוד שעתידה להחליף את גלאי המתכות שהוצבו בשבוע האחרון. על פי הדיווחים עלות התכנית כ-100 מיליון שקלים.

עד שניתן יהיה לממש את ההצעה במלואה יסתפקו בכניסה להר בעיבוי כוחות הביטחון ובמצלמות האבטחה שכבר הותקנו. הכוונה היא שהמצלמות המתקדמות לא יותקנו רק סמוך לשערי הכניסה להר הבית אלא יותקנו וירשתו את כל העיר העתיקה בירושלים.

הפתרון המסתמן אמור לפתור את הבעיה מול המוסלמים ולא צריך להטריד אותם. המצלמות, כך על פי המתווה, יותקנו במרחק מסוים משערי הר הבית כך שלא יהיה חשש לתפיסת הריבונות בהר, כפי שנתפס הבידוק הביטחוני בעיני אנשי הוואקף.

כמו כן, ידון הקבינט במשבר בירדן שם עדיין נמצאים אנשי השגרירות לכודים כבר כמעט יממה בעקבות הדרישה הירדנית לחקור את המאבטח שנאלץ לירות למוות במחבל שדקר את חברו.

אחת המצלמות החדשות שהוצבו בהר כחלק מהשינויים. צילום יונתן זינדל, פלאש 90

גורם ביטחוני בכיר שנסע היום (ב') לירדן מטעם ראש הממשלה בנימין נתניהו כדי לטפל במשבר מול הממלכה ההאשמית שב לפנות ערב לישראל. הבכיר הביטחוני ערך תחקור בשגרירות ועם שובו ארצה עדכן את נתניהו בהתפתחויות. במקביל, גורם ישראלי בכיר אמר כי "יש רצון מצד שתי המדינות לפתור את המשבר הזה".

שגריר ישראל באו"ם דני דנון נשא דברים בפני מועצת הביטחון לפני הדיון בעניין ההסלמה בהר הבית, והתייחס בדבריו למשבר עם ירדן. דנון אמר כי "אני מאמין שנצליח לפתור את המשבר, אני מאמין שנפתור את זה בקרוב". בנוסף, התייחס דנון לפיגוע ביום שישי ביישוב חלמיש ואמר כי "הפלסטינים מפיצים שקרים ואומרים שמעשי אלימות אלה הם אשמת ישראל. מועצת הביטחון דנה במניעת ההסלמה, זה פשוט - להפסיק לשלם למחבלים ולהסית לטרור".

כזכור, אמש, איש אבטחה של השגרירות הישראלית בירדן ירה למוות בשני ירדנים, לאחר שאחד מהם דקר אותו במברג בביתו של אחד משליחי משרד החוץ. איש הביטחון הישראלי נפצע באורח קל, שלף את אקדחו וירה למוות בדוקר בן ה-17. בעל הבית הירדני, רופא במקצועו, נפגע מכדור תועה ומת גם הוא מפצעיו. חקירת התקרית מעלה כי הדוקר, מוחמד זכרייא א-זוואודה, דקר את המאבטח פעמיים - בגב ובחזה.

ישראל מסרבת לדרישת הירדנים לחקור את המאבטח. הוא טופל בשגרירות על ידי אדם בעל הכשרה של חובש ולא פונה לבית החולים בגלל הנסיבות.

הפציעות של המאבטח אמנם שטחיות, אך עליו לקבל טיפול בבית חולים. אתמול בשעה 21:30 המתין לו אמבולנס ישראלי של מד"א בצד הישראלי של ממעבר אלנבי, אבל הוא לא הגיע. הירדנים הסכימו שהצוות הישראלי ייצא מהשגרירות אבל שהמאבטח יישאר לחקירה. הצוות סירב לעזוב עד שהמאבטח לא יוכל לעזוב גם, ולכן נשארו כולם נצורים בשגרירות עד עכשיו.

הבכיר הישראלי שהגיע היום לירדן ביצע תחקיר של התקרית ותישאל את המאבטח. לא ברור האם הבכיר שוחח עם מקביליו הירדנים והאם שיתף אותם בממצאי התחקיר שלו. ההערכה היא כי הירדנים מתעקשים על חקירתו של איש הביטחון בין היתר בשל הרגישות סביב הר הבית.

נתניהו מסר בצהריים כי קיים שיחת טלפון עם המאבטח הישראלי: "הייתה לי שיחה מרגשת איתו. אמרתי לו שנדאג להחזיר אותו לארץ, אנחנו כבר מנוסים בזה". נתניהו אמר את הדברים בזמן פגישה עם ראש ממשלת גאורגיה.

נתניהו הוסיף כי שוחח בלילה פעמיים גם עם שגרירת ישראל בירדן, עינת שלאין. "התרשמתי שהיא מנהלת את הדברים שם היטב. אמרתי לשניהם שאנחנו מקיימים מגעים שוטפים עם גורמי ביטחון וממשל בעמאן בכל הרמות, כדי להביא לסיום מהיר ככל האפשר של האירוע. שגריר ירדן בישראל הגיע הבוקר לשיחה במשרד החוץ, הוא התבקש לסייע בעניין. אנחנו מנהלים את המגעים גם בנתיבים אחרים ומגוונים במטרה אחת - לסיים את האירוע, להביא את האנשים שלנו לארץ, ואנחנו עושים זאת בנחישות ובאחריות. כך אנו נוהגים גם ביחס לדרך הנכונה להבטיח ביטחון ושקט בהר הבית, בעיר העתיקה ובירושלים כולה".

ממשרד החוץ נמסר כי הדוקר הגיע לביתו של אחד השליחים, שמתגורר סמוך לשגרירות בעמאן, כדי להחליף ריהוט. במקום נכח איש האבטחה יחד עם בעל הבית הירדני. הפועל התגנב מאחוריו והחל לדקור אותו. המאבטח ירה בו ובבעל הבית כהגנה עצמית. בישראל הבהירו כי על פי אמנת וינה, המאבטח חסין מכל האשמה פלילית ומתביעות אזרחיות בירדן, ולא ייעצר או ייחקר. זו גם הסיבה שבגינה מסרבת ישראל, כאמור, לאפשר לרשויות בירדן לחקור את איש הביטחון.

גורם ירדני מסר לסוכנות הידיעות הירדנית "עמאן ניוז" כי "יינקטו צעדים דיפלומטיים, אם ישראל תמשיך בעמדתה שמונעת את חקירתו של המאבטח בהתבסס על אמנת וינה". הגורם הוסיף כי "ירדן מודעת לאותה אמנה וכל האפשרויות פתוחות". הגורם אמר כי ירדן ממשיכה להיות בקשר עם הצד הישראלי. לדבריו, לפני ישראל עומדות שתי אפשרויות: או שתסכים שהמאבטח ייחקר ושהיא תעודכן בתוצאות הראשוניות של החקירה, או שתסרב - ואז "כל דבר בעתו".

שני גורמים רשמיים בירדן אמרו לעיתון הירדני "א-רד" שירדן תנקוט צעדים דיפלומטיים מסלימים אם לא יועבר לידיה המאבטח הישראלי לשם חקירה. אותם גורמים הוסיפו כי נמנעה יציאתו של המאבטח בשגרירות הישראלית מחוץ לעמאן על רקע הרג שני הירדנים אתמול. על פי גורם ממשלתי רם דרג, ירדן ביקשה מהשלטונות בישראל להעביר לידיה את המאבטח כדי לחקור אותו ולנקוט את ההליכים המשפטיים המתאימים. גורם ביטחוני בכיר הוסיף כי המאבטח הישראלי עדיין בממלכה. לפי דיווחים שטרם אומתו, בית משפט בירדן החליט למנוע מהמאבטח הירדני לצאת מהמדינה לעת עתה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר