חשיפת "כיכר השבת"

בסאטמר מגיבים למסמך ראשי הישיבות: "סילוף אגודאי"

המסמך שנחשף ב"כיכר השבת", בו התחייבו בעת הקמת המדינה גאב"ד 'העדה החרדית' ורבנים נוספים כי בני הישיבות יתנדבו לצבא בתנאים מסוימים, זעזע את הקנאים - שהגיבו בהתאם • האזינו (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
חסידי סאטמר, במונרו. אילוסטרציה (צילום: באדיבות המצלם)

בעקבות חשיפת "כיכר השבת" על חתימתו של גאב"ד העדה החרדית מהרי"צ דושינסקי בעת הקמת המדינה על תוכן ההסכם בין ראשי הישיבות, הרבנים הראשיים והצבא לפטור בני הישיבות, בו התחייבו בין היתר ראשי הישיבות לאפשר לתלמידי הישיבה להתנדב בצבא, מגיבים גורמים בסאטמר: החתימה שלו הייתה בשביל להציל את בני הישיבות, אז כל בני הישיבות קיבלו פטור מוחלט - והקשר למצב היום הוא "סילוף אגודאי".

• נחשף: ההסכם של ועד הישיבות והעדה החרדית עם הצבא

בקו "קול החינוך הטהור" ובקו "קול סאטמר" תקפו את ה"סילוף". להלן תמלול קול החינוך הטהור: "התשובה על הסילוף החדש של החוגים האגודאיים, ומחאה נמרצה על כבוד קדושי ארץ: בעמדנו כבר יותר משנה לאחר האסון הנורא שפקד את עם ישראל, כשבפעם הראשונה בהיסטוריה נציגים חרדיים חתמו בעצמם, בכתב ידם, על חוק גיוס הכולל את יעדי הגיוס ואת ההסתה הנוראה של הפיתויים לסחוב נשמות יהודיות לשמד הגיוס המר - דבר שיישאר לחרפה ודיראון עולם על ראשם של המפלגות האגודאיות לתמיד - היום גורמים אגודאיים הפיצו שקר וכזב שכאילו מרן הגה"ק מהרי"צ דושינסקיא זצוק"ל, מרא דארעא קדישא, כבר עשה בימיו כזה סוג הסכם, בימים שקודם הקמת המדינה".

התגובה המוקלטת של חסידי סאטמר לחשיפת "כיכר השבת" (מתוך 'קול החינוך הטהור')

"הסילוף החמור שנעשה כעת, הוא לא הסילוף הראשון שהאגודאיים מטילים על שמו של הגאון הקדוש הרב דושינסקיא זצ"ל, במסגרת הסילופים הקבועים שעושה העיתון האגודאי הידוע 'המבשר' בענין הבחירות".

"בנוגע לעובדה: מדובר על הסכם שנעשה בתקופות ההם, כשהיישוב החרדי בארץ היה קטן וזעום, ובהסכם נאמר ברור שבחורים מצויינים יקבלו חתימה מהרבנים שהם מצויינים, כדי לפטור אותם מלעשות את העבודה בשמירה על הגבולות, וכל בר דעת שיודע קצת מה שהיה המצב אז, מבין בדיוק למה נעשה ההסכם הזה, ומבין טוב שכל בחור מהחוגים שלנו היה יכול לקבל את החתימה כדי להיות פטור לגמרי... ובוודאי שההסכם לא היה בו שום הסכמה לגייס בחורי ישראל ח"ו לצבא הטמא. לכל היותר הוסכם שם, שלא יזרקו בחורים מהישיבות על זה שהם יילכו לשמור בגבולות בימים מסויימים".

חשיפת המסמך המסעיר

"אנחנו לא נכנסים לדבר על כך שהשמירה על הגבולות בימים ההם אין לזה שום קשר לכור ההיתוך הצבאי הטמא של היום מקור הטומאה והזוהמא, זה כבר נושא לעצמו. אבל כל הלימוד מההסכם ההוא, הוא זיוף אחד גדול, וההסכם נעשה ברור באופן כזה, שהציבור החרדי הזעום והשבור של הימים ההם, שיהיה לו דרך ברורה איך להיפטר ולא מכיל שום פשרה או הסכמה כלשהי לעצם סחיבת בחורים לצבא הטמא ח"ו, לכל היותר הוסכם אז שישיבה לא תזרוק בחור על חטא שהוא מתנדב לשמירה על הגבולות".

השבעת צנחנים חרדים בצה"ל (צילום ארכיון: משרד הביטחון)

"המסלפים האגודאיים מתעלמים מהפסק דין הברור שיצא באותה שנה, בחודש ניסן תש"ח, ע"י בד"ץ העדה החרדית בחתימת כל חברי הבד"ץ וחתימת הגאב"ד הרב דושינסקי זצ"ל מרא דארעא קדישא, עם פסק הלכה ששום בחור ישיבה לא יתייצב לשרת בצבא בכל אופן שהוא".

המסמך ההיסטורי שנחשף

"ואם התועמלנים האגודאיים חשבו שעם הסילוף הזה הם ינקו את עצמם מלהירשם על חוק הגיוס, אנו צועקים - לא לא, זה יישאר הלאה בהיסטוריה שבשנת תשע"ו היה זה הפעם הראשונה שהחרדים חתמו רשמית על חוק שחרדים יתגייסו לצבא ולא יעזרו על זה שום תירוצים. שנת תשע"ו זה הפעם הראשונה שחרדים חתמו על חוק שיש בו יעדי גיוס, ופיתויי גיוס, ומכניס חרדים לפלונטרים שלא היה מעולם, חוק שמכיל בו הרבה פיתויים בצורה שלא היתה קודם. לא נשכח ולא נסלח...", מסתיימת התגובה של חסידי סאטמר למסמך שנחשף ב"כיכר השבת".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר